Internetoví podvodníci letos vymámí z Čechů přes dvě miliardy korun, oproti loňsku skoro o padesát procent víc, odhaduje generální ředitel BNP Paribas Cardif Pojišťovny Zdeněk Jaroš. Že se vás to netýká? Omyl, na sofistikované a psychologicky dokonale propracované kybernetické podvody totiž běžně naletí vysokoškolsky vzdělaní lidé, zkušení ajťáci, a dokonce i odborníci z bankovnictví, upozorňuje Jaroš.
Dobrý den, tady Policie České republiky. Váš osobní bankovní poradce právě převádí vaše peníze na svůj tajný zahraniční účet. Potřebujeme ho zastavit a zároveň usvědčit. Můžete nám s tím prosím pomoci?
Nějak takhle začal jeden z aktuálních a mediálně známých internetových podvodů. Že byste na to nikdy neskočili? Podle Zdeňka Jaroše, který řídí pojišťovny BNP Paribas Cardif v celém středoevropském regionu, to není tak jisté.
Podvodníci totiž vědí, kdy mají zavolat. Vychytají vaši slabou chvilku, třeba když vás pohltí práce nebo zrovna řešíte problémy s dětmi. Vědí o slabinách, útočí na emoce, spoléhají na stres. A výrazně tak zvyšují pravděpodobnost, že vás dostanou.
Jsou totiž připraveni vyvinout psychologický nátlak, mají připravené komplice, kteří se vydávají třeba za odborníky z ČNB, znemožní napadenému dostatečně si vše ověřit. Na konci tak mnozí lidé podvodníkům odevzdávají své peníze, což potvrzují i případy, které BNP Paribas Cardif Pojišťovna řešila.
„Většina lidí se dnes kybernetických rizik bojí, přesto proti nim nejsou pojištěni,“ upozorňuje Zdeněk Jaroš.
Co se dá pojistit
BNP Paribas Cardif Pojišťovna nabízí prostřednictvím bank a jejich mobilních aplikací pojistky, které stojí měsíčně od stovky do dvou set korun a pokrývají velkou část aktuálních rizik. Od krytí nedoručených internetových nákupů přes kybernetické podvody, phishing a zneužití karet až po náhradu ukradených osobních věcí nebo rozbitého mobilního telefonu.
Pojištění internetových rizik nabízí v rámci regionu střední a východní Evropy buď samostatně, nebo současně s pojištěním každodenních rizik, dříve známým i jako pojištění platebních karet a osobních věcí.
Součástí servisu je také otevření dveří bytu nebo auta, pokud vám někdo ukradne klíče. Stejně tak pojišťovna pomůže vyřešit třeba problémy s ukradeným pasem v zahraničí. A k tomu nabízí i pomoc v případě poškození pověsti na internetu a právní nebo IT asistenci například ve chvíli, kdy někdo zneužije vaše osobní údaje a začne se za vás v internetovém prostředí vydávat.
Podobných pojistek ale využívá jen necelá čtvrtina aktivních klientů bank.
Dostatečné krytí
BNP Paribas Cardif Pojišťovna se primárně zaměřuje na pojištění schopnosti splácet, ale i v boji s kyberpodvody má rozsáhlé zkušenosti. Podobná rizika pojišťuje od roku 2018, kdy tyto typy podvodů ještě nebyly tolik rozšířené.
Jaroš vzpomíná, že tehdy kryli částky do 100 tisíc korun a takové škody byly spíše výjimečné. Vše naprosto změnila pandemie covidu-19, kdy se lidé přesunuli do online světa a kyberpodvodníkům začaly žně. Dnes jsou pojistné limity ve stovkách tisíc korun, nejčastěji však do čtvrt milionu.
Pojišťovna se z logiky věci snaží, aby se její klienti do problémů ideálně vůbec nedostávali. Přemýšlí o rozšíření pojištění o mobilní aplikace, jež by mohly potenciální podvod samy odhalovat a rovnou ho případně zastavit. „Jde nám teď hlavně o to, přicházet s nápady, které finance ochrání,“ podotýká Zdeněk Jaroš.
Když jste naletěli
Pokud podvodníci pojištěného klienta přelstí, Jaroš radí nezačínat s hašením problému u pojišťovny. „I když i my vás případně navedeme na to, jak celý problém vyřešit,“ poznamenává.
„Ve chvíli, kdy si uvědomíte, že jste se stali obětí podvodu, co nejdříve všechno zastavte. Zavolejte do banky a zamezte dalším odchozím transakcím z účtu blokací účtu či karet. Pak se obraťte na policii a až následně na pojišťovnu,“ přidává základní poučku.
Ne vždy stačí limit na uhrazení celé škody, nicméně většinou ano. Jakmile klient doloží všechny potřebné doklady, pojišťovna se snaží rozhodnutí maximálně urychlit a do druhého dne vyplatit peníze klientovi na účet.
Jaroš připomíná i druhý pilíř online rizik. „Kryjeme případy, kdy objednané zboží nebo služba vůbec nedorazí, dorazí poškozené nebo když má klient komplikace s online nákupy ze zemí mimo EU. Stále častější jsou i podvody u nákupů ‚z druhé ruky‘, ale také nedoručené či falešné vstupenky na sportovní a kulturní akce. Ze škod víme, že podvodníci nejčastěji útočí v době obrovské poptávky – typicky při mistrovství světa v hokeji nebo třeba před nedávným koncertem Robbieho Williamse.“
Rizikové děti i (pra)rodiče
Česko je pro internetové podvodníky rájem. „Určitě tu hrozí více kybernetických rizik než na Západě,“ konstatuje Zdeněk Jaroš. A přidává vysvětlení: „Mobilní aplikace sice využíváme ve velkém, mobilní bankovnictví dokonce jako jedni z prvních na světě, zároveň ale řada Čechů neumí dobře anglicky a stále také čelíme pozůstatkům dřívějších dob spojeným třeba s nižší finanční gramotností.“
Situace podle něj bude spíše horší, hlavně s ohledem na vývoj technologií a využívání sofistikovaných podvodných metod často vylepšených umělou inteligencí, která umí napodobit hlas i podobu. „Pojištění proti internetovým podvodům už není doplňkem našich služeb, do budoucna se chceme tímto směrem co nejvíce profilovat. Našim klientům zkrátka budeme nabízet ochranu po celý den,“ říká Jaroš.
Pojišťovna uvažuje o tom, že k současnému rodinnému balíčku, který chrání vedle pojištěného i jeho partnera a jejich děti, přidá možnost pojištění širší rodiny. Dospělé děti by tak mohly proti internetovým podvodům pojistit své starší rodiče, kteří mohou naletět ještě snadněji než lidé v aktivním věku.
Jaroš jako inovaci v boji proti podvodům připomíná i produkt rumunské Salt Bank nazvaný Help Mama, který umožňuje nastavit starším uživatelům platební limity a také „ochránce“, důvěryhodnou blízkou osobu, která pak schvaluje všechny vyšší transakce, aniž by narušila finanční soukromí chráněného člověka.
„Primárně jde pořád o prevenci a posílení finanční gramotnosti. Hodně se o to snaží banky, moc se mi líbí projekt Skoala od Nadace České spořitelny. I stát by v tom měl být ale daleko aktivnější,“ dodává Zdeněk Jaroš.