NYSE, 56, 29. To jsou tři zásadní údaje dnešního dne, tedy minimálně pro rumunský startup a české investory. Startup UiPath úspěšně vstoupil na americkou burzu NYSE s tickerem PATH, cenovkou 56 dolarů za kus, to celé při valuaci zhruba 29 miliard dolarů.
Původní cenový rozptyl byl přitom stanoven na 43 až 50 dolarů, následně 52 až 54, v úterý se však pod tlakem zájmu investorů zjevila cifra 56 dolarů, při které bylo upsáno téměř 24 milionů akcií. Startup si tak při IPO došel pro více než 1,3 miliardy dolarů.
Z valuace 35 miliard dolarů, kterou k UiPath přilepilo poslední investiční kolo (Series F), jde sice o menší sestup, nicméně ještě loni na podzim, když jsme přinesli velký rozhovor s hlavní tváří fondu Credo Venturs Ondřejem Bartošem, byla rumunská firma hodnocena na zhruba 10,2 miliardy dolarů.
Ondřej Bartoš, tedy ten, který UiPath do portfolia českých venture kapitalistů přinesl, nechtěl ohledně IPO sdělovat více podrobností. Lakonicky jen uvedl, že se z celého vývoje těší. Aby také ne – Credo Ventures dokázali svou celkovou investici ve výši zhruba 8 milionů dolarů proměnit na několikanásobek, korunově se nepochybně pohybujeme v řádech miliard.
Přítomnost tuzemského (chcete-li středoevropského) fondu u takto velkého IPO je každopádně něco mimořádného. Borci z Karlova náměstí opět ukázali, že z našich končin jde hrát globální startupovou hru.
Na otázku, zda bude UiPath největší trefou Credo Ventures, reagoval Bartoš ve zmiňovaném rozhovoru následovně: „Jedna z našich současných velkých výzev je nasbírat v sobě naději, že to tak nebude. Že přijde ještě něco většího, nebo minimálně stejně velkého.“
UiPath se zabývá tím, čemu se v angličtině říká robotic process automation čili robotická automatizace procesů. Technologie ve zkratce automatizuje repetitivní úkoly, kterým se běžně věnují lidé, a jejích služeb využívají firmy po celém světě.
Za poslední fiskální rok firma vykázala tržby přesahující 600 milionů dolarů, což meziročně představuje nárůst 81 procent. Dramaticky také stáhla ztrátu z více než půl miliardy dolarů na 92 milionů. Během pandemie zvýšila počet zakázníků o více než třetinu.