Čína zahájila vyšetřování možného dumpingu ze strany dovozců vepřového ze zemí Evropské unie, především z Dánska, Nizozemska a ze Španělska, informovala 17. června agentura Reuters. Podle ní jde pravděpodobně o odvetu za prozatímní cla, která se EU chystá uvalit na dovoz elektromobilů z Číny.

Vyšetřování se zaměří na vepřové určené k lidské spotřebě, jako jsou čerstvé, chlazené a mražené kusy masa, stejně jako vnitřnosti jako střeva, močové měchýře nebo žaludky, oznámilo čínské ministerstvo obchodu.

List Global Times spojený s vládnoucí Komunistickou stranou Číny ke konci května s odkazem na svůj zdroj informoval, že čínské firmy plánují požádat úřady o zahájení antidumpingového vyšetřování některých produktů z vepřového masa z EU. Další článek ve stejném listu potom 8. června žádal, aby se úřady začaly zabývat dovozem evropského vepřového.

Mluvčí Evropské komise 17. června uvedl, že EU se vyšetřování neobává. Komise plánuje případně intervenovat, aby zajistila, že vyšetřování je v souladu s pravidly Světové obchodní organizace.

Čína loni dovezla vepřové maso v hodnotě šesti miliard dolarů (139 miliard korun), včetně vnitřností, přičemž EU se na tomto dovozu podílela více než polovinou, ukazují celní záznamy.

Části prasat, které nejsou v Evropě oblíbené, například uši nebo některé vnitřnosti, mají lidé v Číně naopak v oblibě. Čína je tedy v tomto ohledu pro Evropu důležitým trhem, uvedl Reuters. Na dovoz potravinářských produktů se Čína zaměřila i při některých obchodních sporech v minulosti.

Evropská komise minulý týden oznámila prozatímní dodatečná cla až 38,1 procenta na dovoz elektromobilů z Číny, která by se vybírala navíc k dosavadnímu desetiprocentnímu clu.

Na automobilky ochotné spolupracovat na vyšetřování dopadu čínských subvencí by se vztahovala 21procentní sazba. Pokud v jednáních s Čínou nenastane průlom, cla začnou platit od 4. července.

Čínské ministerstvo zahraničí vyšetřování kritizovalo a označilo je za protekcionismus. EU podle Pekingu hledá záminku k uvalení cel na dovážené automobily z Číny, což je v rozporu s mezinárodními obchodními pravidly. Čína už dříve avizovala, že plánuje na krok Evropské komise odpovědět.

Případné obchodní války s Čínou se obávaly především evropské automobilky. Pro řadu z nich je čínský trh zásadní odbytiště. Před obchodní válkou s Čínou na konci května na zasedání ekonomicky vyspělých zemí G7 varoval také německý ministr financí Christian Lindner. Obchodní války podle něj nemají vítěze, pouze poražené.