Po dlouhých šestnácti letech, během kterých mezinárodní poradenská společnost Cushman & Wakefield sestavuje žebříček nejdražších světových ulic, přichází velká změna. Pozici nejdražší české ulice přebírá Pařížská a sesazuje tak z první příčky ulici Na Příkopě. Nejvyšší nájemné v Pařížské letos činí 2719 eur za metr čtvereční ročně, tedy asi 5500 korun za metr čtvereční měsíčně.
Žebříček Main Streets Across the World současně srovnává 47 zemí světa podle výše nájemného v nejdražší nákupní ulici každé z nich. Česko se v tomto porovnání dostalo na 17. místo. V roce 2019, kdy Cushman & Wakefield srovnávala před pandemickou pauzou ulice naposledy, byly Příkopy na 18. pozici.
První místo mezi nejdražšími světovými ulicemi drží newyorská Fifth Avenue, kde činí nejvyšší roční nájemné 21 076 eur za metr čtvereční. Na druhém místě je hongkongská promenáda Tsim Sha Tsui a třetí příčku obsadila Itálie, ve které je nejdražší ulicí milánská Via Montenapoleone. Ta tak předběhla Paříž i Londýn a stala se nejdražší nákupní třídou Evropy.
Pořadí zemí podle nejdražších ulic v dané zemi
Pořadí 2022 | Země | Město | Ulice | Nájem (eur/m2/rok) |
1. | USA | New York | Upper 5th Avenue | 21,076 |
2. | Čína, Hong Kong | Hong Kong | Tsim Sha Tsu | 15,134 |
3. | Itálie | Milán | Via Montenapoleone | 14,547 |
4. | Spojené Království | Londýn | New Bond Street | 14,346 |
5. | Francie | Paříž | Avenue des Champs Elysees | 11,069 |
6. | Japonsko | Tokio | Ginza | 9,956 |
7. | Švýcarsko | Curych | Bahnhofstrasse | 8,927 |
8. | Austrálie | Sydney | Pitt Street Mall | 7,624 |
9. | Jižní Korea | Soul | Myeongdong | 5,973 |
10. | Kontinentální Čína | Šanghaj | West Nanjing Road | 5,225 |
11. | Rakousko | Vídeň | Kohlmarkt | 4,888 |
12. | Singapur | Singapur | Orchard Road | 4,259 |
13. | Německo | Mnichov | Kaufinger/Neuhauser | 3,724 |
14. | Řecko | Athény | Ermou | 3,200 |
15. | Irsko | Dublin | Grafton Street | 2,933 |
16. | Dánsko | Kodaň | Stroget (včetně Vimmelskaftet) | 2,865 |
17. | Česko | Praha | Pařížská | 2,719 |
18. | Španělsko | Barcelona | Passeig de Gracia | 2,677 |
19. | Kanada | Toronto | Bloor Street | 2,634 |
20. | Nizozemsko | Amsterdam | P.C. Hooftstraat | 2,570 |
Zdroj: Cushman & Wakefield
V případě Pařížské je možné mluvit o prvenství nejen v Česku, ale i v rámci regionu střední a východní Evropy. „V rámci tohoto regionu nemá Česko konkurenci – další v žebříčku je až na 29. místě Maďarsko se svou budapešťskou Váci utca,“ říká za Cushman & Wakefield Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu.
„Centrum Prahy se dlouhodobě řadí k nejatraktivnějším a špičkovým světovým nákupním destinacím, čehož jsou si dobře vědomi majitelé tamních retailových nemovitostí i samotní nájemci. Jejich zájem o prodejny v této prémiové lokalitě je konstantní a neukončila ho ani pandemie,“ dodává.
Proto ani Příkopy nejsou ve srovnání s přeními evropskými lokalitami nijak pozadu. S 205 eury za metr čtvereční měsíčně jsou srovnatelné třeba s prémiovými nákupními třídami v Kodani, Barceloně nebo Amsterdamu a luxusní ulice v Oslu, Stockholmu nebo Lucemburk dokonce předčí.
V těsném závěsu za ulicí Na Příkopě je také Václavské náměstí, které může do budoucna na významu ještě růst. S rekonstrukcí celého náměstí, která je nyní zhruba v polovině, totiž dochází ke zatraktivnění nejen veřejného prostoru, ale i prostředí pro obchod a prémiové značky.
Obě přední pražské ulice jsou atraktivní zejména pro prestižní maloobchodní značky, ale každá má specifickou skladbu nájemců, s nimiž se pojí určitý typ zákazníků.
Zatímco Příkopy díky své pozici v nejfrekventovanější a nejnavštěvovanější lokalitě Česka přitahují spíše mainstreamovou a lehce prémiovou klientelu, a tedy i na ni cílící značky, Pařížská si naproti tomu udržuje punc destinace pro prémiový luxusní segment. Napomáhá tomu i limitovaná nabídka prodejních prostor, která má také vliv na růst nájmů.
A právě odlišná skladba značek a rozdílné zaměření obou ulic způsobilo, že Pařížská sesadila Příkopy z trůnu. Ulici Na Příkopě totiž více uškodila pandemie, respektive nejrůznější omezení obchodu a turistického ruchu. Oproti předcovidové době v ní podle Cushman & Wakefield klesly nájmy o třináct procent.
Naproti tomu Pařížskou táhnou především prémiové rezidenční nemovitosti a luxusní maloobchod. „Rezidenční nemovitosti prožily během pandemie nebývalý boom a luxusní značky nakonec nebyly pandemií tak poškozeny jako běžný maloobchod,“ dodává k tomu hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
I přes uplynulé krize ovšem zůstávají obě pražské lokality atraktivní, což potvrzuje neutuchající zájem špičkových retailových značek.
„Na Příkopech v poslední době otevřely nové prodejny například brandy Fielmann, Intimissimi, Tezenis, Vasky, Geox, Levi’s či Pandora.V Pařížské šlo o značky jako Chanel, Balenciaga a ALO Diamonds. A další přibydou s dokončením projektů Pařížská 25 a Pařížská 30, které dohromady zvýší objem zdejší retailové plochy o více než pětinu moderních prostor,“ doplňuje Kotrbáček.