skip to main content

Opustit rodinné impérium a rozjet vlastní značku. Thomas A. Bata a jeho radikální cesta

6 minut čtení

Opustil rodinné impérium, aby rozjel vlastní značku. Thomas A. Bata prodává luxusní lyžařské oblečení Mont Gelé Gear, které vyrábí v Česku, a hlásá přitom radikální transparentnost. Chce tak lidem ukázat, za jakou cenu vzniká příliš levná móda.

Usazený v pohodlném křesle uprostřed typického horského chaletu upíjí horký čaj. Z oken má výhled na alpské třítisícovky a říká, že lepší kancelář si těžko mohl přát. Když jsme s Thomasem Archerem Batou ve Forbesu mluvili naposled – bylo to před čtyřmi roky –, šéfoval marketingu nadnárodního obuvnického impéria s obratem přes dvě miliardy dolarů, které založil jeho praděd Tomáš Baťa.

A kancelář měl v Praze na Václaváku. Teď má office v horské chatě ve Verbier, luxusním švýcarském lyžařském resortu, a propustku z rodinného byznysu. Mladý Bata se totiž před třemi lety rozhodl odejít z firmy Baťa a postavit na vlastní nohy.

„Svět je větší než jenom obuvnický průmysl,“ vysvětluje s úsměvem Thomas, „a já po osmi letech potřeboval změnu.“ A tak nastoupil na Harvard. Vrátit se po několika letech na univerzitní půdu prý bylo inspirativní, hlavně proto, že se tam od svých spolužáků nakazil podnikatelským drajvem.

Reklama

Chtěl dělat něco svého. A chtěl to dělat jinak než všichni ostatní.

„Za ty roky jsem v módním průmyslu nabral zkušenosti. Viděl jsem, jak to funguje. A se spoustou věcí jsem se nemohl srovnat,“ říká muž, který po studiu politologie ve skotském Edinburghu chvíli pracoval v H&M a Nike, až ve čtyřiadvaceti letech dostal první velký úkol v rodinné firmě – vést pražský obchod na Václavském náměstí, největší prodejnu Bati v Evropě.

Na Harvardu si Bata začal pohrávat s myšlenkou, že založí vlastní značku oblečení. Zároveň ho ale už dlouho štvalo, že oděvní průmysl je druhým největším znečišťovatelem na světě a že výroba velké části módy je neetická a vykořisťuje lidi, kteří v ní pracují.