Skupina Rockaway Capital Jakuba Havrlanta má po úspěšně dokončeném prodeji Mall Group velký akviziční apetit. Minulý týden podpořila investicí 1,5 miliardy korun českou logistickou službu DoDo podnikatele Michala Menšíka a dnes oznamuje podporu českého startupu Campiri zaměřeného na svobodné cestování.

Ten po první sezoně fungování získává od Rockaway, Mitonu a Purple Ventures investici ve výši 114,7 milionu korun, uzavírá tím seed investiční kolo a dostává se mu prostředků k plánované zahraniční expanzi.

„S Campiri máme od začátku větší plány než být pouze lokálním hráčem a nyní se i díky investici naše šance podstatně zvyšují. Největší část financí je totiž určena právě na podporu expanze a nabírání zkušených lidí do týmu na aktuálních i nových trzích,“ říká k investici zakladatel a šéf Campiri Lukáš Janoušek, který chce využít nastoleného trendu a prorazit v regionu střední a východní Evropy.

„Zatímco na západě Evropy už působí několik konkurentů, v regionu střední a východní Evropy digitalizace teprve začíná,“ cítí šanci Janoušek, který se svou službou letos vstoupil už do Polska a Řecka.

Celková investice se skládá z dokončeného seedového investičního kola ve výši 67 milionů korun, doplňující původní konvertibilní půjčky a vkladu zakladatelů ve výši 15,6 milionu korun. Dalších 32 milionů korun firma získala ve formě dluhového financování na nákup flotily vozů.

Zakladatel a šéf Campiri Lukáš Janoušek.

Čeští investoři tak čím dál častěji přicházejí na chuť novému fenoménu cestování v obytných vozech. Campiri jakožto takové Airbnb pro přesně takové vozy vzniklo před dvěma lety a do dříve až subkulturní záležitosti přináší masu lidí, která kvůli pártýdenní dovolené nechce celoročně vlastnit obytňák. Nebo, když už jej vlastní, jej chtějí půjčovat třetím osobám a tím si přilepšit.

Covid společnosti nahrál do karet, jelikož se zájem o cestování vozy do přírody v Česku i do zahraniční stal masivním trendem. Navíc se vzhledem k problémům ve výrobě prodloužily čekací lhůty na nové domy na kolech. I přesto však registrace obytných vozů včetně karavanů v Evropě loni vzrostly.

V samotném Česku počet registrací obytných vozů dle dat ministerstva dopravy loni vzrostl o šestnáct procent na přibližně 22 tisíc obytňáků.

Campiri, které dnes patří i projekt Dokempu.cz a které přes svou platformu nabízí kolem čtyř set vozů, zakončilo svůj druhý rok s tržbami ve výši dvaceti milionů korun, což se z určitého pohledu může zdát jako zklamání.

Svižný nástup služby, která pro loňský rok původně počítala až s padesátimilionovými tržbami, zpomalil už zmíněný neočekávaný nedostatek karavanů na světovém trhu. S pomocí investice chce však letos český startup navýšit počet vozů na 1200 napříč všemi trhy, kde působí. 

? – Jaroslav Beck
Vydání Forbesu ? – Jaroslav Beck

„V posledních letech vidíme vzestup popularity této formy cestování, která má navíc prokazatelně menší dopad na životní prostředí. Podpora udržitelných projektů v rámci kempingové a karavaningové struktury ze strany Campiri je zároveň v souladu s naší ESG strategií, což je pro nás jedním z klíčových faktorů,“ přibližuje investiční partner Rockaway Capital Dušan Zábrodský.

Ostatně i proto investiční vehikl Rockaway Venture Fund například na konci dubna oznámil investici do původně řeckého projektu Spotawheel, zaměřeného na nákup a přeprodej ojetých vozů. Ten od investorů na svůj rozvoj získal sto milionů eur.

Do rostoucího segmentu roadtripů se dlouhodobě dívá i jablonecká investiční skupina Miton. Ta Campiri podporuje od samého počátku, už dříve do společnosti investovala společně s Evou Janečkovou a Oldou Bajerem a od té doby podpořila i projekt pro plánování dovolené obytným vozem Camperguru. Šéf Mitonu David Špinar pak rozjel byznys s offroad karavany HeroCamper.

S rozvojem digitálních služeb a příchodem masy na tento trh se nyní budou muset vypořádat české kempy, které prozatím většinou nenabízejí pro karavanisty takovou úroveň služeb, jako je tomu na západě či na jihu.