Už se vám stalo, že jste se o něčem bavili s kamarádem – přitom to negooglovali ani si o tom nepsali na Messengeru – a pak na vás reklama na danou věc vyskočila na internetu? Není to náhoda. Je to sledovací kapitalismus.
Poslouchají tedy Siri a ostatní naše hovory? Ano. Jak by jinak virtuální asistenti věděli, že jste je právě oslovili, pokud by vás konstantně neposlouchali? Jak by kupříkladu Siri měla vědět, na co se jí ptáte, pokud neposílá tyto nahrávky na úložiště ke zpracování, aby vám mohla dát odpověď? Pokud chcete tyto služby funkční, je nahrávání nezbytné.
A i vaše nejintimnější konverzace jsou ukládány a analyzovány lidmi a umělou inteligencí a přidávány do vašeho digitálního souboru.
Možná se vám stalo, že jste o něčem mluvili, třeba o plánech na dovolenou, a bez jakéhokoli dalšího vyhledávání vás další den ráno čekala reklama na zájezd do Bulharska. Souvisí to ale s nahráváním?
Ano i ne. Jistě, vaše data jsou přeprodávána třetím stranám a je možné, že méně zkušení prodejci či levné reklamky zpracují náhodný individuální výstup a zacílí na něj. To ale není to, kde se točí miliardy za reklamu, ani to, proč vás váš telefon a každá aplikace tak usilovně touží sledovat i poslouchat.
Konečným cílem je předpovědět každý váš pohyb a myšlenku. Dojít k předpovědi tak dokonalé, že vás předběhne v předvídání toho, co chcete – a co máte chtít. Téměř každý má dnes neustále při sobě návykové sledovací zařízení.
Díváme se na své telefony přibližně padesátkrát denně a trávíme na nich tři až čtyři hodiny podle toho, jaké studii důvěřujete. A odevzdáváme skupině komerčních a státních činitelů všechny informace o nás. Rozdáváme svou pozornost, své touhy, preference, ekonomické prostředky, umístění, svůj emoční stav, svou sociální skupinu, své politické názory na každou myslitelnou otázku a další.
Cambridge Analytica se v roce 2016 vychloubala, že na každého amerického voliče má přes pět tisíc datových bodů. Pravděpodobně přeháněla, nicméně při pohledu na skandály týkající se narušení dat, neomezeného sběru a přeprodávání našich dat je skutečný počet datových bodů u průměrného uživatele dnes téměř jistě vyšší.
Již pravděpodobně většina z nás slyšela tvrzení, že data jsou cennější než ropa. Toto tvrzení říká, že data sama o sobě nejsou to, co je cenné. Koho zajímá, jestli rádi sledujete romantické komedie, jíte čínské jídlo, řídíte německá auta a zdržujete se v okruhu pěti kilometrů čtverečních od svého města 87 procent svého času?
Každého, kdo prodává filmy, jídlo a německá auta, to samozřejmě velice zajímá a je ochotný zaplatit spoustu peněz za to, aby tyto informace získal a cíleně vám právě tyto produkty nabídl. Příjmy Googlu z reklamy loni činily 134 miliard dolarů (šestkrát tolik co před 10 lety).
Ostatní digitální monopoly vykazují podobné míry růstu. Takzvané mikrocílení (microtargeting) se stalo obchodním modelem číslo jedna.
Množství komerčních sledovacích zařízení v posledních letech rapidně vzrostlo.
Přidali jsme si do svých dnešních životů inteligentní virtuální asistenty, chytré zvonky, veřejné sledovací kamery spárované s biometrickým rozpoznávacím softwarem, inteligentní měřiče a obecně jakákoli připojená zařízení internetu věcí, která na nás shromažďují neustálý tok dat.
Žádná společnost v lidské historii nikdy nezískala takovou úroveň znalostí o svých členech. Jistě, diktátoři v minulosti vytvořili policejní a sledovací státy, ale nic tak nákladově efektivního, skrytého a všeobsahujícího jako dnešní sledovací kapitalismus nikdy neexistovalo.
Tyto informace se mohou stát, a stále více se stávají, zbraní. Není náhodou, že všechny vojenské a zpravodajské agentury na světě horlivě tají nebo odmítají poskytnout informace. Stejně tak horlivě se snaží zjistit vše o svém soupeři. Čím více informací o protivníkovi máte a čím méně jich on nebo ona má o vás, tím vyšší je vaše šance na úspěch.
Nemělo by tedy být žádným překvapením, že CIA „důvěřuje“ cloudovým službám Amazonu AWS, který provozuje zhruba polovinu komerčních digitálních cloudových služeb, nebo že svůj podíl na trhu v tomto globálním segmentu rychle navyšuje čínský Alibaba s Komunistickou stranou Číny za zády. Zasahování ruské GRU do západních voleb se stalo známou skutečností s vlastní bohatou kulturou memů.
Rostoucí tok nezpracovaných dat je uložen a spárován s algoritmy strojového učení, které odhalují dříve neznámé korelace mezi zdánlivě nesouvisejícími datovými body. Tyto korelace jsou pak použity s modely psychologické klasifikace pro vytvoření jakéhosi časostroje do budoucnosti.
Jedním takovým pozoruhodným příkladem je zjištění z „brexitové“ kampaně za odchod z EU, že největší skupina lidí ve Velké Británii, která by se dala přesvědčit pro volbu odchodu z EU na základě jednoho hlavního tématu, je ta, jež se zaměřuje na dobré životní podmínky zvířat.
Data odhalila, že pokud bychom měli zacílit na skupinu lidí, kteří by se normálně nezajímali a nehlasovali, s tím, že Evropská unie zneužívá zvířata, hlasovali by pro odchod. Skutečnost, že EU má jedny z nejvyšších standardů dobrých životních podmínek zvířat na světě a pravidelně pokutuje a trestá zneužívání zvířat, nikoho nezastavila.
Moderní sledovací (kapitalistický) systém, jak mistrovsky popisuje spisovatelka Shoshana Zuboff, zobchoduje vaše budoucí myšlenky a činy dražiteli, který nabídne nejvíc. Schopnost vidět budoucnost myšlenek a jednání lidí ještě před nimi samými zpochybňuje naše základní předpoklady nezávislých a informovaných občanů.
Pokud tyto vlastnosti nejsou splněny, náš demokratický systém nikdy nebude fungovat a místo toho se stane jen nejlepším způsobem, jak soustředit sílu a bohatství v rukou několika lidí, kteří se sami rozhodnou nebýt předvídatelnými.
Co můžeme my všichni udělat? Moje rada je odolat a informovat. Možná to bude znít příliš radikálně, ale pokud nechcete být nepřetržitě posloucháni, prostě nepoužívejte inteligentní osobní asistenty ve svém okolí. Vypněte je v telefonu a dalších zařízeních.
Když si pořídíte nové digitální zařízení, věnujte nějaký čas nastavení soukromí. Používejte prohlížeče zaměřené na ochranu soukromí a šifrované komunikační aplikace typu end-to-end. Použijte VPN pokaždé, když se připojíte k internetu.
Pravděpodobně nejdůležitějším krokem, který můžete podniknout, je informovat sebe a své přátele a rodinu o neviditelných nákladech „bezplatného“ internetu. Pouze když se společnost opravdu kolektivně rozhodne převzít kontrolu nad svými údaji od komerčních aktérů, lze potřebné právní předpisy úspěšně přijmout a implementovat.