Historie parfémů D’Orsay trvá přes dvě staletí. Před deseti lety značku koupil otec současné CEO Amélie Huynh. S Forbes Life hovořila o tom, jak produkt, který má silnou minulost, bezpečně převést do současnosti tak, aby po něm nároční zákazníci stále prahli.
Na začátku všeho stál člověk, kterého bychom dnes nazvali trendsetterem, tehdy se mu říkalo dandy. Albert d’Orsay byl ale nejen z urozených kruhů a estét s vytříbeným vkusem, ale také se stýkal s největšími mysliteli a tvůrci své doby: Lordem Byronem, Alexandrem Dumasem, Victorem Hugem, George Sand, Charlesem Dickensem i budoucím císařem Napoleonem III.
Albert D'Orsay | foto se svolením D'Orsay
Albert d’Orsay | Foto se svolením D’Orsay
Stal se také ředitelem prestižní pařížské akademie École des Beaux-Arts. Osoba Alberta d’Orsaye předčila svou dobu – zajímal se o umění a krásu, byl natolik výřečný a jeho oděv natolik pozornost žádající, že se objevil na obálce časopisu The New Yorker pokaždé od roku 1925, když došlo na výroční číslo.
Obálka The New Yorkeru s Albertem D'Orsay | foto se svolením D'Orsay
Obálka The New Yorkeru s Albertem d’Orsay | Foto se svolením D’Orsay
Psal se ale rok 1830, když se Albert d’Orsay rozhodl namíchat parfém pro dámu svého srdce, šlechtičnu Marguerite de Blessington. Vůni měli nosit společně a motivy lásky provázejí značku i dnes. Vonné kompozice, které složil, zůstávají i pro dnešní podobu parfémového domu d’Orsay značnou inspirací.
D’Orsay jako firma pokračovala i po smrti svého zakladatele a pracují pro ni umělecké a řemeslné talenty své doby. Jean Cocteau, Marie Laurencin nebo Georges Lepape navrhují její kampaně; Baccarat, Daum a Lalique vytvářejí zase flakony.
Během let značka vystřídala několik majitelů, až ji v roce 2015, kdy je znovu na prodej, objeví Amélie Huynh pro Æra Nova – firmu svého otce. Amélie, která se předtím několik let pohybovala v prostředí velkých šperkařských firem, uviděla ve starobylém parfémovém domě dle svých slov „pohádkovou spící princeznu“.
Nyní firma uvádí téměř padesát parfémů a ty míří do všech koutů světa. V jejích obchodech, které se nacházejí v Paříži i na newyorské Páté Avenue, se jich prodá téměř pět milionů kusů ročně.
D’Orsay nyní zažívá i svou pražskou premiéru v concept storu Ingredients a u této příležitosti Forbes Life mluvil s Amélií Huynh.
Amélie Huynh | foto se svolením D'Orsay
Amélie Huynh | foto se svolením D’Orsay
Jak se vám pracuje se značkou, která má tak hlubokou historii?
Dvě stě let historie je bezpochyby poklad, ale může se z něj stát i břemeno. Když jsme značku převzali, začala se utápět ve své minulosti, zatímco zákazníci od ní očekávali větší současnost. Byla to paradoxní situace, protože Albert d’Orsay, zakladatel značky, byl průkopníkem trendů.
Se svolením D'Orsay
Foto se svolením D’Orsay
Proto jsme se zaměřili na rovnováhu. Zachovali jsme estetiku let 1910 až 1950, což bylo nejúspěšnější období značky, a nadále klademe důraz na kvalitní ingredience, zejména květiny, které byly vždy klíčovým prvkem D’Orsay. Stejně tak jsme věrní francouzskému řemeslu a charakteru firmy, který vzdává hold Albertově lásce a múze Marguerite.
Vaše vůně jsou často popisovány jako intimní, poetické a emocionální. Jak převádíte emoce do vonných kompozic?
Parfuméři, kteří s námi spolupracují, oceňují naše kreativní zadání. Nabízíme jim prostor plný filmových scén, materiálů, citátů a barev. Vůni vnímáme jako příběh – a každá naše kreace vypráví různé podoby lásky: zrod té nové, tajnou či neochvějnou lásku. Pokud jsou naše parfémové vody milostnými vyznáními, pak parfémové extrakty jsou opravdovými milostnými lektvary.
Jak vznikají názvy jako „Jusqu’à toi (Až k tobě) P. S.“ nebo „À cœur perdu (Z celého srdce) L. B.“?
Korespondence Alberta d’Orsaye a Marguerite Blessington byla rodinou zničena, protože jejich třicetiletý mimomanželský vztah byl považován za skandál. Chtěli jsme jim vrátit jejich vyznání z dopisů a dodat jim anonymitu prostřednictvím iniciál různých osobností, které nás inspirovaly. Stejný princip uplatňujeme i u našich svíček, jejichž názvy odkazují na tajná místa a časy.
Kdo jsou parfuméři, kteří pro vás pracují?
Nemáme nikoho stálého, protože chceme pracovat s různými tvůrci v závislosti na jejich stylu a vztahu k ingrediencím. Například Dominique Ropion, mistr květinových vůní, vytvořil náš bestseller „Sur tes lèvres. E. Q.“ (Na tvých rtech). Stejně tak Caroline Dumur pracovala na „Une rose au Paradis. R. B.“, kde tureckou růži doplnila o frézii a santalové dřevo, čímž dosáhla svěžesti s kovovými akcenty.
Proč jste doplnili parfémovou řadu o svíčky?
Se svolením D'Orsay
Foto se svolením D’Orsay
Vždy jsem je milovala, jejich schopnost dodat interiéru ten důležitý poslední detail. Naše svíčky jsou navrženy jako filmové scény – přenesou vás do uměleckého ateliéru, salonu paláce nebo do svítání na venkově.
Chcete nabízet jedinečný produkt, ale zároveň přilákat nové zákazníky. Jak přistupujete k distribuci?
Věříme v osobní setkání a pečlivě vybíráme partnery, kteří sdílejí naše hodnoty. Jsme hrdí na naši distribuční síť, kde se parfémy vybírají pro svou kvalitu, nikoli okázalost. Hledáme místa, kam přijdou milovníci parfémů a my je oslovíme příběhem i vizuální identitou značky.