Škoda Group dodá do Bulharska až dvacet pět elektrických vlaků za třináct miliard korun. Základní kontrakt je na dvacet čtyřvozových bezbariérových jednotek, opce na dalších pět. Součástí smlouvy je také zajištění plného servisu na patnáct let.

Nové vlaky s více než 300 místy k sezení, které vycházejí z typu RegioPanter, nahradí zastaralé soupravy, budou klimatizované s minimálním hlukem, řekl ve středu mluvčí plzeňské strojírenské skupiny Jan Švehla.

„Naše zkušenosti s výrobou elektrických jednotek nám umožňují přinést osvědčené řešení, které si našlo cestu do několika evropských zemí. Našich moderních elektrických jednotek bude brzy po Evropě jezdit téměř 400,“ řekl generální ředitel a výkonný předseda představenstva Škody Group Petr Novotný.

Podle něj skupina posiluje pozici v oboru modernizace evropské železniční dopravy.

„Je mi velkým potěšením, že dnešním podpisem této smlouvy děláme velký krok k obnově bulharské železnice. Ráda bych poděkovala týmu ministerstva dopravy a komunikací, díky němuž je tato smlouva skutečností. Zástupcům dodavatele přeji úspěch, poctivost a dodržení termínu dodání,“ řekla bulharská ministryně dopravy a komunikací Krasimira Stojanovová.

„Vlaky dosáhnou maximální rychlosti 160 kilometrů za hodinu a budou připraveny pro provoz na tratích s elektrifikací dvaceti pěti kilovoltů,“ uvedl mluvčí Švehla. Cestujícím nabídnou ergonomická sedadla, klimatizovaný interiér, wi-fi a pokročilý vnější a vnitřní kamerový systém.

Vlaky budou mít částečně nízkopodlažní konstrukci, která zajistí plnou přístupnost pro všechny cestující. V soupravě budou také multifunkční prostory pro invalidy, dětské kočárky a jízdní kola, dodal.

Soupravy budou vybavené pokročilými digitálními technologiemi Škoda, které zajistí vyšší spolehlivost a bezpečnost cestujících, a systémem ETCS Level 2, tedy nejvyšším standardem evropského zabezpečení.

Bezbariérové elektrické jednotky typu RegioPanter pro příměstskou i regionální dopravu jsou v provozu v Česku, na Slovensku a v Lotyšsku, nejnověji se dodávají také do Estonka, kde už zahájily zkušební provoz. Celkem jich bylo vyrobeno nebo objednáno přes 300.

Škoda Group, přední evropský výrobce vozidel pro veřejnou dopravu, zvýšila loni meziročně tržby o osmdesát jedna procent na třicet tři miliard korun. Provozní zisk EBITDA, zisk před započtením úroků, daní a odpisů, převýšil půl miliardy korun.

Skupina loni dodala 400 vozů, meziročně o osmdesát osm procent více, a uzavřela několik velkých kontraktů. Škoda Group, součást skupiny PPF, zaměstnává přes osm tisíc lidí v několika výrobních závodech v Česku a ve Finsku. Obchodní jednotky má v Německu, Itálii, Rakousku, Polsku, Maďarsku a na Ukrajině.