Po Panasonic i Toyota. Automobilka ukončí spolupráci s Mezinárodním olympijským výborem, mezi jehož hlavní sponzory patří. Její šéf Akio Tojoda v rozhovoru pro firemní médium podle agentury Reuters oznámil, že současným obdobím završeným hrami v Paříži smlouva vyprší.
Mezinárodní olympijský výbor v roce 2015, kdy desetiletá spolupráce začala, označil kontrakt s Toyotou za svou nejvyšší sponzorskou smlouvu v hodnotě 835 milionů dolarů (nyní devatenáct miliard korun).
Po nedávném oznámení odchodu firmy Panasonic tak Mezinárodní olympijský výbor přijde o dalšího japonského komerčního partnera, který patří mezi patnáct takzvaných top sponzorů.
Toyota podle dřívějších informací médií není spokojená s tím, jak olympijský výbor finance rozděluje. Pokračovat nebude ani v podpoře mezinárodního paralympijského hnutí. Individuální sportovce chce ale sponzorovat nadále, uvedl Tojoda.
Mezi patnáctku hlavních sponzorů patří z japonských firem ještě výrobce pneumatik Bridgestone. Dalšími top sponzory Mezinárodního olympijského výboru jsou společnosti ABInBev, Airbnb, Alibaba, Allianz, Atos, Coca-Cola, Deloitte, Intel, Omega, Procter & Gamble, Samsung a Visa. Japonsko mělo dříve na olympijském sponzoringu významný podíl, ale nyní se Mezinárodní olympijský výbor při hledání partnerů obrací více do Číny a zájem je také z Blízkého východu a Indie.
Japonští sponzoři se podle agentury AP od olympijského hnutí odvracejí nejspíš kvůli olympijským hrám v Tokiu, jež se vinou covidu-19 konaly místo v roce 2020 o rok později. Vzhledem k trvající pandemii byly hry v bublině bez účasti diváků a provázely je zvýšené náklady a korupční skandály.
Za pořádání olympijských her v Tokiu utratilo Japonsko oficiálně třináct miliard dolarů (295 miliard korun), z čehož minimálně polovinu tvořily veřejné finance. Z vládního auditu nicméně vyplynulo, že skutečná cena byla dvojnásobná. Mezinárodní olympijský výbor přispěl částkou 1,8 miliardy dolarů (přes čtyřicet miliard korun).
V olympijském cyklu končícím hrami v Tokiu měl Mezinárodní olympijský výbor příjmy 7,6 miliardy dolarů (172 miliard korun). Čísla pro následující cyklus do her v Paříži dosud nebyla zveřejněna. Očekává se, že příjmy od top sponzorů vzrostou ze současných dvou na tři miliardy dolarů (osmašedesát miliard korun).