Společnost spojená s emocemi, radostí a hrami jako Sportka a Eurojackpot, ale i s podporou českého sportu, vstoupí na konci ledna 2026 do závěrečné fáze transformace a změní název. Nový brand Allwyn ji sjednotí pod globální značku a přinese modernější tvář. Kromě tradičních produktů nabídne i novinky určené mladší generaci. Výjimečné příběhy ale psát nepřestane.

Přerod české legendy symbolizovala i umělecká instalace s názvem Štěstí na náměstí Republiky, jedno z lákadel letošního Signal Festivalu. Připomněla, že i pod novou značkou zůstává podstata stejná – přinášet lidem radost, štěstí a lidský rozměr.

Symbolika proměny i štěstí, které je s tradiční českou značkou neodmyslitelně spjaté, se promítla do pojetí celé instalace. Návštěvníci se ocitli v prostoru, kde se náhoda potkává s radostí – prostřednictvím hry světla, barev a emocí.

Za projektem stála Sazka ze skupiny Allwyn ve spolupráci se Signal Creative. Instalaci navrhlo studio Monument Office designérů Václava Mlynáře a Ondřeje Pechala. Výsledkem byl jeden z nejpůsobivějších momentů letošního ročníku festivalu – a zároveň vizuální představení nové značky Allwyn, jež od konce ledna příštího roku nahradí název Sazka.


Instalace Štěstí pracovala s motivem náhody, naděje a osobních příběhů. Diváci se vizuální podívanou mohli kochat na náměstí Republiky v rámci Signal Festivalu, který se konal od 16. do 19. října. Nabídla jim interaktivní prožitek se čtrnácti dvoumetrovými speciálními čočkami. Ty díky dichroické fólii část světla odrážely a část zase propouštěly. Podle úhlu dopadu se barvy proměňovaly a vytvářely kaleidoskopické efekty. Zprostředkovávaly tak harmonickou, možná až snovou atmosféru.

„Stěžejní je nejen samotné světlo, ale především jeho odrazy. Ty pro nás představují ‚záblesky štěstěny‘, která se může usmát na každého,“ komentovali svůj koncept designéři Václav Mlynář a Ondřej Pechal z Monument Office.



Čočky nebyly ústředním prvkem díla náhodou, jsou součástí dynamické vizuální identity skupiny Allwyn. Právě do ní Sazka patří a její brand česká loterijní společnost postupně převezme od konce ledna příštího roku. Její nový symbol tak lidé dostali do vlastních rukou – každý si totiž mohl natočením čoček ovlivnit podobu instalace a měnit barvy odraženého světla.

„Bylo pro nás důležité dát návštěvníkům možnost hrát si s odrazy světla podle sebe, aby si každý mohl na štěstí doslova sáhnout,“ dodali Mlynář s Pechalem.

Každá čočka navíc nesla QR kód vedoucí ke skutečnému lidskému příběhu – lidé se tak mohli vyfotit „ve světle vlastního štěstí“ a propojit vizuální zážitek s příběhy, které se opravdu staly.

Půl roku práce

I když výsledné objekty působily minimalisticky, skrývaly za sebou hodně práce a vývoje. Na instalaci pracoval tým šesti lidí studia průběžně půl roku, zapojili se výrobci jednotlivých komponent, produkce festivalu i tým Sazky.

Na začátku bylo několik nápadů, jak projekt pojmout. „Většina z nich pracovala s odrazy světla, které se špatně znázorňují vizualizacemi, proto jsme se s klientem rozhodli pro vybrané nápady vytvořit fyzické prototypy v měřítku 1 : 1, na kterých jsme mohli koncept doslova naživo zažít a rozhodnout, který je ten správný,“ vzpomínají Mlynář s Pechalem.

Výzvou bylo podle designérů zpracovat téma tak, aby oslovilo široké spektrum návštěvníků Signal Festivalu a aby si každý odnesl zapamatovatelný zážitek. Stejně náročné bylo přenést objekty z papíru do reálné podoby – vtisknout jim formu, která bude elegantní, nerušivá, umožní hladkou interakci a zároveň obstojí z hlediska bezpečnosti ve venkovním prostředí při vysoké návštěvnosti.

„Překvapivé momenty jsme zažívali hlavně při hledání té nejlepší technologie pro povrchovou úpravu čoček. Byl to objevný proces plný testování a hraní si se světlem a odrazy,“ uvádějí Mlynář s Pechalem. A dodávají: „Máme radost, že se nám podařilo vytvořit pro Signal Festival jednoduchou, až analogovou instalaci. Je založená čistě na fyzice lomu světla a obešla se bez projekcí či displejů, kterými jsme v dnešní době obklopeni a často až přesyceni.“

Dlouhodobé využití

Zatímco designéry projekt přivedl k objevování nových přístupů a materiálů a tím i k nové inspiraci pro budoucí projekty, Sazka jím pod křídly Allwynu rozvíjí dlouhodobou snahu přinášet dostupné a smysluplné zážitky ve veřejném prostoru. Dílo je také koncipováno jako odolné a dlouhodobě využitelné – Sazka plánuje objekt používat i po skončení Signal Festivalu.

Téma „Štěstí“ podle společnosti navazuje na DNA skupiny: inovace, odpovědný přístup a skutečné lidské příběhy, v nichž se okamžik náhody potká s okamžikem radosti. Světelný objekt v srdci Prahy odrážel filozofii Allwynu a Sazky – přinášet lidem radostné chvíle a dávat jim společenský i kulturní rozměr.

„Štěstí je pro nás chvíle, kdy se všechno spojí ve správný okamžik – stejně jako u výherních příběhů, které s námi lidé prožívají. Instalací na Signal Festivalu jsme chtěli těmto momentům dát tvar, světlo a emoci a pozvat návštěvníky, aby je sami zakusili. Věříme, že si odnesli radost, inspiraci i krásnou fotku,“ říká Roman Kulifaj, manažer marketingové komunikace Sazky.