Rodák z New Yorku Marc Lore se stal dolarovým miliardářem díky tomu, že nezůstal u jedné věci příliš dlouho.

Zakladatel společnosti Diapers.com a spolumajitel klubu NBA Minnesota Timberwolves v poslední době ve velkém investoval především do svého nejnovějšího startupu Wonder. Má s ním velké plány a hodlá zcela proměnit byznys doručovacích služeb.

„Zapřahujte koně až za vůz. Počítejte kuřátka dříve, než se vylíhnou.“ Marc Lore rád otáčí stará přísloví naruby, protože jsou podle něj dobré jen pro vystrašence.

Podle odhadů Forbesu nashromáždil tento „sériový podnikatel“, který se zabýval už vším od elektronického obchodu až po baseballové karty, majetek v hodnotě 2,8 miliardy dolarů, tedy kolem 65 miliard korun.

Začínal s kartičkami

Rodák ze Staten Islandu v New Yorku vystudoval obchod a ekonomii na Bucknellově univerzitě. Potom pracoval šest let ve třech bankách, ale nakonec z nich odešel, aby založil firmu – jakoukoli firmu. S dvěma kamarády z dětství přišel s online obchodem s baseballovými kartami The Pit, který v roce 2001 prodali za šest milionů dolarů.

Když se stal rodičem, zanechal studium na Whartonu a spoluzaložil firmu Diapers (Plenky). Amazon ji koupil v roce 2010 za půl miliardy dolarů v hotovosti, pak ji údajně v roce 2017 zavřel.

Dalším Loreho podnikem byl Jet.com, elektronický obchod, který se podobal Costcu a jenž později převzal největší americký řetězec supermarketů Walmart za 3,3 miliardy dolarů a zavřel ho v roce 2020.

Ve stejném roce se Lore spojil s Alexem Rodriguezem, baseballovou hvězdou v důchodu, a uzavřel dohodu o koupi basketbalových klubů Minnesota Timberwolves a Minnesota Lynx za přibližně jeden a půl miliardy dolarů, které měly být vyplaceny ve čtyřech splátkách do roku 2024.

Lore a Rodriguez dokončili první dvě kola splátek a zaplatili přibližně 550 milionů dolarů. Loreův podíl v investici je asi 25 procent. Třetí splátka skončila u arbitráže v rámci sporu o to, zda duo dodrželo termín k březnu 2024. Nakonec ji investoři vyhráli.

Forbes ještě před výsledkem arbitráže odhadl, že hodnota Timberwolves se od podepsání smlouvy zdvojnásobila.

Nejnovější počin

Po plenkách se americký podnikatel přeorientoval na „Zázrak“, tedy gastro platformu Wonder. Založil ji v roce 2018 a původní myšlenkou bylo skupovat recepty a značky od trendových restaurací a slavných kuchařů.

Wonder platil šéfkuchařům, jako je například americká kuchařská celebrita Bobby Flay, v hotovosti a ve formě akcií. V provozovnách Wonder pak vařili jídla v centrálních kuchyních a rozváželi je v dodávkách.

Počátkem roku 2023, krátce po získání 350 milionů dolarů při valuaci tři a půl miliardy dolarů, Lore vyměnil 450 dodávek Wonderu za prodejny, ve kterých si zákazníci mohli objednat donášku nebo rozvoz z obrovského výběru třiceti jedinečných menu.

Riskantní krok

Společnost však v souvislosti s touto změnou rychle zaznamenala ztráty ve výši osmdesáti milionů dolarů.

„Museli jsme snížit tržby prakticky na nulu a začít znovu,“ přiznává Lore, který vlastní přibližně polovinu firmy a doposud do ní vložil tři sta milionů dolarů z vlastních zdrojů, přičemž od investorů získal dalších přibližně jeden a půl miliardy dolarů.

Wonder stále vaří ve třech centrálních kuchyních, ale v současné době už rozváží jídla do 37 měst v pěti amerických státech. Krása tohoto modelu podle Lorea spočívá v tom, že prodejny nemusejí být vybaveny plnohodnotnými kuchyněmi, ale vystačí si jen s rychlovarnými troubami.

Zákazníkům, zejména rodinám, nabízí každá prodejna široký výběr jídel. Jedna osoba si může objednat pad thai a druhá hamburger. Wonder se plánuje rozrůstat o jednu provozovnu týdně, takže do konce letošního roku bude mít přibližně stovku provozoven, většinou v New Yorku a New Jersey.

Firma dosáhla za rok 2024 tržeb ve výši 470 milionů dolarů, přičemž o rok dřív to bylo jen padesát milionů dolarů.

Ačkoli firma zatím není zisková, zdroj blízký společnosti tvrdí, že přináší větší příjmy na jednotku než Chipotle nebo Cava, dvě vysoce oceňované veřejné společnosti.

Wonder zároveň podniká zajímavé akvizice. V listopadu roku 2023 koupil firmu Blue Apron za sto milionů dolarů a v lednu 2025 za 650 milionů dolarů aplikaci Grubhub, obě s devadesátiprocentní slevou oproti jejich nejvyššímu ocenění.

Zdroj obeznámený s ekonomickou situací Wonderu tvrdí, že firma dosáhla za rok 2024 tržeb ve výši 470 milionů dolarů, přičemž o rok dřív to bylo jen padesát milionů dolarů.

Jak navařit pro stadion

Wonder má dále příjmy i od 29 podniků, které si od něj pravidelně nakupují velké množství jídel, včetně coworkingového prostoru, několika kancelářských budov a dokonce základní školy.

Kromě toho dceřiná společnost Wonder Works prodává kuchyňské vybavení (například trouby na rychlé vaření) a metodiku vaření kinům, sportovním stadionům a výletním lodím, aby jim pomohla rychleji a levněji připravit jídlo, zejména pizzu.

Lore má přesto s Wonderem ještě mnohem vyšší cíle. Tento rok očekává tržby ve výši dvou miliard dolarů a v roce 2028 by rád vstoupil na burzu a dosáhl ohodnocení kolem čtyřiceti miliard dolarů. Podle některých odborníků jsou však tyto plány až příliš ambiciózní.