Neuvěřitelný příběh dvou pedagogů, kteří proměnili americký sen ve stamilionový byznys. Jana Nováková a Andrew Glueck pronikli s popcornem z Olomouce do celého světa.

Dít se to začíná někde mezi 177. a 185. stupněm Celsia. Tvrdá osemenka uvnitř sebe ukrývá endosperm a v ideálním případě kolem třinácti procent vody. Jak teplota kolem zrna stoupá, stoupá i tlak uvnitř. Tvoří se horká škrobová hmota a přehřátá pára. A pak to přijde. POP!

Pěna ze škrobu se během milisekund zafixuje v jednom ze dvou tvarů: buď houbičky, nebo motýlka. Předchozí odstavec není halucinací jazykového modelu umělé inteligence ani pokusem o moderní poezii. Jde o popis toho, co se děje se zrnkem kukuřice, když se mění v popcorn.

A i na tak triviálním fyzikálním procesu se dá v Česku postavit stamilionový byznys, dokladem toho je olomoucká firma Hopi Popi. Příběh Andrewa Gluecka a Jany Novákové, kteří za výrobou popcornu na Hané stojí, v sobě mísí neopakovatelně živelnou atmosféru 90. let, americký sen i sebevědomé rozhodnutí začít budovat trh z nuly.

Je to ale také příběh, jejž dává smysl vyprávět od současnosti. Když nahlédnete do účetní závěrky české firmy vyrábějící popcorn, asi nečekáte, že na vás vykoukne obrat těsně pod hranicí 300 milionů korun. V případě Hopi Popi tomu tak je.

V článku zazní:
  • V čem se tak zásadně liší ve světě popcornu Německo a Česko?
  • Proč si doma neuděláte stejný popcorn jako v dostanete v kině?
  • Jak chtějí v Olomouci zásadně zvýšit ziskovost?
Forbes Digital Premium