Před dvěma lety byl Jan Kmoch na dovolené v Cannes a viděl, jak do vedlejšího vchodu míří člověk ověšený čerstvě vyčištěnými obleky. Původně si myslel, že se jen soused vrátil z čistírny, ale kamarádka ho brzy vyvedla z omylu: Tohle tady funguje jako služba, prádlo ti odvezou i přivezou až domů.

Kmocha to nadchlo a začal googlovat, jestli něco takového existuje i v Praze. Nic nenašel a tak se v jeho hlavě zrodil nápad, který neměl k realizaci zase tak daleko. Tou dobou už totiž vlastnil spolu s kolegy Jakubem Eliáškem a Markem Chrastilem prádelnu a čistírnu pod společností Net Industry a služba, která by fungovala nad nimi, se vysloveně nabízela.

Čtěte také: Mistři s břitvou aneb Jak Gentlemen Brothers vedou restart pánského holičství

Tak vznikla značka We Hate Ironing – služba, která patří do kategorie „zařídí za vás & dá se objednat na internetu“, přijede pro vaše prádlo, vypere, vyčistí a vyžehlí ho a pak zase přiveze zpět až k vám domů.

Tzv. convenience byznys, který šetří lidem čas a práci, je v Česku v rozpuku. Možností je spousta: uvaří za vás (DámeJídlo), nakoupí (Rohlík, Košík, iTesco atd.), uklidí (Lidská síla), odveze věci (Zavezu) a takhle by se dalo pokračovat ještě dlouho.

_mtf8681

Na to, že se najde dost lidí zaplatit si za vyprání a vyžehlení, sází i šestatřicetiletý Kmoch. S We Hate Ironing věří pečlivému propojení technologií a kvalitní služby. „Prádelny jsou starý byznys, který nikdy neměl s IT moc společného,“ podotýká s tím, že 14 měsíců jemu a jeho týmu trvalo, než byl vývoj webové aplikace, na níž jeho služba běží, dotažený k jejich spokojenosti. A teď se stejnou pečlivostí pracuje i na mobilní aplikaci.

We Hate Ironing zatím běží jen v Praze a je vidět, že je teprve na začátku. Kmoch, Eliášek a Chrastil službu spustili letos v únoru, nyní zaměstnávají 50 lidí a dělají obrat necelého půl milionu korun měsíčně, přičemž využívají zázemí pronajaté prádelny v Letňanech a dvou čistíren v komerčních centrech ve Florentinu a na Brumlovce. To samo o sobě už naznačuje, odkud se rekrutuje velká část zákazníků: manažeři, kteří neumějí nebo nechtějí žehlit košile a nechávají si čistit oblek.

Podle Kmocha se zatím stálí zákazníci, kteří se vracejí, počítají na stovky, ale on sám vidí v metropoli potenciál navýšit klientelu až na 30 tisíc lidí. Nejde totiž jen o manažery. Díky možnosti chemického čištění se dokážou postarat i o péřové bundy, povlečení, peřiny, záclony, koberce a další prádlo z domácnosti.

Samotné objednání funguje jednoduše, jak by na internetu mělo. Vyberete si, kdy má pro vaše prádlo přijet kurýr (nabízí se v půlhodinových oknech po celý den), a to samé platí o příjezdu. Doprava je zdarma při objednávce převyšující 990 korun.

„Vlastní logistika je klíčová,“ myslí si Kmoch a odkazuje tak na podobné uvažování internetového podnikatele Tomáše Čupra. Práce muže z prosincové obálky Forbesu si mimochodem Kmoch velmi považuje. „Učí lidi, že se přes internet dá objednat prakticky všechno. To je nejen pro nás obrovská služba.“


cupr_cover_nahled Rozhovor s Tomášem Čuprem najdete v listopadovém čísle magazínu Forbes, který si můžete nyní koupit v trafice nebo objednat e-mailem na adrese [email protected] či si ho přečíst v naší mobilní aplikaci (Apple, Android).

Kmochův podnikatelský příběh přitom začal naprosto mimo internetovou branži. Když jako dospívající mladík jezdil s rodiči na dovolenou na Kanárské ostrovy, doma nakoupil české sklo a tam ho prodával.

„To jsem ale nakonec býval spíš v minusu,“ vzpomíná s úsměvem. V 22 letech otevřel vlastní obchod s oblečením v pasáži Metro a pak založil vlastní eventovou agenturu. Ještě v předkrizových dobách se navzdory nízkému věku stačil dostat k pořádání velkých akcí.

Například velké plesy pro Hlavní město nebo v roce 2008 v Obecním domě světové finále soutěže Elite Model Look.

Čtěte také: Proč se oblékat o 25 procent lépe než všichni ostatní v kanceláři?

Úspěch i vydělané peníze si ovšem vzaly na Kmochově zdravotním stavu svou daň. „Bylo to strašně náročné období. Byl jsem před zhroucením a chodil jsem k psychologovi,“ vzpomíná Kmoch. Proto se rozhodl dát svému životu nový řád: třetinu firmy dal svým zaměstnancům, stáhl se z denního managementu a začal se věnovat sportu, uchvátil ho hlavně thajský box.

Tou dobou už byl spolu s Eliáškem a Chrastilem zaangažovaný i v prádelnách a měl několik velkých klientů: v Praze pere Net Industry prádlo třeba pro hotel Marriott, Letiště Praha nebo Kooperativu. Až teprve teď však naplno šlápla do služby We Hate Ironing.

_mtf8733

Její rozjezd stál podle Kmocha necelých 10 milionů korun a už není v hlavním městě jediná: přibyl například LaundryJet.cz a je tu i trošku jinak postavená služba Ironing Ladies s chvályhodným sociálním přesahem.

Kmoch se ovšem kouká hlavně na svou cestu. Pro nadcházející dva roky si vytkl velké cíle: v roce 2017 vylepšit logistiku nákupem nových aut a spustit mobilní aplikaci, v roce 2018 pak rozšířit službu i do Bratislavy a připravit interní pravidla pro franšízing.

Mimochodem, víte, proč Kmoch, Eliášek a Chrastil pro svou službu zvolil právě tento název? „Každý se nás na to ptá,“ přitakává Kmoch a na mou poznámku, proč jméno není spíš We Love Ironing, odpovídá: „Je to marketingový tah, chtěli jsme, aby to bylo trošku kontroverzní a každý si to zapamatoval. Myslím, že se to povedlo.“

Foto: Michael Tomeš