Udržitelnost patřila v posledních letech k hojně diskutovaným tématům, avšak v posledním roce ustoupila před koronavirem do pozadí. Přitom právě rostoucí podíl online nákupů, s nimiž zásadně roste i spotřeba obalových materiálů a dopravních emisí, je připomínkou její role v časech klimatické krize.
Existuje však řada zákazníků, kteří se snaží zbytečným obalům ve svém životě vyhýbat a snižovat tak zátěž pro životní prostředí. Na to reagují zakladatelky českého ekologického startupu Frusack, které se spojily s tuzemským e-shopem s ekologickými produkty do domácnosti Econea a přepravní platformou Liftago.
Společně spouštějí projekt, který má dále omezit používání neekologických obalových materiálů.
Na zmíněném e-shopu mají zákazníci nově možnost při výběru dopravy přes Liftago zvolit jako obalový materiál právě sáček Frusack.
Plastové obaly, které ve většině případů končí v zákazníkově koši ihned po rozbalení objednávky, v tomto případě nejsou vzhledem k lokálnímu doručení potřeba. Při přepravě skrze Liftago totiž zboží nemíří do depa, a není tak nutné ho chránit proti možnému poškození na třídicích pásech.
„Největší ekologickou stopu v e-shopu tvoří balíky a výplně, ve kterých posíláme zákazníkům objednávky. Od úplného počátku se proto snažíme odpady různými cestami minimalizovat,“ říká zakladatel Econea.cz Pavel Milan Černý, podle kterého je udržitelnost esencí jejich podnikání.
„Když za námi Frusack s Liftagem přišli s tím, že bychom mohli po Praze doručovat zcela bezodpadově v opakovaně použitelných obalech, naprosto nás to nadchlo,“ konstatuje Černý.
Sáček z kukuřičného škrobu lze opakovaně používat, a redukovat tak jednorázové obaly v každodenním provozu.
„Koncept už nějakou dobu testujeme i s menšími e-shopy a byl přijat více než pozitivně. Zákazník si sice za sáček připlatí, ale nemusí s ním zamířit do odpadkového koše,“ vysvětluje jedna ze zakladatelek Frusacku Hana Fořtová.
V případě třetí zainteresované firmy pak nižší ekologickou stopu zajišťuje skutečnost, že doručující řidič se v danou chvíli nachází v bezprostřední blízkosti skladu, pobočky nebo expedice, odkud je třeba zásilku odvézt. Liftago se na e-commerce logistiku zaměřovalo už před vypuknutím pandemie, ale poptávka s nouzovým stavem loni na jaře raketově vzrostla.
Dnes je společnost Ondřeje Krátkého pro řadu e-shopů důležitou variantou přepravy zboží po větších českých městech.
Právě Econea svůj cíl spočívající v maximální udržitelnosti dále podporuje i nabídkou recykovatelných obalových materiálů. Drogerii nebo kosmetiku doručuje v použitých krabicích s výplněmi, jako jsou noviny, nebo opakovaně používá výplně z jiných balíků.