Lukáš Rýdl rozjel na konci devadesátek byznys se snubními prsteny. V dílně v domě rodičů vyráběl šperky, které na tehdejším trhu zářily. Vsadil na originalitu a nové technologie. Šperky dnes vyrábí ručně, 3D tiskem a na CNC strojních a ročně odbaví tisíce zakázek. Nejedné ženě se už nad jeho zásnubními prsteny podlomila kolena.
„Každý měsíc řešíme alespoň deset expresních zakázek, kdy si muž najednou vzpomene, že chce požádat přítelkyni na dovolené o ruku,“ říká Lukáš Rýdl, majitel firmy Rýdl šperky a největší výrobce snubních prstenů v Česku.
Na rozhovor přijel na motorce, na jeho šperkařský byznys střídmě odkazuje jen platinový snubní prsten na levé ruce. To jeho žena nosí jinou ligu: už potřetí redesignovaný zásnubní prsten s diamanty.
„Diamanty do něj zasazoval náš faser, který předtím vyráběl šperky pro Tiffanyho,“ vyzdvihuje pětačtyřicetiletý podnikatel.
Lukáš Rýdl je majitelem e-shopu prsteny.cz, velkoobchodu a tří kamenných prodejen v Praze, Brně a Bratislavě. Firma, jejíž historie se začala psát na konci devadesátých let, má aktuálně pětadvacet zaměstnanců, čtyřicet tisíc registrovaných zákazníků a roční obrat sahá ke sto padesáti milionům korun. Za rok odbaví kolem šesti tisíc zakázek.
Na přelomu milénia bylo v kurzu bílé zlato, teď se vrací žluté, růžové zlato a na velkém vzestupu je platina. Průměrná cena zásnubního prstenu je čtyřicet tisíc korun, výjimkou ale nejsou ani nákupy za statisíce. U zásnubních prstenů stále vede klasický design.
„Jednoduché solitérní prstýnky – co nejužší, co nejvíce kamínků a co nejméně materiálu kolem nich. Hlavně aby se pořádně třpytily,“ potvrzuje Lukáš Rýdl.
I snubní prsteny jsou stále užší, za posledních deset let se ztenčily dvojnásobně. „Loni byl naším nejprodávanějším modelem třímilimetrový hladký kroužek,“ vypráví vyučený zlatník.
Lukáš Rýdl nepochází ze zlatnické rodiny – táta byl hospodský, děda topenář. Odjakživa měl ale umělecké sklony, a když jeho sestra začala studovat na umělecko-řemeslné škole a pěla na ni chválu, podal si tam přihlášku také. Vyučil se a absolvoval dvouletou nástavbu.
Z telefonní budky ke zbořenému stánku
Po škole hledal práci tak, že z telefonní budky obvolával zlatnictví. V jednom si ho spletli s jiným uchazečem, a vlastně náhodou ho tak pozvali na zkoušku. Uspěl a pak čtyři roky pracoval ve zlatnické dílně, kde sbíral zkušenosti od starých zlatnických mistrů. Mezitím v domě svých rodičů v malém prostoru vyráběl vlastní prsteny nebo šperky na zakázku.
Cítil, že trh chce něco jiného než čtyřicet let staré modely, kterých bylo všude plno, a tak ho napadlo oslovit se svými originálními výtvory svatební centrum. „To mě najednou vystřelilo. Týdně jsem měl pět až deset zakázek, bylo načase začít sám nabízet službu koncovým zákazníkům,“ vypráví.
Dal výpověď a pustil se do prodeje prvních šperků pod vlastní značkou. Přibývaly objednávky, zaměstnanci a v roce 2003 i první obchod pod pražským Petřínem.
V tom samém roce si na svatebním veletrhu pronajal stánek a zájem byl obrovský – od rána do večera sepisoval zakázky, zájemci stánek málem zbořili.
