Dnes oznámil předseda vlády, že zítra, tedy 11. března, se zavřou všechny školy v zemi. Jelikož má vzdělávací skupina vlastní a provozuje tři školy v České republice a jednu školu v Bratislavě, kde jsou školy zavřeny již od pondělí, tak se nás to poměrně výrazně dotýká. Napadlo mě tedy, že bych mohl svůj první sloupek pro Forbes věnovat tomuto velice aktuálnímu a citlivému tématu a nechat veřejnost nahlédnout pod pokličku toho, co se děje v takových situacích ve školách.

Upřímně se přiznám, že jsem byl připraven naše školy v ČR zavřít od dalšího pondělí bez ohledu na to, zda by stát přistoupil k plošnému zavření, nebo ne. Je dobře, že k tomu přistoupili už nyní. 

V našich školách studuje přes 450 studentů, včetně těch externích máme zhruba 80 učitelů a dalších zaměstnanců škol a například v Praze v Nuslích, kde jsme hlavním nájemcem školní budovy, která má přes 4500 metrů čtverečních užitné plochy, pronajímáme část prostor dvěma dalším soukromým školám. Takže jen v pražské školní budově máme dvě naše vlastní školy, dvě další školy a dohromady zhruba přes 500 studentů a 100 učitelů a dalších zaměstnanců.

V podstatě ještě předtím, než se v České republice nebo na Slovensku objevil první potvrzený případ koronaviru, jsme napsali všem rodičům na všech našich školách, že pokud byli oni nebo jejich děti v poslední době v některé z rizikových lokalit po světě, tedy v Itálii, Číně, Jižní Koreji, Iránu a podobně, děti nesmějí chodit minimálně na další dva týdny do školy, pokud mají jakékoli, byť sebemenší příznaky. Doma tak napříč našimi školami zůstalo několik studentů.

Poté, co se počet případů zvyšoval, jsme k tomu přistoupili plošně, tedy i pokud student nemá žádné příznaky, musí zůstat doma, a rovněž byly všechny naše školy instruovány, že pokud studenti nebo učitelé a další zaměstnanci projeví jakékoli příznaky, pošleme je domů. Ze začátku se to některým zdálo možná přehnané, nicméně jak v Praze, tak v Bratislavě se objevil koronavirus ve školách v podobě potvrzených případů u rodičů tamních studentů.

V Bratislavě dokonce ve škole, která je té naší velice podobná. Já k tomu přistupuji tak, že pokud máme zodpovědnost za stovky studentů, je lepší být opatrný a dodržet různá preventivní opatření než si hrát, jako mnozí na sociálních sítích, na hrdiny a kritizovat a bagatelizovat každou tiskovou konferenci vlády a každé opatření. 

Co se týče výuky jako takové, myslím si, že by to paradoxně mohlo českému a slovenskému školství prospět. Určitá část studentů na všech našich školách jsou velice úspěšní a aktivní sportovci, kteří často jezdí po zápasech, závodech a turnajích po celém světě, máme tak poměrně propracovaný systém výuky online, na dálku.

Čili pro nás v podstatě business as usual, studenti a učitelé jsou připojeni na Google Classroom, učitelé sdílejí se studenty projekty, přednášky, prezentace, eseje, všichni společně přes Google Classroom komunikují, mají nastavené deadliny a podobně.

Ondřej Kania. Foto: Forbes

Jsem velice zvědav, jak si s tím poradí běžné české a slovenské školy, které digitalizované nejsou často vůbec. Představuju si, že učitelé pošlou dětem seznam stránek v papírových učebnicích, které si mají načíst, zahltí je monotematickými, zbytečnými úkoly a zbytek nebudou řešit. No, snad to tak nebude. Každopádně je to poměrně příležitost, pokud by školy byly zavřené třeba na měsíc a déle, jak se může ve velkém množství škol začít ve výuce implementovat digitalizace.

Celá situace nás nutí přemýšlet i nad dalšími věcmi. Například naše marketingová strategie je částečně postavena na tom, že naše školy mají každý měsíc dny otevřených dveří, kam přijde 10 až 20 rodin na každé škole a učitelé a studenti jim naše školy prezentují.

Je to osvědčený způsob, jak získat relevantní zájemce o studium na našich školách. Všechny naše online kampaně jak v Česku, tak na Slovensku jsou nastaveny na propagaci těchto dnů otevřených dveří (říkáme jim open days).

Vzhledem k okolnostem, kdy už před týdnem se nás zájemci ptali, zda se vůbec open days uskuteční, musíme změnit formát na buď osobní, nebo online individuální prezentace pro zájemce o naše školy, včetně virtuálních prohlídek prostor školy. Takže musíme během pár dní změnit všechny naše kampaně, strategii a komunikaci, a to zrovna v nejdůležitějším období, jelikož 1. dubna máme uzávěrku pro první kolo přihlášek na naše American Academy školy v Praze, Brně a Bratislavě.

Je to pro nás x různých komplikací, ale já v tom vidím i příležitost. Jednak jsme zatím celou koronavirus issue zvládli komunikačně a manažersky výborně, což celý náš tým a týmy na našich školách opět profesně posune, ale také musíme začít improvizovat a předělávat naši strategii a přístup, což nám ve výsledku může i prospět.

Samozřejmě jako firmu nás tato celosvětová situace zasáhla, nejen co se týče našich škol. Poměrně důležitou částí našeho podnikání je největší středoevropská vzdělávací agentura v oblasti zprostředkování studia na prémiových středních a vysokých školách v USA, Kanadě, UK a ve Švýcarsku. Naši klienti jsou zatím velice trpěliví a bez výjimky věří, že od září, kdy jejich děti mají na školy po celém světě nastoupit, bude všechno fungovat normálně.

Někteří zájemci tu situaci dokonce, velice správně, vidí jako příležitost, protože zahraniční prémiové střední a vysoké školy jsou do velké míry finančně závislé na platících studentech z Asie a zatím to nevypadá, že by k nim mnoho těchto studentů od září nastoupilo (primárně z Číny), takže naši studenti z Česka, Polska, Slovenska a Maďarska, kde fungujeme, jsou schopni dosáhnout na vyšší stipendia než kdykoli předtím, jelikož školy mají strach, že budou mít v září velkou část kapacit pro mezinárodní studenty nezaplněnou.

American Dream!
Vydání Forbesu American Dream!

Takže věřím, že ani v tomto se nás to příliš nedotkne a spíše nám to dodá novou zkušenost a posune nás to kupředu. Přeji všem firmám, které jsou koronavirem postiženy, hodně pevných nervů, a pokud je to jen trochu možné, berte to jako příležitost inovovat, tvořit nové strategie nebo hledat nové obchodní kanály. Každá krize je příležitost.