Umělou inteligenci dnes najdete leckde, ale nově vám zvládne proklepnout i zdraví. Česká zdravotnická firma Batist Medical vyvinula speciální software, který umí diagnostikovat nemoci. Tenhle „virtuální lékař“ dokáže pomocí dotazníku stanovit diagnózu a navrhnout další postup.
„Cílem je ulehčit lékařům a celému zdravotnímu systému,“ říká majitel firmy Tomáš Mertlík. Ten si od svého projektu slibuje, že v budoucnu například nebudou muset rizikoví pacienti chodit do čekáren k obvodním lékařům a dostanou se rovnou na vyšetření na specializovaná oddělení.
Software funguje pod značkou Neos Virtuální lékař a běží v testovacím provozu pro zaměstnance Batistu. Firma, která se primárně zabývá výrobou a dodávkami zdravotnického materiálu do nemocnic a letos očekává obrat okolo 800 milionů korun, jej začíná nabízet ke komerčnímu využití.
„Zájem projevily dvě významné české pojišťovny jako o službu pro své pojištěnce a ke snížení nákladů na zbytečná vyšetření a významná česká skupina provozující síť soukromých zdravotnických zařízení. Konkrétně je zatím bohužel jmenovat nemůžu,“ říká Mertlík. Systém už ale v pilotním provozu využívá i pojišťovna Allianz.
Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra se k využívání umělé inteligence ve zdravotnictví staví vstřícně. „Je schopna správně strukturovat, třídit a vyhodnocovat velké množství dat a lze ji využít i k hodnocení nákladové efektivity,“ uvedla mluvčí ZP MV Hana Kadečková s tím, že samozřejmě ani umělá inteligence není všespasitelná a živý personál nenahradí.
Virtuální lékař od Batistu je založený na rozsáhlých databázích diagnóz, které byly uveřejněny v renomovaných světových žurnálech. Poté se systém začal učit z provedených diagnóz ověřených lékaři.
„Zpracoval miliony kombinací na základě symptomů pacienta a s každou novou diagnózou se učí dál,“ vysvětluje Mertlík, jehož firma z Červeného Kostelce na vývoji řešení spolupracovala s polským startupem Infermedica. Momentální úspěšnost systému je na 93 procentech.
Systém mají v budoucnu využívat jak přímo jednotlivci, tak lékaři, kde hlavně těm obvodním má složitější verze softwaru pomáhat při práci. „Nebo je možné ho využít i v call centrech, kam pacienti volají pro objednání vyšetření,“ říká Mertlík.
Sám však přiznává, že právě lékaři jsou zatím vůči umělé inteligenci spíš nedůvěřiví a obávají se, že se sníží jejich nepostradatelnost. „Nám jde o zkvalitnění, a především zefektivnění celého systému lékařské péče v moderní době. A lékař je v ní stále nenahraditelný,“ ujišťuje Mertlík, že obavy nejsou namístě.