U příležitosti aktuálního dění kolem společnosti Avast přinášíme příběh dvojice zakladatelů Eduarda Kučery a Pavla Baudiše. Původně vyšel v červencovém Forbesu 2018.
V kanceláři Eduarda Kučery a Pavla Baudiše visí dva filmové plakáty. Jeden láká na snímek Wall Street Killers, druhý zase na 007: Hit the Royal Exchange. Hvězdami obou bijáků, které v kině neuvidíte, jsou zakladatelé Avastu, zachycení v perfektně padnoucím smokingu.
Je to dárek od zaměstnanců odkazující ke vstupu na burzu. Zatímco Wall Street před šesti lety ještě nevyšla, letos na jaře už londýnský parket ano. I když to tak z českého pohledu možná nevypadá, šlo o velkou událost – největší technologické IPO v Evropě.
Avast je vůbec nejpoužívanější český výrobek na světě, na svém počítači nebo mobilu ho má 435 milionů uživatelů. Každý měsíc zachytí více než dvě miliardy útoků, a vůbec se nemusí jednat jen o viry. Z původně antivirové společnosti se během třiceti let stala „plnotučná“ kyberbezpečnostní firma, která umí nejen chránit, ale i perfektně vydělávat.
V roce 2017 měla tržby 780 milionů dolarů (16 miliard korun) a zisk měřený přes EBITDA 451 milionů dolarů (více než devět miliard korun).
Kde se berou takové peníze, když 95 procent uživatelů za software Avastu neplatí?
Příjmy plynou z prémiových verzí a různých byznysových spoluprací. Například s Googlem či Yahoo – Avast svým uživatelům doporučuje prohlížeč Chrome, a pokud si ho nainstalují, česká firma dostane provizi. Nebo s výrobci mobilních telefonů, například Sony nebo Huaweiem; když na chytrém telefonu pustíte předinstalovaný antivirus, dost pravděpodobně tam uvidíte ikonku „Powered by Avast“.
Příběh Avastu začal ještě za komunismu. Kučera s Baudišem na konci 80. let přešli z Výzkumného ústavu matematických strojů (VÚMS) pod křídla Socialistického svazu mládeže, kde založili družstvo Alwil, a po revoluci rozjeli opravdovou firmu.
Byla to jízda. Na přelomu tisíciletí Avast málem zkrachoval – zachránil ho nápad rozdávat antivirový software lidem zadarmo. O deset let později už byl Avast silný a věci nabraly spád.
2010: zakladatelé přibrali prvního investora, Summit Partners.
2012: chtěli vstoupit na Wall Street, ale na poslední chvíli kvůli nepříznivým podmínkám IPO odvolali.
2014: získali dalšího investora, CVC Capital Partners, což firmu ocenilo na miliardu dolarů.
2016: kupují AVG, rivala původem z Brna.
2018: vstupují v Londýně na burzu a investoři Avast oceňují téměř na 70 miliard korun.
Osmapadesátiletý Pavel Baudiš a o sedm let starší Eduard Kučera tak patří mezi desítku nejbohatších Čechů, přičemž první jmenovaný se díky londýnskému úpisu zařadil dokonce mezi dolarové miliardáře. Tihle dva spolu dělají přes třicet let a vybudovali byznys, který zaměstnává 1700 lidí.
Baudiš je vyšší a mluví tiše, zatímco temperamentnějšího Kučery je všude plno. Jejich společný recept na úspěch? Nikdy nemít šéfa a brát lenost jako svou nejlepší vlastnost.
Když jsme s vámi po neúspěšném vstupu na Wall Street dělali rozhovor, řekli jste nám, že se „vrátíte, až budete sexy“. Takže už jste sexy?
Baudiš: Asi už sexy jsme, když jsme se vrátili a jsme na burze.
Co se pro vás jako dva zakladatele mění? Když se okolo sebe rozhlédnete, musíte být pyšní.
B: Nezměnilo se skoro nic. Je to milník, ale předpokládaný. Když k nám v roce 2014 vstupoval investor CVC, bylo jasné, že má investiční horizont mezi třemi a šesti lety. A IPO bylo jednou z hlavních možností, jak zhodnotí svou investici. Pro nás dva to je jisté zadostiučinění, že se to po šesti letech povedlo.