V jejich útrobách bije kvalitní švýcarské mechanické srdce, přesto stojí jen zhruba 10 tisíc korun, řádově níže než luxusní hodinky podobné kvality. A co víc, jejich ciferník je z nejčernějšího materiálu na světě, který pohlcuje přes 99,9 procenta světla.
Čtěte také: Když streetwear potká tradici. Footshop a Prim vydávají unikátní hodinky
Ten pohlcuje nejen světlo, ale během listopadu pohltil i 878 lidí.
Tolik jich na výrobu těchto hodinek přispělo skrz americký crowdfundingový portál Kickstarter celkem 378 775 eur, což je v přepočtu 9,8 milionu korun.
„Přiznám se, že jsem to očekával, mé ambice mířily na půl milionu eur. Kolega by ale původně byl rád za polovinu získaného, což by i tak překonalo náš původní cíl,“ říká podsaditý muž pohodlně usazený v lobby coworkingového prostoru Worklounge na pražském Václavském náměstí.
Tím mužem je Pavel Šich, původem ajťák, který před 10 lety založil ve Velké Británii firmu vyvíjející software a startup Moovshack, podnikající v oblasti realitního softwaru, a tak teď často létá do Londýna.
Pavel Šich je jedním ze tří mužů, kteří stojí za obrodou značky Chronotechna. Foto: Jan Rasch
V posledním roce se ale jeho cesty stáčejí spíš do Švýcarska. Už rok totiž pracuje na projektu nejčernějších hodinek na světě Chronotechna, které se nyní díky úspěšné kampani dostávají do výroby.
„Premisa byla dostat kvalitní produkt na zápěstí lidí, kteří by si normálně takové hodinky nekoupili, protože by pro ně byly moc drahé,“ vzpomíná na dobu před rokem a půl, kdy ho jeho německý obchodní partner navedl na myšlenku začít vyrábět hodinky.
„Říkal, že je volná značka Chronotechna, jestli ji znám. Samozřejmě že si ji z mládí pamatuji. Navíc k hodinkám jsem měl vždy kladný vztah, beru je jako jediný šperk, který mohu nosit. Proto mě tahle myšlenka nadchla,“ snaží se Šich vysvětlit, jak se vývojář dostane k tak tradičnímu oboru, jako je hodinářství. Už dřív dokonce podporoval jako podílník znovuvzkříšení hodinářské značky CZAPEK, kde se i seznámil se svým německým kolegou.
Samotná Chronotechna má bohatou tradici. Vznikla už v roce 1946 a vyráběla budíky a hodiny hlavně pod značkou přidruženého podniku Prim, který v Novém Městě nad Metují funguje v osekané podobě dodnes. Porevoluční privatizace ale vedla k majetkovým nesrovnalostem a značka jako taková časem zanikla.
Obrozená Chronotechna založená tento rok tak nemá kromě názvu nic společného se svým předchůdcem.
„Bohužel, dnes už v Česku pomalu neexistuje kapacita ani znalosti, které by byly schopné takovou sérii ve švýcarské či japonské kvalitě sestavit. Takové manufaktury tu byly v 70. letech, dnes už ale ne,“ vysvětluje Šich, proč se se svými partnery obrátil na švýcarské manufaktury.
Jejich prvotní koncept mířil k luxusnímu mechanickému krokoměru. „Chtěli jsme udělat strojek, který nebude extrémně drahý, ale něčím zajímavý.“ Tahle cesta se ale nakonec kvůli příliš vysokým nákladům ukázala jako slepá. „Bylo tam moc rizika na první projekt, obzvláště když nemáte finanční polštář na chybu,“ konstatuje stručně Šich.
Foto: Jan Rasch
Projekt se tak dostal k ledu a při jednom z pracovních setkání při sklence vína se trojice začala bavit o francouzském umělci Yvesu Kleinovi.
„Byl fascinován nejmodřejší modrou, což byl v podstatě kobaltový prášek. A mě ve spojení s hodinkami napadlo, že když existuje nejmodřejší modrá, tak bychom mohli udělat nejčernější černou,“ vysvětluje. Před rokem vše nabralo spád – začalo kolečko vyjednávání s dodavateli, technology a dalšími obchodními partnery.
Vznikly tak hodinky s ciferníkem z nejčernějšího materiálu na světě z karbonových nanotrubiček (podle informací médií jde o materiál Vantablack, což zástupci Chronotechny nemohou v rámci obchodních podmínek potvrdit ani vyvrátit), který je certifikovaný Evropskou vesmírnou agenturou nebo americkou NASA, modré či zelené číslovky a ručičky jsou pak z dalšího speciálního materiálu, keramického pigmentu Super Luminova Grade X1. Dále mají safírové sklíčko a jsou také samonatahovací.
První úkol v podobě crowdfundingu má Chronotechna zdárně za sebou, teď ji čeká samotná výroba a na jaře by hodinky měli přispěvatelé mít na svém zápěstí.
„Plány určitě jsou, konkrétní být ale nemůžu. Nyní máme rozpracované další čtyři modely a chystáme překotnější verzi, nejdřív ale chceme otestovat, zda se uchytí v retailu,“ nastiňuje Šich další směřování české značky, která tak stále drží hodinářský prapor.