Blíží se budoucnost, v níž nebude potřeba nosit s sebou všude chytrý telefon, abychom si byli schopni zobrazit informace, po kterých zrovna prahneme. Pokud opravdu nastane boom chytrých domácností a kanceláří, bude nám k zobrazení kýžených dat stačit chytré zrcadlo, chytrá zeď nebo třeba chytrý stůl. Prostě jakákoli plocha vhodná k projekci informací.
Čtěte také: Hlas místo PIN. Fonetičtí mistři z Brna rozpoznají řeč každého na světě
A k ovládání takové plochy budeme používat zejména hlas, jako se tomu děje už nyní při zadávání příkazů virtuálním asistentům, jako je Alexa nebo i třeba trochu klopýtající Siri.
„A bude také potřeba zajistit to, aby se mi na těchto zařízeních zobrazovaly informace, které se týkají mě,“ začíná vysvětlovat v dalším díle Forbes Startup podcastu Michal Hrabí, šéf brněnské firmy Phonexia, zaměřující se na přepis řeči a hlasovou biometrii, tedy identifikaci mluvčího podle hlasu. „Hlas je velmi zajímavý kanál pro potvrzení identity. Existuje asi 600 jeho parametrů,“ dodává.
Brněnské „fonetické mistry“ si hned od počátku jejich existence oblíbily hlavně bezpečnostní složky, mezi nimiž můžeme jmenovat například německou obdobu americké FBI.
„Když chce Bundeskriminalamt u soudu prokázat, že člověk, který třeba volal na tísňovou linku a nahlásil bombu na nádraží, opravdu sedí v soudní síni, potřebuje usvědčující materiál,“ říká Hrabí, který do Phonexie přišel před čtyřmi lety z Jihomoravského inovačního centra.
Phonexia, jejíž tržby loni vzrostly o 90 procent na zhruba 50 milionů korun a letos počítá s podobnou dynamikou, si ale čím dál více nachází své místo i v soukromém sektoru.
V rámci biometrie je silná v segmentu bank a pojišťoven, s novou generací softwaru Depp Embeddings vydanou letos na jaře, která využívá výhradně neuronové sítě, se jí díky přesnějšímu, a hlavně rychlejšímu a jednoduššímu zpracování parametrů hlasu dveře otevírají právě v chytrých domácnostech nebo Průmyslu 4.0.
Jak se dá hlasová biometrie využít v průmyslové výrobě? A co jsou voiceboti, kteří jsou podle Michala Hrabího buzzwordem letošního roku? To vše si poslechněte v podcastu výše.
Všechny Forbes podcasty naleznete na jednom místě zde.