Za poslední dva až tři roky se výrazně zvýšil počet prodejen obchodních řetězců, které na svých střechách mají fotovoltaiku. I tak je ale v Česku o čtvrtinu méně instalací, než by mohlo být. Sdělil to ve středu prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza. Dalším instalacím fotovoltaik podle něj brání zejména přístup památkářů a nedostatečná kapacita rozvodné sítě.
„Každý, kdo měl šanci dát si fotovoltaiku na střechu, to udělal. Čím dál tím více obchodů řeší, jak ušetřit, a tohle je jedna z logických cest,“ uvedl Prouza. Fotovoltaiku na střeše podle něj mají téměř všechna logistická centra řetězců. „Naopak spousta prodejen ve městech strašně bojuje s památkáři, kteří vám řeknou, že z věže kostela se to někde o dva kilometry dál mimo centrum patnáct minut za den leskne, a nechtějí vám to povolit,“ doplnil.
Řetězec Lidl má fotovoltaiky na střechách 55 prodejen z celkových více než 300 a také na jednom logistickém centru z pěti. „Ročně nám naše fotovoltaiky vyrobí cca 8500 megawatthodin elektřiny, ze které přes 95 procent spotřebujeme ihned v místě výroby,“ řekla mluvčí Eliška Froschová Stehlíková. S investicemi do fotovoltaik Lidl podle Stehlíkové začal v roce 2019, kdy je instaloval na střechy osmi prodejen.
Fotovoltaikami letos řetězec Globus osázel střechy čtyř hypermarketů ze šestnácti. Investice podle mluvčí Anety Turnovské činila 101,3 milionu korun, přičemž 22,7 milionu korun firma čerpala z evropského Národního plánu obnovy. „V první fázi budou fotovoltaiky vyrábět energii pro každý náš hypermarket, v druhé fázi počítáme s připojením do sítě, abychom mohli předávat případnou nespotřebovanou elektřinu dál,“ dodala.
Pro většinu instalovaných fotovoltaik o dotace žádal také Kaufland. „V této chvíli máme před spuštěním šest fotovoltaických elektráren na střechách našich prodejen. Na jaře 2025 budeme uvádět do provozu další včetně jedné na střeše logistického centra v Modleticích,“ sdělila mluvčí Renata Maierl. Podíl vlastních obnovitelných zdrojů energie na celkové spotřebě bude podle ní v následujících letech činit jednotky procent.
Solární panely podle mluvčího řetězce Penny Market Tomáše Kubíka dokážou pokrýt až čtyřicet procent spotřeby jedné prodejny. Letos pak firma u prodejny v Počátkách na Vysočině otevřela první solární parkoviště. „Celková kapacita výroby elektřiny je 305 kilowattpeaků, spolu s nedávno postavenou další fotovoltaikou přímo na střeše prodejny jde dohromady o 375 kilowattpeaků instalovaného výkonu,“ uvedl.
Fotovoltaiky loni řetězec Albert zprovoznil na střeše prodejny v Příbrami, na dalších instalacích se podle společnosti pracuje. „Naším krátkodobým cílem pro tento rok je využívat solární energii zhruba ve 250 prodejnách, tedy přibližně v desetině všech našich obchodů. Dlouhodobé cíle jsou ale samozřejmě vyšší mimo jiné v závislosti na konkrétní lokalitě a charakteru prodejen,“ informovala síť prodejen COOP.