Západní svět jeho nápady striktně odmítal, proto musel oslovit Japonsko. Cyklonový vysavač v zářivě růžové barvě se tam stal hitem, protože odboural potřebu vkládat do přístroje sáček.
Tak začal boom bezsáčkových vysavačů a zároveň vzestup jedné z nejúspěšnějších britských firem současnosti, kterou založil miliardář James Dyson a jejíž výnosy se v roce 2016 vyšplhaly až k 2, 5 miliardy britských liber. Firmy, která věří na omyly a která v roce 2020 uvede svůj první elektromobil. Ano, až tam se od vysavačů během posledních 30 let dostala.
Čtěte také: Tesla v garáži druhý den od objednání. Alza spouští prodej elektromobilů
Na výrobě Dysonova elektromobilu teď pracuje 400 lidí a více než 40 univerzit po celém světě. A aby ta čísla stála za to, do roku 2020 má James Dyson v plánu zaměstnat dalších 3000 inženýrů a vědců.
Kvůli konkurenci Dyson nezmiňuje žádné podrobnosti o technologii, tajemstvím ale není částka 2 miliardy liber, kterou do rozvoje elektromobilu hodlá třináctý nejbohatší člověk Velké Británie investovat.
„Při vývoji a designování elektromobilu i dalších produktů je pro mě důležitý proces interakce. Na mnoho nápadů jsme v minulosti přišli náhodou během různých experimentů a když se nepovedly, tak se nic nestalo.“
Jeden z Dysonových pokusů: prototyp cyklonového filtru pro dieselové motory.
Tak Dyson vysvětluje svou hlavní filozofii, tzv. wrong thinking, ve které razí myšlenku pokus-omyl, tedy nebát se chyb a zpochybňování technologií, protože právě to může vaše podnikání posunout dál.
Právě po pěti letech a pěti tisících pokusů vytvořil Dyson a jeho tým v roce 1983 základní a nejúspěšnější produkt Dysonu – bezsáčkový vysavač G-Force.
„Šel jsem se tehdy projít do své továrny na stavební kolečka, kde jsem uviděl velký cyklonový oddělovač nečistot, a řekl jsem si, že by na podobném principu mohly fungovat i vysavače,“ vzpomíná Dyson, jehož nápadu se ale v sedmdesátých letech ve Velké Británii vysmáli.
„Už při jeho výrobě nám průzkumníci trhu tvrdili, že děláme obrovskou chybu. Něco nám ale říkalo, že je to přesně naopak a že by se lidem mohlo líbit vidět přes průhlednou nádobu všechnu špínu a prach, které jejich vysavač vysál,“ popisuje Dyson počáteční úskalí.
Když o něj britský trh nestál, rozhodl se zaměřit na Japonsko, a navíc vsadit na neobvyklou barvu vysavače – růžovou. „Šlo o první cyklonový vysavač, byl to naprosto nový produkt a růžová barva mu pomohla vyčnívat,“ vysvětluje Dyson obchodní strategii, která mu pomohla v Japonsku prodat jeden vysavač za 2000 liber (v přepočtu 57 000 Kč).
Britský trh tak oslovil vysavač bez sáčku a s větším sacím výkonem až za deset let. Dyson si myslí, že i když si to nechtěli někteří výrobci přiznat, uvědomovali si, jakou by vysavač znamenal pro britský trh konkurenci.
„Stávající modely nefungovaly tak, jak by měly, a proto jsem chtěl vymyslet lepší technologii. Přijít s nápadem je ale jedna věc a zrealizovat ho věc druhá. Pokaždé když se ale přede mnou dveře zavíraly, dodalo mi to ještě víc odhodlání. Věděl jsem, že mám eso v rukávě, stejně tak jako v případě elektromobilu.“