Pracují šestnáct hodin denně, kávu pijí s arabskými šejky – a pořád se smějí. Není divu. Pět let po založení mají obrat čtyři sta milionů korun a globální ambice. Vyrábějí nátěry, které izolují horká potrubí v jaderných elektrárnách, odolají ohni, vodě i plísním. Zní to jako sci-fi? Kdepak. Svůj recept na úspěch si doslova namíchali v mixéru.
Už po pouhých pěti letech na trhu má Alpha Czech klienty jako Škoda Auto nebo jaderná elektrárna Temelín a její termoizolační a protiplísňové nátěry dobývají arabský svět. Tím ale pražská firma se sídlem v Michli zdaleka nekončí.
„Když jsme začínali, přemýšleli jsme, co tady chybí,“ vzpomíná třiapadesátiletý Peter Vavrda, zakladatel a CEO, v jehož hlavě se nápad na výrobu reflexně izolačních nátěrů zrodil. Ze služby pro OSN v USA si totiž pamatoval speciální termoizolační nátěry americké armády, jejichž skvělé účinky znal z praxe. „To byl náš startovní bod.“
První prototypy nátěrové hmoty s kolegou Jakubem Pyšným, technickým a výrobním ředitelem, vybaveným dlouholetými zkušenostmi z oblasti obchodu, míchali v garáži v kuchyňském mixéru a testovali na plotýnkách.
„Chtěli jsme od začátku vytvořit nátěr, který opravdu funguje. Ne něco, co se tak pouze tváří, a za půl roku se to dokonce oloupe,“ vysvětluje Pyšný. „Když jsme se od nátěrů pro průmyslové využití přesunuli ke stavebnictví, přidali jsme důraz na zdravotní nezávadnost a jednoduchou aplikaci.“
Cestou experimentu
Paradoxně jim pomohla právě nezkušenost. Neomezovaly je totiž zavedené postupy, i proto byli schopni vyvinout inovativní produkt. „Neměli jsme předsudky, takže jsme šli proti zaběhnutým postupům,“ vysvětluje Pyšný. „Díky tomu je naše receptura opravdu unikátní.“
Kvůli ověření vlastností nátěrů a získání potřebných certifikací postupně navazovali spolupráci s univerzitami. Dnes spolupracují s Technickou univerzitou v Liberci a Ústavem mechaniky tekutin a termodynamiky na ČVUT Praha. „Postupně jsme se víc a víc zdokonalovali. Dodnes naše formule vylepšujeme, hrajeme si s nimi,“ říká jednačtyřicetiletý Pyšný. „Patříme mezi jediné tři výrobce na světě – vedle USA (Temp Coat) a Ruska (Korund) –, kteří umějí vyrábět izolační nátěr na horká potrubí, a jsme jediní, kdo produkuje termoizolační protiplísňové nátěry, které dokážou vyřešit příčinu vzniku plísní v oblasti stavebnictví,“ zdůrazňuje.
Třetím do party se stal zkušený obchodník a podnikatel Jaromír Bauer, obchodní ředitel, který v Alpha Czech spustil e-shop pro maloobchod. Vedle průmyslových nátěrů tak vznikl spotřebitelský produkt Abamal určený pro domácnosti.
AI proti podvodníkům
Na jejich byznysu je nejvíc baví různorodost, setkávání se zajímavými lidmi, návštěvy netradičních míst i to, že je stále kam se posouvat. „Člověk nikdy neví, co přinese další den,“ pochvaluje si Peter Vavrda.
Vedle vývoje produktů se Alpha Czech věnuje i osvětě. V rámci odborných asociací pomáhá prosazovat změny norem a dotací v oblasti izolačních nátěrů v zájmu udržitelnosti – tak, aby podpora udržitelnosti dávala skutečný smysl.
