Soud v Německu uložil někdejšímu šéfovi německé automobilky Audi Rupertu Stadlerovi za podíl v kauze emisních podvodů podmíněný trest vězení v délce jedenadvaceti měsíců.

Stadler je ve skandálu přezdívaném „dieselgate“ prvním odsouzeným členem vedení koncernu Volkswagen, pod který automobilka Audi spadá. Vinu dlouho odmítal, ale letos v květnu v rámci dohody mezi obžalobou a obhajobou přiznal, že proti podvodům mohl zakročit dříve.

V procesu, který začal v září 2020, čelili spolu se Stadlerem obviněním bývalý šéf vývoje motorů Audi Wolfgang Hatz a dva jeho vedoucí inženýři. Soud v úterý Hatzovi a jednomu z inženýrů uložil rovněž podmíněné tresty. Řízení proti druhému inženýrovi bylo již dříve zastaveno výměnou za pokutu. Rozsudky prozatím nejsou pravomocné.

K podmíněným trestům se soud v rámci dohody rozhodl výměnou za vysoké pokuty. V případě Stadlera určila dohoda pokutu ve výši 1,1 milionu eur (26 milionů korun).

Stadler se nezodpovídal z toho, že by manipulace s emisemi podněcoval, ale prodeje vozů s takto upravenými motory podle obžaloby umožňoval až do začátku roku 2018. Už dříve přitom uznal, že udávané hodnoty mohly být zmanipulovány.

Choose To Be Rich
Vydání Forbesu Choose To Be Rich

Proces není jediný, který se v Německu dieselgate věnuje. Od září 2021 se před soudem v Braunschweigu zodpovídají čtyři bývalí vrcholní manažeři Volkswagenu. Proces s někdejším šéfem koncernu Martinem Winterkornem je pozastaven kvůli jeho zdravotnímu stavu a není jasné, kdy bude pokračovat.

Volkswagen v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že do milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software, umožňující manipulaci s kontrolami emisí. Auta díky tomu při kontrolách vykazovala výrazně méně emisí než v běžném provozu.

Skandál se týkal více značek koncernu Volkswagen, mimo jiné i vozů české automobilky Škoda.