Konec roku 2025 představuje nový začátek pro aerolinky Smartwings a ČSA, obě značky míří do rukou turecké nízkonákladovky Pegasus Airlines. Co to znamená pro budoucnost značky, Letiště Václava Havla a české pasažéry?

Už při výstupu z letištní haly se na vás začne tlačit město, které nezná hranic a nikdy nemá dost. Istanbul roste závratným tempem a okamžitě to pocítíte v momentu, kdy dosednete na Mezinárodní letiště Sabiha Gökçen, pojmenované po první turecké pilotce.

Všude domy, všude provoz, vyloženě neevropský ruch – jste ostatně v Asii. Pokud odsud chcete do evropské části Istanbulu, což je obvyklý plán návštěvníků, je to přes čtyřicet kilometrů a často přes hodinu jízdy.

Právě letiště Sabiha Gökçen je sídlem Pegasus Airlines, tím pádem nově i Smartwings a ČSA.

Turecká společnost v pondělí oznámila, že započal proces převzetí obou českých značek, trvat může až rok. Bude třeba splnit hlavně regulatorní podmínky. Proto se i většinový majitel Smartwings a jeden z nejbohatších Čechů Jiří Šimáně na žádost Forbesu ve zprávě omluvil s tím, že věci nemůže komentovat.

info Foto Michael Tomeš
Jiří Šimáně

Šimáně prodejem Smartwings pokračuje v konsolidaci svého byznysu, v nedávné minulosti vyexitoval také z firem Global Wines and Spirit a TravelFree. Podle tureckého webu Türkiye Today má závazný kontrakt dohody Smartwings s Pegasus Airlines hodnotu 154 milionů eur (přibližně 3,8 miliardy korun).

„Je ještě brzy hodnotit, jestli je to pro Česko dobrý, či špatný deal. Především je překvapující. Samotnou akvizicí i způsobem, jakým k ní došlo,“ říká pro Forbes Vojtěch Očadlý, který se specializuje na letectví na odborném webu Zdopravy.cz.

Otázek je řada, například už to, zda přežije samotný brand Smartwings.

„Je to věštění z křišťálové koule, ale faktem je, že značka Smartwings je mezi českým cestovali roky zažitá a její cílová skupina chce létat se Smartwings,“ říká Očadlý.

Jiné otázky jsou přece jen rozklíčovatelnější. Forbes vybral pět nejdůležitějších.

Proč čeští majitelé Smartwings prodávají?

Jiří Šimáně se spolu s druhým majitelem Romanem Vikem o prodej Smartwings pokoušeli opakovaně, ve hře byl dříve izraelský Israir, německá skupina Discover, turecko-německý Sun-Express a naposledy jako hlavní kandidát polský LOT. Ten podle zpráv polských médií přišel o dohodu až v samém závěru pro údajně vyšší nabídku od Pegasusu.

Proč se aerolinek zbavovat, místo abyste si je drželi v portfoliu? Několik důvodů si lze přečíst v poslední zveřejněné výroční zprávě Smartwings za rok 2023: „Vývoj letecké dopravy je ovlivněn revizí ekonomického růstu (evropská hospodářská aktivita byla relativně pomalá) i demografickým vývojem. Ve vyspělých zemích Evropy lze očekávat klesající poptávku po letecké dopravě na krátké vzdálenosti díky konkurenci alternativních druhů dopravy, změnami v cestovních návycích jako důsledek zvyšujícího zájmu o životní prostředí…“

Jako další faktory přidává výroční zpráva třeba přetížená letiště, opožděné dodávky letadel, náročné údržby motorů. Jinými slovy: letecký byznys je mimořádně regulovaný a také velmi ovlivnitelný makroekonomikou. Brutálně ho zasáhla pandemie covidu-19, kdy letectví patřilo k nejpostiženějším oborům.

To jsou nápovědy, proč prodávat. Šimáně s Vikem tak mohli učinit i proto, že se jim podařilo získat zpět loni v únoru podíl čínské společnosti CITIC a měli aerolinky zase ve svých rukou.

A hlavně: měli co prodávat. Míněno firmu, o kterou byl zájem.

Proč si Turci kupují právě Smartwings?

Poslední zveřejněnou výroční zprávou Smartwings je ta předloňská. Za rok 2023 měly aerolinky tržby 20,3 miliardy korun, což značilo meziroční nárůst o miliardu. Čistý zisk se naopak snížil na téměř 288 milionů korun ze 478 milionů korun zisku v roce 2022.

Počet pasažérů naopak vzrostl výrazně. Aerolinky v roce 2024 přepravily 6,5 milionu cestujících, meziročně o pětinu více, čímž se dostaly nad předcovidová čísla. Celkově Smartwings odbavily s přičtením letů, které odbavovaly pro jiné dopravce, dokonce 8,3 milionu lidí, celkem měly na kontě 53 tisíc letů na 318 letištích planety.

Smartwings se také podařilo dořešit letitý spor s Boeingem ohledně mimosoudního vyrovnání za uzemnění a nedodání letadel 737 MAX. Ten začal v březnu 2019, kdy byly aerolinkám nuceně odstaveny stroje od Boeing 737 MAX a aerolinky na konci roku 2019 vyčíslily celkovou škodu na 1,5 miliardy korun. Částka, na které se obě strany dohodly, zůstává neveřejná.

To jsou potenciální plusy, nikoli nutně hlavní důvody obchodu.