Foto Luboš Wišniewski
Zleva Peter Vavrda, Jakub Pyšný a Jaromír Bauer
Bez umělé inteligence by to dnes nešlo. V Alpha Czech pomáhá AI kromě tvorby textů a prezentací také s odhalením podvodných nátěrových produktů, které dělají jejich oboru špatné jméno.
„Aby byl nátěr funkční, musí obsahovat mikrosféry, které jsou lehké. Pokud litr nátěru váží přes jeden kilogram, je zřejmé, že obsahuje levné náhražky, které nemají potřebné izolační vlastnosti,“ vysvětluje Pyšný jednu z indicií. „AI nám pomáhá nasbírat příslušná data a šetří nám čas.“
Z české inovace globální značka
Obrat společnosti Alpha Czech v roce 2025 dosáhne čtyři sta milionů korun. Po dvaceti milionech v prvním roce a osmdesáti ve druhém jde o skokový růst. Deset procent obratu tvoří domácnosti, 55 procent stavebnictví a 35 procent průmysl. Zhruba šedesát procent zakázek připadá na Česko, dvě pětiny si rozděluje zahraniční trh.
„Letos jsme pracovali na zajímavých projektech – od střešních nátěrů ve Škodě Auto přes klimatizační jednotky ve Westfieldu Chodov až po rekonstrukci Vrbenského kasáren v Hradci Králové pod taktovkou Národního památkového ústavu,“ říká Pyšný. „Našimi klienty jsou také jaderné elektrárny Temelín a Jaslovské Bohunice na Slovensku.“
Firma expanduje i do zahraničí. V Dubaji spolupracuje s Jeho královskou Výsostí šejkem Hasherem bin Maktoumem al Maktoumem, který je ambasadorem Alpha Czech v celém regionu GCC, nebo se společností Khansaheb Group, jež se podílí na výstavbě celých čtvrtí v Dubaji a vedle stavebnictví má také přesahy do průmyslu a military. „Zároveň spolu s naším strategickým partnerem z Baku oslovujeme největší plynárenskou a ropnou firmu v oblasti Kaspického moře,“ dodává Jakub Pyšný.
Co tě nezabije…
Ani v Alpha Czech se úspěch neobešel bez chyb. „Největší fuckup přišel, když jsme kdysi natřeli studené potrubí – a nátěr se druhý den celý sloupl,“ vzpomíná dnes Vavrda na cennou zkušenost. „Řešením byla úprava receptury výrobku.“
Podcenili také potenciál produktu Alpha Flexible. „Až později jsme zjistili, že kromě termoizolace má i hydroizolační vlastnosti, a nově získal i certifikaci Broof (t)3 pro střechy v požárně nebezpečných zónách. Je to top-level výrobek, a kdybychom to věděli na začátku, mohli jsme být s pozicí na trhu o dva roky dál,“ stýská si s úsměvem Pyšný.
„Ale každá chyba nás posílila,“ zdůrazňuje Jaromír Bauer. „Každý fuckup nás posunul a pomohl dotáhnout produkty k dnešní dokonalosti.“
Kam dál?
Cílem Alpha Czech v horizontu příštích tří až pěti let je podle Jakuba Pyšného „stát se market makerem“. Mají rozjednané obchody v řadě států EU, GCC, Ázerbájdžánu, ale i v Africe. „Afrika zažívá velký boom, po odchodu evropských zemí tam investují Čína, Korea, Rusko. Zatím se uskutečnily první schůzky. V některých státech právě komunikujeme s obchodními komorami,“ uvádí Peter Vavrda.
„Už jsme expandovali na Slovensko, v tuto chvíli začínáme Německo a Rakousko,“ doplňuje pětačtyřicetiletý Bauer. „Chceme mít strategického partnera v každé zemi, kde to dává smysl. Naše nátěry mají široké uplatnění v průmyslu, ve stavebnictví, v zemědělství a mnoha dalších oborech. Máme velké ambice a věříme, že to zvládneme,“ uzavírá Jakub Pyšný.