Otázka, kdo všechno to zboží vyrobí, mu naskočila v hlavě až později. Najal nové lidi, ale věděl, že je čas přejít od čistě ruční výroby k moderním technologiím. Vzal všechny své peníze, zbytek si půjčil a koupil první německý stroj na výrobu snubních prstenů.
Vyplatilo se, jeho firma od samého začátku roste. Ouvej jí bylo pouze v době covidu, kdy se kvůli
restrikcím rušily svatby a odsouvaly zásnuby.
Muži se ve zlatnictví cítí jako v obchodě s dámským spodním prádlem.
Chlapská disciplína
Šperkařský byznys se logicky orientuje hlavně na ženy, které tvoří přes osmdesát procent zákazníků. Uzpůsobují se jim webové prezentace, katalogy i nejrůznější vizuály.
„Často se proto muži ve zlatnictví cítí jako v obchodě s dámským spodním prádlem,“ směje se Lukáš Rýdl.
Zatímco ženy jsou v blízkosti šperků často ve svém živlu, muži mohou při nákupech zásnubních prstenů propadat stresu a nervozitě. Lukáš Rýdl tak hledá způsoby, jak jim nákup co nejvíce zpříjemnit. Pro začátek přidává několik rad:
„Vyhněte se rychlému spontánnímu nákupu. Vyplatí se dopředu si nastudovat informace o materiálech a diamantech, abyste dokázali porovnat prsteny stejné kvality. U váhy nezapomeňte, že jedenapůlgramový zásnubní prsten nemá takovou životnost jako dvojnásobně těžký. Vezměte v úvahu i to, že platina má téměř dvakrát větší hustotu než zlato. Pokud ženě koupíte zásnubní prsten ze zlata a ona si prosadí snubní z platiny, nebude si je moct dát k sobě, protože by se
třením o tento mnohem odolnější kov zlatý zásnubní prsten zničil. Pomůže nenechat nákup na poslední chvíli, abyste nemuseli vybírat jen z toho, co je aktuálně dostupné.“
Šperkařství rozhodně není jen dámskou disciplínou, za výrobou stojí často chlapský rukodělný proces a spousta zajímavých technologií.
Šperky vyrábějí zcela ručně, 3D tiskem nebo obráběním. Na CNC strojích vznikají nejnáročnější a nejkvalitnější šperky. Tato technologie je dokáže propracovat do nejjemnějších detailů. „Daleko lépe, než když se dělají ručně,“ potvrzuje majitel zlatnictví.
Snubní prsteny se vyřezávají ze zlatých „trubek“, upravují se na CNC soustruhu a následně v obráběcím centru. Zásnubní prsteny a většina šperků se nejčastěji vyrábějí technologií vakuového lití – z formy nebo 3D tisku se vytvářejí voskové modely, které se poté odlévají do požadovaného kovu.
Odlévací stroj roztaví zlato nebo platinu při teplotách vyšších než tisíc stupňů a roztavený kov se vlije do sádrové formy. Po vychladnutí se odlitky odstřihnou a zlatník je opracuje, vyčistí a připraví lůžka pro kameny, do kterých faser ručně zasazuje diamanty.
Rozšíření sortimentu i zakázková výroba
Obchod se šperky ovlivňují trendy, klesající počet zásnub a svateb, ale i tvrdá konkurence ve formě online prodejců. Firma Rýdl šperky proto postupně rozšiřuje sortiment, už není známé pouze snubními prsteny, v portfoliu má širokou škálu klenotů, od náramků po náušnice.
Součástí byznysu je zakázková výroba, při které vznikají netradiční designy prstenů, personalizovaných šperků k narození dítěte i pečetních nebo klubových prstenů – například klub vousáčů na nich má originální sestřihy a parta rybářů vyryté své největší úlovky.
„Navrhneme design a následně hledáme způsob, jak šperk nejkvalitněji vyrobit. Nejčastěji volíme kombinaci více technologií najednou,“ říká Lukáš Rýdl. Jeho cílem je další pozvolný růst a v blízké době i otevření další pobočky v Praze.