Službu platby na kontakt, kdy místo čísla účtu v internetovém či mobilním bankovnictví stačí zadat mobilní číslo příjemce platby, si za půl roku od spuštění aktivovalo přes půl milionu klientů bank. Informovala o tom Česká bankovní asociace. Platbu na kontakt zatím podporuje sedm bank, další se zřejmě připojí příští rok.
Za první dny od spuštění v polovině listopadu se do služby přihlásilo skoro čtvrt milionu klientů Air Bank, České spořitelny, ČSOB, Fio banky, Komerční banky a Raiffeisenbank. Před několika týdny se zapojila Moneta Money Bank. UniCredit Bank tento krok chystá příští rok.
„Přes překvapivý zájem o platby na kontakt je počet transakcí prostřednictvím platby na kontakt poměrně malý,“ uvedl expert pro otázky platebního styku asociace Tomáš Hládek.
Lidé se ke službě musí aktivně přihlásit prostřednictvím své banky. Čísla jsou registrovaná v České národní bance. V registru ČNB je možné uchovávat k jednomu číslu účtu více telefonních čísel, například u společného účtu manželů.
Naopak k jednomu telefonnímu číslu nelze přiřadit více čísel účtů. Telefonní čísla nezařazená do registru ČNB nebudou moci platbu na kontakt přijímat. Peníze tedy z účtu neodejdou. Platbu na kontakt je možné zadat jen v korunách a minimální částka je jedna koruna, maximální pět tisíc korun.
Pro poslání peněz lidé vyberou protistranu ze svého telefonního seznamu, ve kterém uvidí, jestli je protistrana do služby zapojená a zda je možné transakci uskutečnit pomocí platby na kontakt. „Další výhodou je, že před odesláním peněz se zobrazí název účtu příjemce, zpravidla jméno a příjmení,“ upozornil Hládek.