Za pravidelnou platbu vám dnes může přijít každý měsíc domů žiletka, kosti zvířat i nakládaná okurka měsíce. Předplatitelský model je jedním z nejrychleji rostoucích segmentů, jehož růst ještě akcelerovala pandemie. A kromě obvyklé platby za streamovací služby se předplatné rozšířilo i na služby poměrně bizarní.
Vzdělaným měšťanům a šlechtě se začátkem sedmnáctého století otevíraly nové možnosti, jak své vědění rozšířit za běžné hranice svého regionu. V Londýně se totiž v roce 1621 objevily první „corantos“ (z holandského výrazu pro proudy zpráv), které předznamenávaly nástup klasických novin. A co je podstatné – také modelu předplatného.
O více než čtyři století později je předplatné a jeho různé modely obřím byznysem. Podle UBS Wealth Management by měla ekonomika předplatného dosáhnout v roce 2025 světového objemu 1,5 bilionu dolarů, více než dvojnásobku roku 2020. I proto UBS, největší správce soukromého majetku na světě, doporučuje v tomto segmentu investovat.
Srovnání s rokem 2020 se ostatně nabízí. Služby předplatného úzce navázané na segment e-commerce s nástupem pandemie covidu zamířily raketově nahoru. Myšlenka pravidelných balíčků doručených domů v době, kdy byl problém domov vůbec opustit, byla mimořádně lákavá. Stejně tak třeba přístup ke streamovacím službám.
I pro takového obra, jako je Netflix, znamenala pandemie pořádný přídavek předplatitelů. Ze 192 milionů předplatitelů až těsně pod hranici 300 milionů v současnosti. Služba HBO Max se rozrostla z 55,6 milionu uživatelů na více než 100 milionů.
Vyjmenovat bychom mohli i další streamovací služby jako Prime od Amazonu či Disney+. Ale předplatitelský model už pěknou řádku let aplikují také vývojáři antivirových systémů a mnoha dalších druhů softwaru.
V dnešní době charakterizované nejistotou a nestabilními výhledy do budoucnosti trhů je totiž model předplatného něco jako klidný přístav. Díky opakujícím se platbám, často v rámci celoročního předplatného, se k firmám dostávají pravidelné a především předvídatelné příjmy.
Z pohledu zákazníků hraje předplatné na poměrně novou uživatelskou strunu – důležitější je mít k produktu spolehlivý a jednoduchý přístup než ho napřímo vlastnit. S rozvojem vysokorychlostního internetu, mobilních dat a cloudu se to stalo snažším než kdy dřív.
Pro poskytovatele takových služeb jde navíc o poměrně intimní vztah se zákazníkem, kterého by běžný prodejce nedosáhl. Může sledovat jeho preference a nabízený obsah upravovat podle nich, jak to známe třeba ze Spotify. To dál upevňuje vzájemný vztah a zvyšuje šanci, že platící zákazník u služby vydrží.
Jenže spektrum předplatitelského byznysu je mnohem širší, hlavně pokud se odpojíte z online světa a dostaneme se k produktům, na které si reálně sáhnete.
Jedním z nejúspěšnějších případů je americký Dollar Shave Club, který vsadil na to, že se lidé holí. Často a pravidelně. Jeho byznys, dodávající pravidelně žiletky a další holicí příslušenství, si za loňský rok sáhl na zisk přesahující 104 milionů dolarů.
Stejná premisa, jiný segment. Blue Apron posílá lidem domů předpřipravené suroviny na vaření konkrétních receptů. S koncem pandemie její zisky o pár procent poklesly, přesto si firma připsala zisk přes 400 milionů dolarů.
V porovnání s tím, co všechno si dnes lze předplatit jako pravidelnou zásilku, jde ale stále o celkem každodenní nápady.
Za 12,5 dolaru měsíčně vám domů například přijdou omalovánky pro dospělé od Adult Coloring Monthly. Padesát dolarů měsíčně vám zaručí jednou za měsíc zásilku od Apocaboxu s potřebami pro všechny, kteří se poctivě připravují na konec světa nebo kolaps civilizace. Pětatřicet dolarů a máte každý měsíc zásobu bambusového toaletního papíru od Cloud Paper.
Služba Cryptid Crate posílá za čtyřicet dolarů měsíčně pravidelně zásilky fanouškům kryptidů a konspiračních teorií. Letters From Dead People (ano, doslova dopisy od mrtvých lidí) posílají zásilky obsahující nápovědy a stopy vedoucí k vyřešení velké záhady. Za 25 dolarů měsíčně, pokud jste fanoušek nakládaných okurek, dorazí nakládačka měsíce od Pickle of the Month Club.
A například Skulls Unlimited nabízí balíčky obsahující repliky zvířecích a lidských kostí. Ale i ty pravé. Jejich předplatné začíná na 25 dolarech měsíčně.