Celé to začalo v thajské restauraci na pražském Andělu. Lukáš Kovač s kolegy si ji nemohli vynachválit. „Všechno bylo skvělé. Dobré jídlo, výborný servis. A pak přišlo placení,“ vzpomíná, na okamžik, kdy servis začal drhnout a kdy také vznikl nápad na aplikaci Qerko.
Při placení přišla klasická otázka: dohromady, nebo zvlášť? „Když jsme řekli, že zvlášť, poprosili nás, abychom přišli ke kase. Tam už byla fronta pěti lidí, tak jsme ji zdvojnásobili a v tu chvíli mě napadlo, jestli by to nešlo dělat líp,“ dodává zakladatel platebního startupu, který postupně mění způsob, jak Češi platí v restauracích
Dnes Qerko využívá v Česku přes tisíc podniků, aplikace má přes půl milionu registrovaných uživatelů a počet lidí, kteří s ní platí pořád roste. „Množství QR plateb v Evropě poroste a těch důvodů je několik: je to pohodlné, je to rychlé a je to bezpečné,“ očekává CEO Qerka.
Že v restauraci apku používají, si všimnete hned. Všechny stoly mají na viditelném místě QR kód s upozorněním, že kdo chce placení urychlit, může to snadno provést ve svém mobilu. Po nainstalování Qerka může host kdykoliv kód naskenovat a sledovat aktuální útratu u stolu. „Každý QR kód na stole je de facto platební terminál,“ říká Kovač.
Při placení pak stačí zaškrtnout položky, které člověk chce zaplatit, a pokud máte v aplikaci přidanou platební nebo stravenkovou kartu či využíváte Apple Pay nebo Google Pay, zbývá jen zvolit spropitné. Potvrdíte platbu, a hotovo. S obsluhou už není potřeba nic řešit, stačí jen při odchodu poděkovat a pozdravit.
Jak Qerko vydělává, když je služba pro hosty zdarma? Kolik plateb přes aplikaci proběhne každý měsíc? A kam chce Qerko vyrůst? Podívejte se na rozhovor s Lukášem Kovačem:
Začátky Qerka byly skromné. Na projektu Kovač s kolegy pracoval po večerech a ve volném čase, který mu zbyl při práci v Avastu, kde působil jako produktový manažer. Od českého antivirového giganta ale záhy odešel. Qerko se totiž konečně rozjelo, v roce 2019 začaly službu využívat první lokály.
S injekcí od investorů do zahraničí
Covid růst Qerka zpomalil, zároveň to ale startupu dalo čas sytém „vymazlit“ a přidat nové funkce. Restaurace tak můžou například přijímat i objednávky na dálku z virtuálního menu. Aplikace taky umožňuje vyhledat si podniky, kde se Qerkem platí a rovnou si tam rezervovat stůl, a možností je i věrnostní program se slevou při návštěvě.
Pandemie nakonec měla i další pozitivní dopad – Češi si zvykli platit za všechno bezkontaktně, rychle a pohodlně. A tak to Qerko mohlo pořádně rozjet. Rychle zpětinásobilo počet podniků a uživatelů je teď pětadvacetkrát víc než v pandemii.
Startup i díky tomu přilákal pozornost investorů. Naposledy před rokem získal 60 milionů korun od několika investorů – technologického fondu Greenshark, sehrané investorské dvojice Robert Kyncl a Jaroslav Beck, a skupiny Miton, která už do Qerka investovala potřetí, dohromady mu poslala už sto milionů korun a díky tomu drží podíl 55 procent. Zakladatel a CEO Lukáš Kovač i jeho další klíčoví lidé Roman Kantor, Jan Dorazil a Miloslav Mrvík si nechávají minoritní podíly.
Povzbuzena finanční injekcí se firma odhodlala k expanzi do zahraničí. „Qerko spouštíme v Bratislavě, v Mnichově, ve Vídni a chystáme se také do Budapešti,“ potvrzuje Kovač. Zároveň experimentuje s dalšími segmenty, třeba tím televizním. „Fungujeme na Oktagonu i na DVTV. Naskenujete QR kód, swajpnete a zaplatíte. Zároveň úplně transparentně říkám, že si musíme další segmenty nejdřív vyzkoušet,“ vysvětluje šéf Qerka.
Do pěti let už nikdo nebude na placení čekat
V restauracích se dál drží spíš větších měst – k Praze, Brně, Plzni a Ostravě postupně přibyl Hradec Králové, Tábor nebo Teplice. Podle Kovače ani Qerko nechce být za každou cenu všude: „Chodíme jen tam, kde se chovají slušně k zaměstnancům – jednou z podmínek ve smlouvě je, že musejí dávat personálu spropitné. Když lidi dávají tipy přes nás, musí se dostat k obsluze. Pokud nám hospoda řekne, že je lidem nechce dávat, nechceme tam být.“
Selekce probíhá i z druhé strany, ne každé hospodě dává služba smysl. „Berou si nás podniky, které zpravidla mají dobré řízení, fungují a řeší, jak vše zefektivnit a vydělat víc peněz. Nevezme si nás hospoda, kam nechodí lidi, tam nikomu rychlá platba nepomůže,“ vysvětluje Kovač.
Tam, kde už aplikaci mají, je ale vytížení vysoké. „Přes aplikaci jde 40 procent všech transakcí v daném podniku,“ konstatuje Kovač. To podle něj ukazuje, že tahle inovace má budoucnost: „Věřím, že za pět let už na placení nikdo čekat nebude a rozpočítat účet nebude problém. Platba má být tak pohodlná, až jednou bude úplně neviditelná.“