Zatím rozvážejí „pizzu, která bodne“ hlavně na Moravě, ale plány mají velké: během roku 2026 zvýšit tržby z letošních zhruba 560 milionů korun na 750 milionů a síť franšízových poboček rozšířit z dnešních 35 na více než 50 po celém Česku. A to si kdysi při rozjezdu Vosíme.cz Thanh Chau a Richard Halmazňa pod sebou skoro podřízli větev. „Díky tomu teď franšízantům umíme poradit jako nikdo jiný,“ říkají.
Potkali se před deseti lety v Novém Jičíně, i když jejich otcové už spolu podnikali dříve. Thanh Chau přicházel z FMCG a realit a Richard Halmazňa z IT. Spojila je představa, že rozvoz pizzy může fungovat rychleji a spolehlivěji. Z prostoru někdejší městské knihovny o 60 metrech čtverečních vybudovali první provoz s kapitálem 500 tisíc korun. Centrálu měli doslova doma. „V obýváku byl meeting room, v ložnici kancelář a spal jsem vedle flipchartů a palet kartonů,“ vzpomíná Chau.
Proč Vosíme? Název vznikl jako hravá variace na slovo „vozíme“. Původní plán počítal s rozvozem jídel obecně, nejen pizzy. A tak vzniklo Vosíme.cz, slogan „pizza, která bodne“ a chuťovky jako Ohnivé žihadlo nebo Královna. „Rád bych pověděl příběh, jak mě u pizzy píchla vosa, nic takového se ale nestalo,“ usmívá se Thanh Chau.
Dnes má jejich síť už 35 franšíz a k tomu vlastní pobočku ve Frýdku-Místku. Pro letošek jsou na nejlepší cestě k tomu, dosáhnout tržeb ve výši 560 milionů korun. Pro příští rok je plán tržeb 750 milionů korun. Netají se ambicemi zamířit k miliardě. „Otevřeme také 20 poboček, osm z toho už se buduje a jsou na ně podepsané kontrakty s franšízanty,“ doplňuje Chau.
Pomocná ruka pro franšízanty
Rozjezd přitom neměli jednoduchý. Když brand startovali, bylo jim přes dvacet, studovali a hnala je touha vybudovat síť schopnou obstát i proti globálním gigantům. „Někdy jsme přestřelili. Třeba když jsme si bez analýzy objednali 50 tisíc krabic na pizzu se ‚zaváděcí akcí‘. Skončily v garážích, na chodbách i v obýváku rodičů,“ směje se dnes Chau. A dodává: „Trvalo to dva roky, než jsme je vyprodali a ‚zaváděcí akce‘ skončila.“
Právě tyhle přešlapy prý dnes tvoří jednu z jejich největších výhod. „Franšízanty provádíme celým procesem. Od výběru lokality přes povolení až po komplet školení týmu. Nehledáme pasivní investory, ale lidi s leadershipem, kteří chtějí pobočku skutečně rozjet, vést svůj tým a držet kvalitu,“ vysvětluje.
Aby se franšízant mohl zapojit, potřebuje zhruba 2,5 milionu korun. Vosíme.cz navíc rozjelo i vlastní program financování – franšízantům půjčí 50 procent investice, stávajícím na další pobočku až 100 procent. Návratnost obvykle uvádějí tři roky, ale více než polovina poboček se zaplatila do 18 měsíců.
Firma nově buduje i vlastní asset management tým, který dokáže pobočku kompletně připravit: vybrat místo, postavit, vybavit a uvést do provozu. Franšízant tak může převzít plně hotový projekt – přesto většina z nich chce být u výstavby od začátku.
Když IT vleze do kuchyně
Od prvního dne chtěli stavět technologickou firmu. Ne další pizzerii, ale koncept, který tradiční odvětví posune o úroveň výš. Vizi měli už v roce 2016. „Teď to uděláme datově, rychleji a přesněji,“ říká Chau. „Měníme filozofii pizza byznysu – nejen pásovou výrobou, ale i pomocí cloudu, systémů a dat,“ doplňuje.
Mozkem celého konceptu je interní systém. Běží na něm vše od naskladnění, logistiky, výroby pizzy až po komunikaci s kurýry i se zákazníky. „Je to pizza-tech. Když přijde nápor, kuchyň se během pár vteřin přepne do režimu montážní linky. Bez systému by to byl chaos,“ dodává Chau.
Procesy mají digitalizované od základů: tablety v kuchyni, automatické rozdělování práce, předvyplněné navigace kurýrů, dashboardy produktivity i živou mapu doručování. Výsledek? V bistru je pizza hotová do šesti minut, při rozvozu je 75 procent objednávek u zákazníků do třiceti minut. Ve špičkách Vosíme.cz odbaví stovky pizz za hodinu.
S návrhem na inovace mohou přijít franšízanti, zaměstnanci i zákazníci. Nápady ale nechybějí ani samotnému Vosíme.cz. Na ostrý start třeba čeká „těsto 2.0“, pro které dražší mouky z dovozu vystřídá vlastní laboratorně vyvinutá mouka obdobné kvality s akceptovatelnější cenou pro české zákazníky.
Dobýt Česko, utržit miliardu
Do pěti let chtějí v Česku vybudovat 150 provozoven a expandovat do dalších zemí. Největší potenciál aktuálně vidí v retail parcích a obchodních centrech. „Tyto lokality přinášejí kombinaci, která dává dlouhodobý smysl, mají silný footfall, efektivní náklady a silnou viditelnost. Navíc nám umožňují přirozeně propojit dva světy – rychlý rozvoz a pohodové posezení. Je to ideální kombinace,“ vysvětluje Thanh Chau.
V roce 2026 by chtěli otevřít dalších 20 poboček a cílit na 750 milionů korun. „Když vybíráme nové místo, díváme se na několik jasných ukazatelů a porovnáváme je s daty ze stávajících provozoven. Dnes už přesně víme, co dělá pobočku úspěšnou,“ říká Chau. Výsledky podle nich hovoří jasně, všechny jejich provozovny jsou výdělečné s průměrnou návratností do 36 měsíců.
Vosíme.cz ale nemusí být jen o pizze. Už nyní rozjíždějí další koncept – asijský street food Zendino. Jedna pobočka funguje v Ostravě, dvě další se budou stavět. „Nápad přišel od franšízantů, kterým se daří a chtěli další pobočku, jenže ve vzdálenosti, která pro ně samotné už nedávala smysl. Chtěli něco blíž. A nám se tím otevřely možnosti pro další škálování expanze. Můžeme se bavit o indické kuchyni, mexické, může to být nekonečné,“ uzavírá Thanh Chau.