Rok 2025 představuje polovinu desetiletí, které už teď přineslo dramatické změny a transformace v oblasti technologií, politiky a společnosti. Raketově rostly schopnosti AI, společnost začala klást větší důraz na ochranu klimatu, ale vygradovaly i nové válečné konflikty. To všechno jsou výzvy, se kterými se firmy (a vlastně i celá společnost) budou muset popasovat.
Není důvod, proč by tempo těchto změn mělo zpomalovat. Pro ty, kteří se chtějí na trhu udržet, a navíc prosperovat, je zásadní současné trendy pochopit. Pojmenováváme proto pět nejzásadnějších z nich.
Strategické využívání generativní umělé inteligence
Posledních několik let se necháváme ohromovat potenciálem generativní umělé inteligence a posloucháme zvěsti o tom, jak změní svět. Od roku 2025 se dá očekávat, že firmy začnou překonávat prvotní fázi nadšení a generativní AI integrují do svých obchodních strategií. Začnou ji brát vážně.
Co to znamená? Během předchozí vlny transformace umělé inteligence jsme mohli sledovat, jak firmy jako Google, Amazon či Netflix od základu přehodnotily svou strategii a zaměřily se na deep learning. Tím transformovaly stávající obchodní modely, jako je online reklama, maloobchod a streamování médií.
V případě generativní umělé inteligence se toto zatím nestalo. Většinou jsme viděli pouze to, že firmy přidávaly generativní funkce do již existujících služeb. To je sice zajímavé, ale o skutečnou transformaci se nejedná.
Rok 2025 by mohl být rokem, kdy se to začne měnit, protože se začnou objevovat strategičtější možnosti využití, které povedou k přizpůsobení obchodních modelů potenciálu generativní umělé inteligence. Spíše než o stávajících produktech a službách s naroubovaným chatbotem je načase brát v úvahu generativní nástroje a aplikace, které umožní zcela nové možnosti ve zdravotnictví, výrobě, vzdělávání a mnoha dalších odvětvích.
Udržitelné podnikání a cirkulární ekonomika
Přechod k ekologičtějším a udržitelnějším obchodním postupům, který je hnán tlakem regulačních orgánů i poptávkou spotřebitelů, bude v roce 2025 další klíčovou hnací silou změn.
Hlavním tématem je rozvoj cirkulární ekonomiky, ve které se klade důraz na opětovné využívání materiálů a recyklaci zdrojů v „uzavřeném cyklu“, s cílem snížit množství odpadu a minimalizovat dopad na životní prostředí.
Důležité je, že firmám nejde jen o „greenwashing“ nebo o to, aby neutrpěla jejich pověst. Nejde dokonce ani o hrozbu pokuty za nedodržení předpisů v oblasti životního prostředí. Společnosti stále častěji zjišťují, že ekologické podnikání je dobrý byznys. Například výrobci, kteří přecházejí na používání odolnějších a opakovaně použitelných produktů, snižují svou závislost na stále vzácnějších a dražších surovinách. Přechodem na elektrická vozidla získávají provozovatelé vozových parků výhody v podobě levnějšího paliva a nižších nákladů na údržbu.
Nejnaléhavější ze všeho je však potřeba držet krok s měnícími se požadavky zákazníků, neboť údaje v drtivé většině ukazují, že ekologický přístup je pro ně klíčovým faktorem při rozhodování o nákupu.
Hyperautomatizace a inteligentní podnikání
Myšlenka inteligentního podniku je ambicí firem již delší dobu. Jakmile si však společnosti začnou být jisté strategickým využíváním umělé inteligence a překročí fázi pilotních projektů a ověřování konceptů, začne se myšlenka v roce 2025 stávat realitou.
Představte si firmu, kde data plynule proudí mezi jednotlivými odděleními – od marketingu a prodeje přes výzkum a vývoj až po výrobu a dodavatelský řetězec – a všechna tato oddělení jsou propojena inteligentními algoritmy analyzujícími informace v reálném čase tak, aby bylo možné předvídat poptávku, identifikovat výzvy dříve, než se z nich stanou problémy, a přizpůsobit se změnám tržních podmínek nebo chování zákazníků. Vedle práce s informacemi bude stále více automatizována i skutečná práce, od komunikace se zákazníky až po kompletaci a balení objednávek a realizaci dodávek.
To bude mít zákonitě důsledek na lidská pracovní místa a budoucnost práce. Lze očekávat, že tyto otázky budou v nadcházejícím roce i nadále horkým tématem diskusí.
Zkušenosti zákazníků jsou vším
V roce 2025 bude zákaznická zkušenost stále více vnímána jako klíčový rozlišovací prvek mezi konkurenčními poskytovateli zboží a služeb. S tím, jak trhy dospívají a kupující jsou stále náročnější, budou firmy, které vynikají v poskytování bezproblémových, vysoce personalizovaných a nezapomenutelných zážitků, nejlépe připraveny k překonání konkurence. Čím dál více je patrné, že spotřebitelé očekávají od podniků více než jen soutěžení v kvalitě a ceně. Chtějí, aby se firmy přizpůsobily jejich potřebám a poskytovaly služby šité na míru, které nebudou ztrácet na kvalitě.
Umělá inteligence a datová analytika umožňují firmám získat hlubší vhled do preferencí a chování zákazníků, což umožňuje „hyperpersonalizaci“ ve velkém měřítku. Firmy, které kladou zákaznickou zkušenost do středu všeho, co dělají, budou v roce 2025 sklízet ovoce.
Odolnost v éře nejistoty
Tvrzení, že se na prahu roku 2025 potýkáme s nejistotou v oblasti ekonomických podmínek a mezinárodní bezpečnosti, je značně podhodnocené. V regionech, jako je Ukrajina či Blízký východ, bují otevřené konflikty, které spolu s ekonomickou nejistotou a kolísajícími tržními podmínkami přinášejí firmám značné výzvy. Firmy se jim budou muset přizpůsobit.
Odolnost znamená víc než jen „přečkat bouři“. Jde o schopnost reagovat na neočekávané události a rychle se přizpůsobit měnícím se podmínkám, a to od základu.
Technologie, jako je umělá inteligence, bude díky svým prediktivním schopnostem jistě hrát důležitou roli. Stejně tak důležité bude i zavádění agilních postupů, včetně dynamických dodavatelských řetězců a flexibilního řízení pracovní síly. Ignorování zkušeností získaných během pandemie na začátku tohoto desetiletí by bylo jistě velkou chybou. Hlavní poselství zní: očekávejte neočekávané a buďte na to připraveni.
Je jasné, že s příchodem roku 2025 musí být podniky připraveny přizpůsobit se rychle se vyvíjejícímu prostředí. Trendy utvářející budoucnost, jako je využívání generativní umělé inteligence, přechod k udržitelnosti či důraz na zlepšování zákaznických zkušeností, jsou pro některé firmy velké výzvy. Budou-li ale proaktivní a schopné budovat odolnost vůči nejistotě, vytvoří si pozici, která jim umožní v nadcházejícím roce nejen přežít, ale i prosperovat.