Krize zdaleka nekončí, za prozatímní vítěze v rámci retailu lze ale jednoznačně prohlásit outlety. Rekordní rok za sebou totiž mají outletová centra napříč Českem i Evropou, a to jak z hlediska návštěvnosti, tak obratu. Vzrostla i jejich nabídka a do outletového sektoru míří nové značky.

Na rozdíl od běžných obchodů si totiž outletové zboží dosud drží ceny srovnatelné s posledním předkrizovým rokem 2019. To v kombinaci s rozšiřující se nabídkou láká do outletů stále více návštěvníků.

„Outletům paradoxně pomohl obrovský nárůst online byznysu během covidu. Tento trend totiž s sebou nesl i nárůst vráceného zboží, které firmy často posílají právě do outletů a výrazně tak zvyšují jejich nabídku,“ vysvětluje Jan Hübner, zakladatel a šéf společnosti Shopingy, která monitoruje outletový byznys v Evropě a sleduje pohyb obchodů a značek v evropských metropolích.

Návštěvnost velkých outletových center pak podle Hübnera výrazně podpořilo také obnovení turistického ruchu po covidu. „Outletová centra umí velmi dobře pracovat s turisty,“ komentuje.

A jako příklad uvádí největší německé outletové centrum Outletcity Metzingen, které má po celém světě vydaných téměř půl milionu věrnostních karet. „Z Asie tam dokonce létají speciálně vypravená letadla za účelem návštěvy centra,“ uvádí.

„Drtivá většina všech návštěvníků outletových center tam pak míří vyloženě se záměrem utrácet,“ dodává Hübner.

A jasně to dokazují i čísla. Outlety totiž loni zažily vůbec nejúspěšnější rok a celkový obrat v Evropě, kde funguje přes dvě stě outletových center, se podle Shopingy odhaduje na 19,5 miliard eur (přes 450 miliard korun). O další zhruba miliardu a půl by pak měl obrat narůst do roku 2024.

American Dream!
Vydání Forbesu American Dream!

Zatímco mezi největší evropská centra se řadí italský Serravalle Designer Outlet s 235 obchody nebo nizozemský Designer Outlet Roermond s 205 obchody, úspěšný rok mají za sebou i outletová centra v České republice. Ta jsou v Česku čtyři, z nichž největší je se stovkou obchodů Fashion Arena Prague Outlet.

„Branami Fashion Areny loni prošly téměř tři miliony zákazníků – to je o 40 procent více než v roce 2021, který byl ale ještě poznamenán vládními uzávěrami maloobchodu. Pokud tedy loňský počet zákazníků srovnáme s předpandemickým rokem 2019, kdy byla návštěvnost rekordní, jsme na stejných číslech,“ říká Lenka Čapková, ředitelka outletu Fashion Arena.

„Kulminující inflace a v jejím důsledku vyšší ceny široké škály zboží včetně oděvů vyvolaly rostoucí zájem o outletové zboží. To si v našem outletu stále drží ceny odpovídající cenám před loňským skokovým zdražením,“ vysvětluje.

Narůstající zájem o outletové zboží potvrzuje i Jan Procházka, manažer příhraničního outletového centra Freeport Fashion Outlet Hatě. „Je prokázané, že outletový koncept funguje mnohem silněji během krizových a ekonomicky obtížných období,“ zdůvodňuje tím, že minimálně třetinové slevy mají tamní obchody ve smluvních podmínkách.

„Právě atraktivní ceny ve spojení s inflačním zatížením ekonomiky a vysokými cenami za energie jsou důvodem zvýšeného zájmu zákazníků o nakupování v outletu,“ dodává manažer centra, kde je aktuálně sedmašedesát obchodů.

V Česku fungují ještě další dvě poměrně mladá outletová centra, z nichž jedno – pražské POP Airport – patří do investiční skupiny Kaprain jednoho z nejbohatších Čechů, miliardáře Karla Pražáka. Další, teprve pět let fungující, outletové centrum je pak na druhém konci republiky a jeho tržby strmě rostou.

„Ačkoliv jsme stále mladý projekt, naše návštěvnost a tržby stále stoupají, v roce 2022 jsme dosáhli zatím nejlepších čísel a překonali poslední předcovidový rok 2019,“ uvádí Jiřina Kmenta, marketingová manažerka ostravského centra Outlet Arena Moravia.

V poslední době vzniklo také několik outletových obchodů, které se staly součástí běžných nákupních center. Podle Hübnera ale nejde o trend, který by měl významněji pokračovat. „Myslím si, že k prolínání klasických a outletových center v nejbližší budoucnosti v Evropě docházet nebude. Existuje jen pár menších projektů, které takto fungují a nikdo z velkých hráčů nic podobného neplánuje,“ říká.

Zatímco vznik nových outletových center se v České republice podle Hübnera v dohledné době nechystá, ta stávající chtějí příznivé situace využít ke zkvalitnění služeb, rozšiřování či inovacím. Ve hře je vzhledem k úspěchu, jaký outletový sektor zažívá, i příchod nových značek.

„Stávajícím značkám se ve Fashion Areně daří, takže řada z nich rozšiřuje prodejní plochu a zaměřuje se na zkvalitnění zákaznického servisu. V tomto trendu hodláme pokračovat i nadále,“ říká Čapková z Fashion Arena Prague Outlet.

„Outletový prodejní kanál je již několik let na vzestupu a velké značky čím dál více vnímají důležitost jejich zastoupení v outletových centrech, takže i my vidíme změnu u některých prémiových značek, které ještě před covidem do outletového konceptu vstupovat nechtěly. Nyní vedeme jednání hned s několika najednou,“ tvrdí.

Nová outletová centra pak mají v letošním roce otevřít ve Slovinsku, Španělsku, Polsku a v Německu. Až pět dalších projektů se pak podle Hübnera plánuje na rok 2024.