Do souboje streamovacích platforem v Česku vstupuje druhý nejsilnější světový hráč. Disney plus, nebo chcete-li Disney+, startuje v úterý ve čtrnácti evropských zemích a nešetří ambicemi. Chce se v regionu stát tržní jedničkou.
„Služba Disney+ zatím překonala očekávání v každé zemi, kde jsme ji spustili. Podle dat o počtu předregistrací to i nyní vypadá slibně,“ říká v rozhovoru pro Forbes Kakhaber Abashidze, regionální šéf společnosti Walt Disney pro střední a východní Evropu.
Mediální gigant zde momentálně buduje produkční týmy pro natáčení lokálních filmů a seriálů, kterých by do dvou let mělo vzniknout celkem šedesát. A dost možná mezi nimi bude i český. „Chceme vyprávět příběhy a hledáme kvalitní nápady,“ říká Abashidze.
Služba Disney+ měla být původně ve střední Evropě spuštěna už na konci roku 2021, co vás zdrželo?
Společnost Walt Disney je plná perfekcionistů. Takže hlavně příprava titulků a dabingů, technologie a všech funkcí… Platformu spouštíme napříč mnoha trhy najednou, a abychom měli tu nejlepší možnou službu, tak jsme se potřebovali ujistit, že tam nevznikne žádný problém. Obzvlášť lokalizace musí být bezchybná.
Jak moc vás brzdí unijní legislativa, která vyžaduje, aby byl na streamovacích platformách přítomen evropský obsah? Daří se vám plnit nastavené kvóty?
Pracujeme na tom a budeme je určitě plnit. Tohle ale nebyl důvod, proč spouštíme službu až teď, a ne dříve. Samozřejmě, když pracujeme v Česku a zemích Evropské unie, tak jsme si těchto požadavků dobře vědomi.
Dokážete kvóty plnit svou produkcí nebo dosahujete potřebného podílu evropské kinematografie licenčními smlouvami a obsahem od třetích stran?
Disney+ je především domovským přístavem značek, jako je Pixar, Marvel nebo Lucasfilm. Pracujeme na našich lokálních produkcích v regionu stejně jako na lokálních akvizicích, abychom požadavky plnili. A také, specificky v Česku, máme velmi úspěšný byznys v rámci televizního vysílání. Na dětských kanálech nebo National Geographic máme animované seriály a dokumenty produkované v Evropě, které budou dostupné i na Disney+.
Řada evropských zemí požaduje i to, aby streamovací giganti investovali část lokálních tržeb zpět do místní kinematografie. Není problémem, že tyto podíly se stát od státu liší?
V tomto ohledu se díváme na každou evropskou zemi zvlášť a je to jeden z důvodů, proč pracujeme na lokálních produkcích i ve střední a východní Evropě. Pro nás to není problém, ale příležitost, jak docílit toho, abychom byli blíže našim divákům.
Konkrétně v Česku máme od spuštění obrovská očekávání, vzhledem k tomu, že Disney zde má významnou fanouškovskou základnu jak u televizních kanálů, tak u lidí, co chodí na naše filmy do kina.
Co to znamená? Kolik předplatitelů zde plánujete nabrat?
Známe výsledky, kterých v Česku dosahují hráči, co už na trhu jsou. I kvůli tomu jsme velice ambiciózní, ale nejsem momentálně v pozici, abych mohl mluvit o konkrétních číslech. S obsahem od Disneyho a s naší značně konkurenceschopnou cenovou politikou věříme, že dosáhneme našich cílů a staneme se tržní jedničkou. Služba Disney+ zatím překonala očekávání v každé zemi, kde jsme ji spustili. Máme už k dispozici data ohledně počtu předregistrací a jsme s nimi spokojeni.
Kolik jich je? Tisíce, desítky tisíc?
Dost na to, aby nám dělaly radost.
Zmínil jste vaši práci na lokálních produkcích, je mezi nimi i Česko? Dočkáme se českého originálu od Disneyho?
Začali jsme budovat lokální produkční týmy. Ve střední a východní Evropě už známe rozpočty, časové rozvrhy. Chceme vyprávět příběhy a hledáme nápady. Jakmile se objeví něco kvalitního, tak na tom začneme pracovat. Ať už to bude Česko, Polsko, nebo jiná země.
V propagačních materiálech slibujete, že filmy z produkce Disney doputují na streamovací platformu „přímo z kina“. Jak dlouhé bude časové okno mezi premiérou v kině a dostupností na Disney+?
Necháváme si v této oblasti určitou flexibilitu, ale okno pro kina jsme zkrátili už loni. Digitální předplatitelé jsou aktuálně naší prioritou. Časové okno bývalo zhruba čtyři měsíce a nyní je to přibližně 45 dní.
Váš průměrný příjem na uživatele Disney+ se v posledních kvartálech drží relativně nízko, vzhledem k množství uživatelů v Indii, kde máte nižší ceny. Dostanou noví evropští uživatelé tento ukazatel na hodnotu, aby byla služba do dvou let v plusu tak, jak to společnost plánuje?
Očekáváme, že rok 2024 bude zlomovým. Nejsem připravený hovořit o tom, jaký je výhled u průměrného příjmu na uživatele. Střední a východní Evropa pro nás ale bude určitě důležitá.
Plánujete i zavedení předplatitelského modelu s reklamami, v jaké je to fázi? A o kolik bude levnější?
Je to stále v procesu, momentálně se soustředíme především na spuštění nových trhů 14. června. Minimálně ve střední a východní Evropě zavádění tohoto modelu nyní není naší prioritou.
Ve Spojených státech už tento model u řady služeb funguje, je po něm poptávka i v Evropě?
Určitě by si své zákazníky našel, obzvlášť v současné ekonomické situaci.
Čistě digitální premiéry, kdy byl film místo kina uvedený na Disney+ za poplatek, byly jednorázovou pandemickou záležitostí, která se nebude opakovat?
Snažíme se zůstat flexibilní, bude záležet na okolnostech a na konkrétních filmech. A na konkrétních trzích, které se v určitých ohledech liší. V těchto nejistých časech se všichni učíme, my i naši partneři.