Štěpán Ryska je jednatelem ve společnosti Radiohouse, která má na starosti prodej reklamního prostoru na českých rádiích jako je Rádio Blaník, Hitrádia, Rock rádio, Fajn rádio, Rádio Expres FM, Rádio Čas, Rádio Krokodýl a další.
Vedení tohoto mediálního zastupitelství, které patří mezi největší v ČR, vnímá současnou ekonomickou krizi jako hrozbu zejména pro malé a střední regionální podnikatele. Proto Radiohouse přichází s aktivní formou podpory a uvolní pro tyto zadavatele reklamní prostor až ve výši 56 milionů korun.
Proč jste se rozhodli vytvořit program RH 300 PRO?
Na základě aktuálních analýz a indikací z celého trhu jsme ve společnosti Radiohouse přistoupili k aktivní pomoci pro zadavatele reklamy. Jsme si vědomi současné tíživé ekonomické situace, která dopadá zejména na malé a střední podnikatele napříč regiony a obory.
Proto jsme vytvořili pro tyto podnikatele nový program RH 300 PRO, v rámci něhož mezi 300 prvních žadatelů o podporu uvolníme mediální prostor na zastupovaných rádiích v hodnotě 56 milionů Kč.
Je program časově neomezený?
Časově neomezený úplně není. Akci jsme spustili 15. října a poběží až do konce letošního roku.
Bude ze strany malých podnikatelů dle vašich predikcí o toto zájem?
Tento projekt vznikl jako reakce na situace, kterým jsou denně vystavováni naši regionální ředitelé. Dle nich je situace v krajích u malých podnikatelů, startupů a nově vznikajících e-shopů alarmující. Tito noví klienti si stěžují, že současná situace na ně velmi dopadá, chystají se zavírat provozovny, omezovat výrobu nebo ukončovat byznys, který s ohledem na současnou ekonomickou situaci nepřináší plánované výsledky.
Společnost Radiohouse si je vědoma toho, že vše může mít negativní dopad na celý mediální trh, proto se rozhodla těmto malým zadavatelům reklamy pomoct, aby o ně až krize odezní nepřišla úplně. Věřím proto, že náš program RH 300 PRO bude kvitován a do konce roku bude uvolněná kapacita reklamního prostoru naplno využita. Dle našich odhadů už nyní v regionech čekají na spuštění programu desítky klientů.
Tedy sami se obáváte, že současná situace dopadne i na média a trh s reklamou?
Současná situace se nepochybně odrazí i na poli kultury, zábavy a médií, a to hned dvakrát. Zvyšující se ceny energií mají samozřejmě dopad i na provozovatele audiovizuálního obsahu. Printová média se zase dlouhodobě potýkají s nedostatkem papíru, což má za následek další cenový růst této komodity. Tedy v podstatě všem mediálním tvůrcům rostou vstupní náklady.
Druhý aspekt, kterého se tato situace dotkne, bude reklamní trh. Dá se očekávat pokles příjmu reklamy, protože právě malí a drobní podnikatelé, startupy apod. omezí své výdaje jen na ty nejnutnější a do nich historicky výdaje na marketing a média nepatří.
Proto bychom teď jako mediální trh měli být jednotní v tom, abychom pomohli malým regionálním podnikatelům přežít, a současně tak nepřišli dlouhodobě o zadavatele reklamy. To by pro nás mělo mnohem větší důsledky, než když nyní trochu ustoupíme ze svých zájmů.
Jak to myslíte?
V rámci našeho programu například prvním 300 žadatelům, kteří se do projektu přihlásí, budou vybráni a splní daná kritéria, nabídneme ty nejvýhodnější možné podmínky. Budou mít také šanci se zúčastnit vzdělávacích workshopů přímo ve svém regionu, které pro ně zdarma připraví naši odborníci v daném oboru (např. marketingové strategie, mediální plánování, vyhodnocování kampaní atd.). A co je asi nejdůležitější, tak na závěr mohou získat i reklamní prostor na rádiích zdarma až na tři měsíce.
Lze už nyní identifikovat, kdo budou hlavní žadatele o zařazení do programu RH 300 PRO?
V tuto chvíli vnímáme zájem ze strany třech cílových skupin. První jsou drobní podnikatelé, jejichž předmět podnikání výrazně ovlivnily rostoucí ceny energií. Druhou cílovou skupinou jsou zase malí regionální podnikatelé, jejichž výrobky a služby koncoví zákazníci vlivem inflace a ostoucích cen považují za zbytné a přestali je kupovat.
Pak tu máme třetí skupinu, a to jsou malé e-shopy, které buď začaly svou činnost v období pandemie a po raketovém nástupu jim nyní dramaticky klesají obraty nebo jde o e-shopy, které začínají se svou činností v posledním roce a vývoj jejich prodejů se nevyvíjí tak, jak si představovaly.
Když se podíváme na nejnovější data APEKU (Asociace pro elektronickou komerci), tak nám naši tezi i potvrzují. Podle nich totiž klesají internetovým prodejcům prodeje meziročně už osmý měsíc v řadě. Tedy po covidých žních teď začíná dopady inflace pociťovat i trh e-commerce.
Proč by ale měli malí regionální podnikatelé řešit reklamu, když jim jde o holé přežití?
Je nutné si uvědomit, že když zastavím výdaje do reklamy, klesne mi poptávka a v podstatě se dostanu do takové spirály. Neprodávám, nevydělávám. Když ale Radiohouse nyní pomůže těmto podnikatelům ustát tlak na náklady, tak jim umožní, aby nepřestali s koncovými zákazníky komunikovat.
Řada startupů a regionálních podnikatelů proto s naší pomocí může krizi ještě vytěžit jako příležitost pro rychlý růst po jejím skončení. A my samozřejmě v dlouhodobém horizontu zůstaneme pro zadavatele reklamy spolehlivým partnerem, který při nich stál v nejtěžších momentech jejich podnikání.
Takže současná situace je příležitostí i pro vás?
Víte, už Albert Einstein říkal, že uprostřed každého problému se nachází příležitost. A já s ním souhlasím. Navíc za inspirativními příběhy nemusíme chodit ani daleko. Například covidová krize a růst firem typu Zásilkovna, Rohlík apod. Když se člověk dokáže rychle etablovat v měnících se podmínkách trhu, tak může jen získat.
Myslím si, že ve chvíli, kdy se současná inflace promítá do cen zboží, koncoví spotřebitelé začnou šetřit na výdajích například za zážitky, zábavu, návštěvy kin, koncertů atd., tak je to šance pro tvůrce tradičního mediálního obsahu, který se v tu dobu stane snáze dostupný.
Je tedy šance získat ještě více posluchačů pro rádia a obsah v podobě podcastů, tím pádem zase budeme moci zadavatelům reklamy nabídnout daleko větší zásah. Každá krize prostě přinese svá pozitiva i negativa a úspěšní podnikatelé s nimi musí umět pracovat.