Válka na Ukrajině, extrémní ceny energií, rostoucí úrokové sazby a všudypřítomné náznaky recese drží už několik měsíců evropské akciové indexy v červených číslech. Evropský trh s IPO prakticky zamrzl a podle objemu vybraných peněz to až dosud vypadalo na nejhorší rok za poslední dekádu. Pak však německý Volkswagen oznámil, že si jde na burzu pro devět miliard eur.
Příští čtvrtek nabídne ve Frankfurtu akcie automobilky Porsche, která je součástí koncernu od roku 2009. Na jejím IPO začal Volkswagen pracovat už loni a nyní se ukáže, zda investoři nalejou do firmy peníze potřebné například k investicím do elektrických aut.
Porsche bude mít celkem 911 milionů akcií, jako odkaz na nejznámější sportovní automobily této značky. Nabídne je v pásmu 76,5 až 82,5 eura za kus, což znamená valuaci 70 až 75 miliard eur. Tedy víc než BMW, Ford či Mercedes, a téměř tolik, co samotný Volkswagen.
‚‚Myslím, že s úpisem za tuto cenu nebude problém, vzhledem k proklamovanému zájmu ze strany institucionálních investorů. Před nějakou dobou se hovořilo o ocenění ještě o patnáct procent vyšším,“ říká analytik České spořitelny Jan Šafránek. Přestože v prospěch tohoto ambiciózního plánu hrají solidní hospodářské výsledky Porsche, zdá se, že přichází v nejhorší možnou dobu.
‚‚Po celém světě zdražuje kapitál, akciové trhy jsou kvůli nejistotě pod tlakem a investiční i spekulativní peníze se přesouvají do bezpečnějších aktiv. Načasování je také nešťastné s přihlédnutím na ekonomický cyklus. Ten vykazuje známky, že je za svým vrcholem a zrovna automobilky jsou jedním z nejvíce cyklických sektorů vůbec,“ popisuje analytik XTB Štěpán Hájek.
I samotný akciový prospekt zmiňuje rizika jako nejistota kolem dodávek energie, problémy v dodavatelských řetězcích nebo dvojitá role Olivera Blumea, který šéfuje jak Volkswagenu, tak Porsche. Přesto už má automobilka přislíbeny miliardy eur od investorů, kteří získají akcie ještě před začátkem obchodování na burze v předem domluveném množství či za předem domluvenou částku.
Podíl 4,99 procenta koupí katarský státní investiční fond, podle nacenění akcií to odpovídá investici za 1,74 až 1,88 miliardy eur. Dalších 750 milionů by mělo Porsche získat jak od norského státního fondu, tak od investiční společnosti T. Rowe Price. Celkem 300 milionů eur pak podle prospektu přislíbil holding ADQ z Abú Dhabí.
Jak už bylo zmíněno, celkový počet akcií je 911 milionů. Polovina z nich jsou kmenové, spojené s hlasovacími právy, a polovina prioritní, jejichž majitelé na valných hromadách hlasovat nemohou, ale mají přednost například při vyplácení dividend.
Porsche nabídne investorům z burzy čtvrtinu prioritních akcií, tedy pouze 12,5 procenta celkového množství. I to u horní hranice cenového rozpětí znamená, že by automobilka získala kapitál v hodnotě 9,39 miliardy eur. Její vstup na burzu by byl druhým největším německým IPO v historii.
Někteří manažeři investičních fondů však zkritizovali jeho strukturu. Kromě toho, že po vstupu Porsche na burzu bude volně dostupná pouze jedna osmina akcií (navíc bez hlasovacích práv), promění se i vlastnická struktura automobilky. A významná část rozhodovacích pravomocí přejde pod rodinu Porscheů (označovaná i jako rodina Porscheů Piëchů).
Prominentní rakousko-německý rod průmyslníků ztratil kontrolu nad stejnojmennou automobilkou před více než dekádou, po vleklé bitvě o převzetí s koncernem Volkswagen. Ten nyní drží sto procent rozhodovacích pravomocí v Porsche. Rodina sice drží 53,3 procenta kmenových akcií Volkswagenu, ale na Porsche má pouze omezený vliv prostřednictvím svého ‚‚rozředěného“ podílu. To se nyní změní.
Hlasovacími právy je opatřena polovina akcií Porsche, kterou si v poměru tři ku jedné rozdělí Volkswagen s holdingem Porsche SE, který ze sta procent ovládají Porscheové. Rodina získá v Porsche 25 procent kmenových akcií plus jednu akcii navíc, což je podíl, který jí umožní blokovat rozhodnutí ostatních akcionářů.
Holding Porsche SE zaplatí za čtvrtinu kmenových akcií Porsche speciální prémii 7,5 procenta nad rámec cenového rozpětí. Rodina plánuje tento nákup financovat jak úvěry, tak zvláštní dividendou, kterou hodlá Porsche po úspěšném IPO svým akcionářům vyplatit. V roce 2022 dostanou dohromady symbolických 911 milionů eur plus 0,01 eura za každou prioritní akcii.
Výtěžek z prodejů akcií by měl automobilce pomoct například s přechodem na výrobu elektrických aut. Do roku 2030 chce, aby tvořila 80 procent prodejů. ‚‚Nesmíme však zapomenout na to, že řadu lidí, kteří si pořizují zrovna Porsche, elektromobilita vůbec nezajímá a jsou fanoušky spalovacích aut. Dostat se do tohoto segmentu bude pro společnost velmi náročné, ale ne nemožné,“ upozorňuje zakladatel portálu Trhy.cz Zdeněk Zaňka.
Jak vstup Porsche na burzu ovlivní jeho mateřskou firmu? Volkswagen oznámil očekávanou valuaci Porsche v neděli a během pondělí cena jeho akcií stagnovala. „Mám za to, že by se měla zdůraznit ještě jedna skutečnost. Pokud je valuace Porsche očekávaných 70–75 miliard eur, jaká je valuace mateřské společnosti Volkswagen? Pokud se podíváme na burzu, tak je jeho tržní kapitalizace 87,5 miliardy eur. I když akcie Volkswagenu nesleduji, odhadoval bych, že cena by měla být vyšší,“ zamýšlí se analytik Komerční banky Bohumil Trampota.
„Z pohledu různých valuačních ukazatelů je nyní Volkswagen velmi levný,“ potvrzuje Štěpán Hájek. „Například násobek ceny k ročním ziskům je nejníže od propadu akcií v roce 2020. Naopak ocenění Porsche bude dle mého názoru v horizontu několika měsíců níže, jak zmiňovaných 70–75 miliard eur,“ uzavírá.