Není to jen pasáž, je to kus historie. Historie, která znovu ožívá, v moderním hávu. Kdysi hrála důležitou roli při propojení Starého Města s rušným životem na Ovocném trhu v Praze, dnes by se měla stát centrem módy, designu i umění.
Rekonstrukce Hrzánské pasáže, kde před více než sto lety vedli textilní velkoobchod třeba rodiče Franze Kafky, je u konce. Prostor, který mnoho let spíš spal, než žil zaplnili noví nájemníci s lokálními značkami. Unikátnímu místu se tak vrátil jeho genius loci.
Kdo neví, kde na Hrzánskou pasáž narazí, musí do samotného centra Prahy. Spojuje dvě ulice – Celetnou 12 a Kamzíkovou 8, ležící na Královské cestě, někdejší hlavní tepně Starého Města. Přehlédnout ji nelze. Charakteristické klenuté stropy, oblouky a propracované detaily dají vzpomenout na bohatou historii šlechtického rodu Hrzánů z Harasova.
Prvním majitelem tehdy ještě románského domu, který se skládá z třípatrové hlavní budovy a dvou bočních křídel, jež společně vytvářejí pasáž, se rod stal v roce 1701. Ten se také postaral o jeho barokní podobu. Autorem přestavby byl zřejmě Giovanni Battista Alliprandi.
Podle pamětních desek tu své zákazníky vítali v letech 1906 až 1912 textilní velkoobchodníci Hermann a Julie Kafkovi. Za první republiky pak palác koupil další obchodník s látkami František Stadler, který v něm provozoval svůj podnik až do 2. světové války.
Dnes patří budova Hudební nadaci Stadler-Trier, která se také rozhodla vrátit Hrzánské pasáži po letech nový život. „Transformujeme ji z průměrné turistické atrakce na jedinečný prostor nejen pro turisty, ale také pro místní obyvatele,“ říká Magdalena Nováčková, ředitelka nadace. Noví nájemníci si svou nabídkou a zaměřením nechtějí konkurovat, ale naopak se doplňovat.
Inspiraci hledali v zahraničí, kde jsou podobným způsobem pojaté celé ulice a čtvrti. Díky nim se změnila skladba obchodů. Zmizely nevzhledné krámky se suvenýry, směnárna, bankomat.
Namísto toho si každý nájemce dělal rekonstrukci ve vlastním prostoru. Někdo měl k dispozici architekty, někdo pracoval se zero waste materiály. Někomu trvala úprava pár týdnů s pomocí dobrovolníků, další renovoval devět měsíců.
V pasáži najdou zákazníci i nejmenší sál v Česku nebo multifunkční prostor Sláva! pro milovníky módy a šperku. Společně s ním tu svou pobočku otevírá Coffee Room z Vinohrad, s výběrovou kávou z pražské pražírny Be Berry. Umění zastoupí nabídka dvou galerií.
První je C12 Gallery, za níž stojí trojice milovníků umění Ladislav Derner, Nikola Čablová a Helena Kočíková. Galerijní prostor věnují nejen současnému umění, ale také jedinečnému českému designu. Druhou je pak Ó Gallery propojující umění, módu a design pod kurátorským vedením vizuální umělkyně Olo Křížové, šperkaře Hanuše Lamra a designéra Mihaie Visterniceana.
Své místo našla v pasáži i značka Folbeur pražského designového studia, které založila už před šesti lety Markéta Folberová a které se specializuje na lokální výrobu kožené galanterie. A o přízeň zákazníků bude usilovat rovněž minimalistický obchod přírodní kosmetiky Smyssly nebo prodejna luxusních plavek módní návrhářky Terezie Trusinové. Součástí Paláce Hrzánů z Harasova by měly být rovněž ateliéry designérů.
A zkrášlovat by se měla pasáž do budoucna i zvenku. Cílem je zbavit ji reklamního smogu a sjednotit její vizuál, očistit chodníkové kostky, natřít lavičky nebo zařídit nové osvětlení.
Hrzánská pasáž ale není jedinou, která měla v centru Prahy čerpat z historického odkazu. Před lety se otevírala Pánská pasáž, která spojuje ulice Na Příkopě a Ovocný trh. Soustředit se měla především na mužskou klientelu různého věku, profese i národnosti. Zastoupené tu byly módní značky jako Emporio Armani, rodinná firma 440 Audio, která se zabývá výrobou zakázkových gramofonů, nebo Outlet Pierre Cardin.