Není jich moc. Vlastně jsou na světě jen tři. Ti, kdo mají svůj vlastní brand a manufakturní výrobu plechových hraček. Jedním z nich je Kovap, firma, kterou zakládali v Semilech v roce 1946 bratři Sedlákovi. Teď tradiční česká značka s nadějí vyhlíží budoucnost. Má velké plány. S novým kapitálem v zádech.
Tuhle českou značku zná asi každý. Každý zná její plechový traktůrek a berušku na klíček. Kovap se během téměř osmdesátileté historie stal legendárním českým brandem. Firma přežila znárodnění v komunistické zemi, odolala privatizaci v divokých devadesátých letech, ustála i status výrobního družstva.
Před pěti lety změnila majitele. Do Kovapu vstoupili pražští investoři. A ti začínají prošlapávat novou cestu. Inovativní, progresivní a spojenou s designéry. Zvenčí jen málokdo uhádne, že uvnitř domu s novou tmavě šedou fasádou s reliéfem traktůrku pracují ještě původní stroje, které stříhají a lisují díly, z nichž lidské ruce skládají dohromady tradiční hračky.
Avšak právě lidská práce se ze šedesáti procent propisuje do prodejní ceny výrobků. „Na plechovém plátě máme natištěné různé motivy. Z nich pak chlapi nastříhají jednotlivé díly. Je to podobné, jako když si stavíte modely z Ábíčka, akorát plech neohnete rukama, a když ho chcete tvarovat, potřebujete k tomu nástroje,“ ukazuje na jeden z plechů Filip Klepek, ředitel Kovapu.
Stroje jsou tytéž, které Eduard Sedlák coby letecký konstruktér tehdy po druhé světové válce do své dílny pořídil. V živnosti ho podpořil i bratr, který se živil jako drogista a radil mu s mícháním barev. Začínali s parním válcem, dnes Kovap vyrábí 130 druhů hraček, ročně kolem třiceti až čtyřiceti tisíc kusů.