„Jsou dvě možnosti, proč Turci koupili Smartwings. První jsou plány na expanzi,“ říká Očadlý. „Prezentují to jako krok ke globální expanzi, spíše se ale zatím bavíme o expanzi do Evropy. Potvrzuje to akvizice Smartwings i založení pobočky v Nizozemsku.“

Druhý důvod podle něj může být ještě pragmatičtější: „Může to být zájem o nová letadla, která Smartwings mají a mají je i volná, protože jim skončilo několik kontraktů, například zimní pronájem strojů do Kanady. Pegasus sice má nové stroje objednané, ale čeká se na ně několik let.“

Co jsou zač Pegasus Airlines?

Firma byla založena v roce 1990 a v posledních letech je na vzestupu. Určitě nejde o Lufthansu z Blízkého východu, tak se ale ani samotné aerolinky neprezentují.

„Je to standardní nízkonákladová letecká společnost. Pokud bychom měli s někým srovnávat, tak určitě má blíž k Ryanair. Pegasus je zároveň schopný prodat cestujícím navazující letenku a poměrně často nabízí atraktivní cenové nabídky s lety přes Istanbul dál,“ říká Očadlý.

info Foto Pegasus

Z původně čistě charterové společnosti se Pegasus rozrůstá s velkým apetitem. Jak Očadlý vypočítává, současná flotila turecké společnosti obsahuje 124 letadel, dalších sto Boeingů 737 MAX-10 si Pegasus objednal, navíc s opcí na dalších sto stejných strojů. Podle webu Zdopravy.cz jsou jejich letadla stará průměrně pět let a Pegasus obsluhuje 155 destinací v 54 zemích.

Pegasus jsou veřejně obchodovatelná společnost a akcie firmy po oznámení akvizice Smartwings vyrostly o jednotky procent.

Co to znamená pro pražské letiště?

Když sílily spekulace o možném přesunu Smartwings do polských rukou, LOT vypadal jako firma, která by Letiště Václava Havla mohla posunout – pro Poláky je čím dál tím náročnější bázovat další letadla v jejich vlasti, Praha naopak tuto možnost nabízela.

Byznysová logika je jednoduchá: více letadel znamená více linek, možností, peněz.

„Pro pražské letiště může být problém to, že přichází o potenciální vidinu vstupu silného síťového dopravce, který do Prahy dostane velkokapacitní letadla a udělá z Prahy dopravní uzel. To u Pegasus Airlines nevidím. Neříkám, že to není možné, ale nejde srovnávat LOT a tureckou nízkonákladovou společnost,“ dodává Vojtěch Očadlý.

Generální ředitelka tureckých aerolinek Güliz Öztürk na tiskové konferenci po oznámení akvizice mluvila o rozšíření provozu či o „vybudování robustní struktury zaměřené na bezpečnost letů, efektivitu, technologie a zákaznickou zkušenost cestujících“.

Konkrétní plány Pegasus Airlines však budou jasnější až po oficiálním dotažení transakce. 

„Sleduji s velkým zájmem informace o změnách ve vlastnické struktuře Smartwings/ČSA a respektuji rozhodnutí jejich akcionářů, kteří se nakonec rozhodli zahájit prodejní proces se společností Pegasus. Věřím, že tento letecký dopravce v Praze vidí potenciál pro další rozvoj letecké dopravy, protože jde o atraktivní trh s významnou poptávkou i strategickou polohou,“ okomentoval dění v obecné rovině šéf pražského letiště Jiří Pos.

Co to znamená pro české cestující?

Pegasus má pravidelné spojení s pražským letištěm už teď. Ti, kteří pravidelně kontrolují weby o akčních letenkách, dobře znají jejich speciální nabídky. V jejich rámci se s přestupem na letišti Sabiha Gökçen dalo levně dostat nejen do dalších tureckých destinací, ale hlavně do oblíbených přímořských destinací Ománu či Bahrajnu, do exotického Kuvajtu nebo pro dobrodružnější typy do Íránu, a dokonce do Iráku.

„Ceny letenek můžou být to, v čem je Pegasus silný,“ souhlasí Očadlý. „Běžně prodávají letenku z Prahy do Istanbulu kolem tisícikoruny. Stejně zajímavé ceny nabízí i na navazujících letech dál. Nejsou to ale dálkové destinace, většinou jde o země v oblasti Perského zálivu a bližší Asie.“

Zároveň Pegasus má reputační vady v oblasti, na které v letectví záleží nejvíc ze všeho: v bezpečnosti.

„Faktem je, že Pegasus Airlines za sebou mají v posledních letech několik nehod a vážných bezpečnostních incidentů,“ dodává Očadlý. Největší katastrofou byla nehoda z února 2020, kdy na domovském istanbulském letišti zahynuli tři lidé. Při jiných nehodách šlo „jen“ o materiální škody, aerolinky od té doby deklarují mnohem vyšší důraz na bezpečnost.

Dalším detailem pro pasažéry je, zda by prodej Smartwings mohl znamenat konec českých posádek. To je pro cestující bez znalosti angličtiny vždy příjemný bonus.

„Smartwings každoročně na zimu pronajímají a posílají letadla a posádky do jiných destinací, do Kanady, do Indie. Může se tedy stát, že se letadla Smartwings objeví na linkách Pegasusu a budou operovat z Turecka. Posádky jsou na to ale zvyklé. Že by se turecká aerolinka začala zbavovat českého personálu, podle mě nehrozí,“ uzavírá Očadlý.