Pomocí fyzikálních tabulek, učitelky ze střední školy a starého vojenského hrnce přišel na to, jak vyrábět psí konzervy bez jakýchkoli zahušťovadel a umělých látek. Dnes je Martin Košťál ve své společnosti schopen vyprodukovat až dvacet tisíc konzerv s prvotřídní masovou náplní denně.
Přesto ani zdaleka nepokryje stále se zvyšující poptávku, především z řad fanoušků BARF krmení. Zakládá proto novou technologickou společnost Alemar Food Group a plánuje velký rozvoj výroby prémiových i konvenčních výrobků. K tomu hledá nové investory.
Podnikavého ducha měl už odmalička – v devíti letech chtěl Martin Košťál nabízet své programátorské služby nabyté v programu Pascal. Není tak divu, že se do skutečného byznysu pustil velmi brzy. V osmnácti letech, během studií, založil firmu Marty a s půl milionem půjčeným od otce začal ze zahraničí dovážet pomůcky pro domácí mazlíčky.
„Po pár letech jsem zjistil, že tento trh je přesycený a je potřeba přijít s nějakým vlastním nápadem. Naštěstí jsme v té tobě už měli obraty, a tak nám banky byly ochotné půjčit,“ vzpomíná Košťál.
Zákony fyziky
Vize byla jasná, vyrobit skutečně masovou konzervu bez jakýchkoli chemických konzervantů, emulgátorů a zahušťovadel. Místo na chemii proto vsadil Martin Košťál na fyziku.
„Na začátku jsme měli starý vojenský autokláv, fyzikální tabulky a základní znalosti ze školy. Nakonec jsem na pomoc povolal i svoji učitelku ze školy, která mi s výpočty pomohla. Byla naprosto nadšená,“ popisuje své začátky Košťál. Výsledkem je jedinečný systém sterilizace teplem a tlakem, který umožní plnit konzervy pouze stoprocentním masem bez přidané želatiny.
„Maso pouští při zahřívání šťávu a standardně se při teplotě nad sto stupňů Celsia začne vařit, vytvoří páru a konzerva vybuchne, proto do nich ostatní výrobci přidávají želé. Do kvalitní, čistě masové konzervy ale želatina rozhodně nepatří,“ vysvětluje podnikatel.
Barf v konzervě
Průmyslově vyrobitelný produkt vytvořil Košťál se svým týmem v roce 2016, dva roky od začátků pokusů. S konzervami se rychle dostal do obchodních sítí Zvěrokruh či Hornbach. Oblíbené se staly především u vyznavačů krmení metodou barf. Ta spočívá v krmení psů přirozenou stravou, zejména syrovým masem.
„Uchovávání masa a každodenní rozmrazování je v běžném fungování velmi náročné, chtěli jsme proto nabídnout alternativu, kdy si maso udrží svoji kvalitu, ale zároveň je jednoduché na konzumaci,“ říká Košťál.
Aktuálně dodává jihomoravská firma hned několik typů produktů více než 300 spolupracujícím společnostem, včetně Alzy nebo Rohlíku. Pod značkou Marty a Louie vznikají jak prémiové, ručně plněné masové konzervy, tak konvenční výrobky. Ty umějí vyrobit přesně dle požadavků zákazníka, přizpůsobit lze velikost konzerv i jejich náplň.
„Zakládáme si na tom, že do konzerv jde pouze to, co by sám majitel psa klidně snědl k večeři. Do prémiové řady Marty Signature například ručně plníme celá kuřecí stehna nebo kusy hovězího. Nejsme ale žádná garážová výroba, investujeme do nejnovějších strojů, které nám umožňují produkovat desetitisíce konzerv denně, stále ale lpíme na kvalitě vstupních surovin,“ dodává Košťál.
Příležitost pro investory
Zvyšující se poptávka po produktech vedla Martina Košťála k založení společnosti Alemar Food Group, která zastřeší jednotlivé subbrandy i další plánované investice. Tou první bylo přesunutí výroby z Kuřimi do Žabčic, její výrazné rozšíření a modernizace. Do budoucna mladý podnikatel plánuje zvětšení skladových prostor nebo zbudování mrazírny.
K investicím za zhruba 160 milionů se nyní rozhodl přizvat další investory, jimž nabízí dluhopisy Alemaru.
„Meziročně jsme vyrostli o dvacet procent. Díky našemu know-how máme nakročeno růst dál a stát se předním zpracovatelem kvalitního masa na poli Evropy. Potenciální investor tak může být součástí vzniku něčeho úplně nového z hlediska zpracování masa nejen pro domácí mazlíčky,“ uzavírá Košťál, který v roce 2021 dosáhl obratu čtyřicet milionů.
V budoucnu chce navíc vstoupit také na pole zpracování masa pro lidskou spotřebu. Aktuálně má společnost úspěšně za sebou schvalovací proces provozu na výrobu konzerv pro lidi a první významnou poptávku z Ukrajiny.