Na letošní galavečeři Forbesu TOP CEO se potkaly dva světy, které se často míjejí. Vedení školy a generace studentů, která se v ní formuje. Ředitel Prague British International School (PBIS) Nick West a její dlouholetá studentka Isabel Bowker mluvili o tom, že vzdělávání nové generace není o biflování ani tlaku na výkon. Je o příležitostech a o odvaze je přijmout.
Isabel Bowker se do centra pozornosti dostala díky projektu, který zvítězil v soutěži SciTech Challenge sponzorované ExxonMobilem. Její tým dostal zadání vzít produkt, který se nerecykluje, a udělat z něj cirkulární materiál. A jejich nápad? Použitou žvýkačku proměnit v podrážky bot.
„Už se to mimochodem začalo dělat v Amsterdamu,“ řekla pyšně Bowker. „Vyhráli jsme národní kolo a pak nás poslali do Bruselu. Tam nás rozdělili do náhodných týmů a jeden z mých spolužáků to nakonec celé vyhrál.“
Co si z té zkušenosti odnesla? „Byla jsem vybraná na poslední chvíli a pracovala s lidmi, které jsem vůbec neznala. Poprvé jsem pochopila, co znamená skutečná spolupráce,“ dodala Bowker bez příkras.
Na pódiu před místností plnou českých top CEO’s přiznala, že jí veřejné vystupování ještě donedávna bylo proti srsti. „Měli jsme šest hodin na přípravu detailní prezentace pro plnou místnost lidí a panel porotců. Bylo to děsivé, ale jsem za to strašně vděčná. Dodalo mi to sebevědomí, které jsem neměla,“ řekla.
Investice do studentů
Ředitel Nick West sdílel, že tajemství školy probudit ve studentech sebedůvěru je jednoduché. Dát studentům bezpečný prostor, kde si mohou zkusit věci, kterých by se jinak mohli bát. „Jde o příležitosti. Už od základní školy děti vystupují, debatují a trénují si sebevědomí. Já sám nejsem člověk, který by miloval mluvit před cizími lidmi. Ale bezpečné prostředí dává dětem rychle pocit, že to zvládnou,“ řekl.
Školu popsal jako místo plné pozitivity, mentoringu a podpory. „Když mají studenti příležitost najít něco, kde vidí účel a radost, rozkvetou. To je to, co z nich dělá budoucí lídry,“ mínil.
Isabel Bowker, která je na PBIS přes deset let, jeho slova potvrdila: „IB Diploma Programme je úplně jiný než běžné školství. Nejde o memorování, ale o schopnost aplikovat věci v globálním kontextu. A mimo učebny máme tolik klubů, že kdo chce něco dělat, může. Stačí si říct.“
Gen Z a motivace
Jak v PBIS pracují s generací, která chce vidět výsledky hned? „Gen Z chce okamžitý dopad,“ říká West. „Tak jim ten prostor dáváme. Pracujeme se sedmnácti cíli udržitelného rozvoje OSN, a studenti tak mají šanci udělat něco, co má skutečný význam. To dnes musejí dělat i firmy – zapojit mladé, dát jim cíl a účel,“ doplnil.
„Jako generace často nemáme vnitřní motivaci. Potřebujeme impuls, podporu, aby nám někdo pomohl uvěřit, že můžeme vést. Před rokem bych tady neseděla, neměla bych odvahu mluvit spatra před tolika lidmi,“ dodala.
„Nemám ale ráda zobecňování,“ odpověděla Bowker na otázku, zda její vrstevníci víc touží po kariéře, nebo po smyslu. „Znám lidi, kteří od dětství vědí, že chtějí být psychiatři. A znám ty, kteří touží hlavně po poznání. Všichni jsou individuální. Nálepky na generace jsou zjednodušující,“ řekla.
Závěrečné téma bylo pro oba stejné: popsat skvělé vedení.
„Je to o důvěře,“ řekl West bez váhání. „Když se lidé cítí bezpečně a vědí, že jim věříte, udělají pro vás první poslední.“ Bowker doplnila, že podle ní je důležitá empatie. „Je důležité umět vidět svět očima těch, které vedete. V tom je podle mě skutečná síla lídra,“ uzavřela.