„Říkala jsem si, že pokud do toho nepůjdu teď, tak už nikdy. A že to prostě musím zkusit,“ vzpomíná Zuzana Melicharová na moment, kdy se v téměř čtyřiceti letech rozhodla opustit trvalé zaměstnání a začít s vlastním podnikáním.
Loni v listopadu spustila vysněný e-shop vlastní módní značky s názvem Just Love. Po prvních dvou měsících fungování má tržby přesahující milion korun, což prý předčilo její očekávání.
Zuzana přitom s módou nikdy nepracovala. Má za sebou pestrou a úspěšnou kariéru v oblasti finančnictví a také studium v Česku i v zahraničí. Vystudovala původně americká studia a bohemistiku na Karlově univerzitě a poté si doplnila byznysové vzdělání ve financích a bankovnictví na univerzitě v Japonsku, kde získala titul MBA.
Se svým portfoliem pak léta pracovala pro přední mezinárodní bankovní instituce: prošla společnostmi Citi, HSBC a Erste, kde pracovala jako privátní bankéřka a získala opakovaně i titul Nejlepší privátní bankéř roku.
Poté působila také jako investiční manažerka ve společnosti GARVE a dva roky jako CEO ve vydavatelství Premium Media Group. V roce 2021 zakotvila na pár měsíců ve společnosti Rohlík, kde zastávala pozici produktové manažerky.
Investice od bývalého šéfa
Celou svou kariéru prý však v hlavě nosila nápad na podnikání v módě. Zlom přišel právě v Rohlíku, kde k tomuto kroku získala potřebnou odvahu. „Můj šéf se mě jednou zeptal, jestli mě ta práce baví a jestli je tohle přesně to, co bych ráda dělala. Řekl mi, že u mě nevidí nadšení. A já jsem si po patnácti letech upřímně odpověděla, že tohle není to, co chci dělat. A po pravdě jsem mu řekla, že mám jiný sen, a vylíčila můj plán na to začít podnikat s kvalitní módou z přírodních materiálů,“ popisuje Zuzana.
A byl to právě majitel Rohlíku Tomáš Čupr, který bývalou zaměstnankyni v její myšlence nejenom podpořil, ale dokonce jí uvěřil natolik, že se stal i jejím investorem. Přesnou částku nechce Zuzana zveřejňovat, ale počáteční investice do jejího módního byznysu se prý pohybuje v řádech jednotek milionů korun. „Zčásti jde o vlastní úspory, zčásti o rodinné finance a také o investici od Tomáše Čupra,“ vyjmenovává Zuzana, která firmu na oblečení oficiálně založila už v prosinci 2021.
Rozjezd e-shopu se však komplikoval. Dlouho nemohla najít správného dodavatele v České republice, tak začala pátrat v zahraničí. Vypravila se do Portugalska, kde se nyní vyrábí část její kolekce z organické bavlny a hedvábí. Tam však nastal další zádrhel.
Z Portugalska do Mongolska
„V Portugalsku se vše v tu dobu neúměrně táhlo, protože právě tam se kvůli koronavirové pandemii přesunula z Číny výroba mnoha velkých oděvních světových značek. Moje vlastní výroba se proto stále odsouvala a já jsem z toho byla frustrovaná a začala hledat jiné alternativy,“ popisuje Zuzana komplikace, které ji dovedly až k tomu, že vsadila na kašmír a jeho výrobu na zcela jiném konci světa – v Mongolsku.
Právě v této zemi jsou takové podmínky a podnebí, že se tu daří kašmírským kozám, zvířatům, z jejichž srsti se vzácný materiál získává.
Zuzana si chtěla najít dodavatele osobně. „V Mongolsku jsem absolvovala asi patnáct schůzek, než jsem si zvolila své obchodní partnery. Chtěla jsem si najít sama své dodavatele, zpracovny vlny i manufakturu, kde svetry vznikají. Chtěla jsem doslova vidět i konkrétní kozu, z níž se tato vlna získává,“ popisuje Zuzana, která nakonec spolupracuje s firmami, které shodou okolností vlastní také ženy.
Kašmír je vzácný materiál i proto, že speciální vlna se vyčesává jednou za rok, protože zvířata ji mají jako zimní srst. „Na jeden svetr je třeba vyčesat tři až pět kašmírských koz,“ popisuje podnikatelka, proč je tento materiál tak vzácný a výrobky z něj poměrně drahé. Jeden svetr na svém e-shopu prodává za necelých pět tisíc korun.
České zákaznice si však prý pohodlné oblečení zamilovaly a právě kašmírové svetry patří teď mezi nejprodávanější položky z jejího obchodu, kde nabízí zatím asi tři desítky produktů. Původně si myslela, že její oblečení zláká hlavně pražskou bublinu, ale kupodivu je prý nakonec většina jejích zákazníků mimopražských.
Zuzana, která má ráda čísla, u každého produktu zveřejňuje přesně rozpočítanou cenu. Zákazníci si tak mohou přečíst, kolik peněz stál materiál, kolik jde na firmu anebo kolik tvoří DPH. „Chci být v byznysu naprosto transparentní. Důležitou hodnotou je pro mě také udržitelnost, proto zákaznicím budu v budoucnu nabízet zpětný odběr nošeného Just Love zboží výměnou za vouchery,“ vyjmenovává Zuzana, která chce nabízet zboží z kvalitních přírodních materiálů, jako jsou právě kašmír, hedvábí či organická bavlna.
Při svém podnikání si plní také své kreativní sny – veškeré věci si totiž navrhuje sama jen s pomocí kolegyně, která jí pomáhá jednotlivé nápady realizovat. Své obchodní aktivity chce soustředit přitom pouze na online, nechystá žádné kamenné prodejny. „Online je podle mě budoucnost,“ shrnuje podnikatelka, která chce po velkém úspěchu s kašmírem přesvědčit zákazníky, že umí i jarní a letní kolekci.
Pokud se jejímu byznysu bude dařit tak, jak si spočítala, měla by být do dvou let v provozním zisku. Zatím prý odchodu z práce nelituje a sázka na to jít za svým snem se jí vyplácí. I když zrod její značky provázely velké porodní bolesti.