Malina, avokádo, hrášek nebo maják? Ať už si vyberete jakékoliv, všechna razítka z Papírny jsou vyrobená z přírodního kaučuku a bukového dřeva. Stačí je namočit do inkoustu a obtisknout na balící papír, šestiúhelníkovou obálku nebo vánoční přání. Protože jak říká sám spolumajitel prvního českého ekologického papírnictví Michal Koubský: „Tvůrcem jsi ty.“
„Už na výšce jsem měl možnost pracovat s recyklovaným papírem z papírny ve Štětí. Líbilo se mi, že je nebělený a že vypadá naprosto přirozeně,“ popisuje grafický designér svou první zkušenost s největším papírenským komplexem v Česku, na kterém před dvěma lety postavil svůj byznys s příznačným názvem Papírna.
Ilustrace pro Papírnu navrhla Tatiana Karpová.
Jejich zákazníky jsou lidé od 15 do 40 let, převážně ženy, taky neziskové organizace nebo malé firmy, které si nechávají vyrábět firemní tiskoviny. V nedávné době vyrobili sešity třeba pro společnost Resite nebo zeleného průvodce po Praze – Prague Green City Guide pro hnutí Greenglasses. Celkově vyrobili a prodali už dvacet tisíc barevných sešitů, obálek a stovky dřevěných razítek. „Nikdy ale nebudeme dělat reklamní předměty, které vypadají jako reklamní předměty a nemají duši. A jestli to tak bude, tak mne radši zabte,“ usmívá se kolínský rodák.
Idea vznikla v hospodě v Kostelci nad Černými lesy v roce 2014, kdy se Michal Koubský sešel s kamarádem ze základní školy Jaromírem Koubkem. V té době se jim naskytla příležitost využít zajímavé prostory na pražské Letné. A protože měl Koubský rozjeté vlastní grafické studio, řekl si, proč si společně neotevřít taky dílnu a papírnictví.
A co kdyby všechny produkty vyráběli ze sběrného papíru ze Štětí? Protože čistě ekologické papírnictví u nás doposud nikdo neměl. Snad jen konkurenční Papelote, pro nějž je však řada recyklovaných sešitů a obalů jen doplňkem.
Michal Koubský (vlevo) a Jaromír Koubek dávají starému papíru nový život.
Provoz Papírny rozjeli bývalí spolužáci s milionovou investicí. V prvním roce dosahoval jejich roční obrat tři čtvrtě milionu, letos ale očekávají výrazně vyšší čísla.
Od začátku nabízí ucelenou řadu sešitů, obálek a dárkových přání v pětadvaceti barvách, které si můžete „obrandovat“ svým vlastním potiskem. A právě v tom se liší od konkurence. Jak ale sami uznají, jsou stále ještě na začátku. Jejich výrobky se prodávají kromě Prahy zatím jen v Českých Budějovicích a v Brně. V plánu však mají invazi i do dalších velkých měst v republice.
A usilovně si jdou za svým americkým snem – obchodem Papírna v New Yorku, kde Koubský nějakou dobu pobýval. Právě tady se inspiroval takzvaným scrapbookingem – spojením fotografií, textu a ozdob. „U nás se konzumují hromady laciného a nevkusného zboží z Číny. Češi si zkrátka zvykli nakupovat přání u čerpacích stanic nebo výrazně dekorované sešity s disneyovskými postavičkami ve velkoobchodech. Já vidím přínos v čistých papírech se zajímavou texturou, které si můžou zákazníci dozdobit podle vlastního vkusu,“ říká.
Přičemž každý motiv na razítku má nějakou skrytou symboliku: třeba maják, na kterém měl Koubský se svou ženou Gabrielou svatbu v americkém Massachusetts; avokádo, které je podle designéra metaforou dokonalého obalu; nebo chřest, jenž má krásně zelenou barvu, která se hodí k zelenkavým barvám, které budou příští rok trendy. Ke všem věcem mají oba dva spolumajitelé nějakou silnou citovou vazbu, proto nabízejí zákazníkům to stejné – tedy aby si nechali vyrobit vlastní razítko s oblíbeným motivem.
Obchod Papírny na pražské Letné
Michal Koubský si své první razítko vyrobil z dýně před čtyřmi lety, když cestoval Amerikou. V té době psal dopisy svým známým do Čech a kreslil na ně obrázky. Každý dopis byl originální a to se mu líbilo. „Bylo jen otázkou času, kdy si takovouto manufakturu vyrobím u nás doma,“ říká.
Papíry jemu a jeho společníkovi ale nestačí. „Jednou bychom chtěli nabízet kompletní servis zahrnující firemní a dárkové předměty z ekologických materiálů od lokálních výrobců. Proto se chystáme už brzy spustit projekt Retužka – recyklaci použitých pastelek a tužek, kterých se lidi zbavují. Ať už z důvodu toho, že se jim s nimi špatně píše nebo je jen omrzí. My jim chceme dát nový život,“ plánuje pětatřicetiletý podnikatel a nepřestává se usmívat. Protože je na něm vidět, jak ho práce, kterou dělá, baví.
Sám si už na střední škole vyzkoušel různé profese. Chvíli dokonce dojížděl z rodného Kolína za prací do pražského Kauflandu nebo hrál pohádkové postavy ve skanzenu v Kouřimi. A možná taky díky této pracovní zkušenosti si váží toho, co teď má.
A tuto lásku k poctivému řemeslu se snaží předávat dál mezi své příznivce. „Už půl roku pořádáme workshopy, kde se snažíme zájemce učit vnímat krásu čistého papíru a jeho možnosti,“ usmívá se podnikatel a ukazuje balící papír, který před malou chvílí odekoroval. Inkoust na něm ještě nezaschl, ale zato je tam vše, co má rád – hrášek, avokádo, malina i maják.