Obrat českých e-shopů ve třetím čtvrtletí meziročně klesl o jedenáct procent. Oproti druhému čtvrtletí se snížil o tři procenta. Vyplývá to z údajů internetového srovnávače Heureka.cz, podle kterého k poklesu obratu vedou obavy spotřebitelů z vysokých cen. Vyhledávají proto slevové akce i při nákupu levnějšího zboží nebo nákupy odkládají, uvedl.
Generální ředitel Heureka Group David Chmelař uvedl, že se očekávaly pozitivnější výsledky. „Vinou obav z dalšího zdražování a také nasycenosti trhu během pandemie se však celkový obrat české e-commerce v meziročním porovnání ani tento kvartál nedostal ze záporných hodnot,“ doplnil.
Poukázal na to, že v některých kategoriích zboží obrat obchodníků naopak rostl. Poznamenal také, že analýza srovnává obrat spolu s rokem, který byl ještě zasažen pandemií koronaviru a pro e-shopy bylo toto období velmi pozitivní.
Největší růst zaznamenala Heureka u sedacích souprav, obrat prodejů vzrostl meziročně o 140 procent. V internetových obchodech se podle společnosti prodává stále více zboží z lékáren nebo drogerií. Například obrat prodeje přípravků do myčky vzrostl meziročně o čtyřiačtyřicet procent, prášků na praní o více než čtvrtinu. Letní počasí podle společnosti přispělo k růstu prodejů takzvané letní kategorie. Obrat prodejů bazénů se zvýšil o 106 procent proti loňskému roku, o dvaaosmdesát procent rostla kategorie klimatizace, podobně rostly také prodeje vířivek.
Naopak pokles zaznamenala Heureka u prodejů notebooků, kategorie meziročně klesla o dvaadvacet procent. O pětatřicet procent byl nižší obrat prodejů monitorů. Výkonný ředitel Heureka Jan Mayer uvedl, že podle očekávání se výrazně snížily prodeje zboží, které lidé kupovali loni kvůli obavám z energetické krize.
„Jejich pád začal už předchozí kvartál a nadále pokračuje,“ doplnil. O polovinu klesly prodeje bojlerů a ohřívačů vody, o sedmdesát procent prodeje krbových kamen, kategorie varných desek klesla o zhruba třetinu. O dvačtyřicet procent se propadly prodeje mrazáků, které lidé kupovali, aby měli kde skladovat potraviny, dodal Mayer.
Loni obrat internetových obchodů podle Asociace pro elektronickou komerci poprvé meziročně klesl, a to z 223 miliard v roce 2021 na 197 miliard korun.
Podle posledních dat Českého statistického úřadu v červenci zpomalil pokles maloobchodních tržeb na 1,8 procenta z červnového revidovaného poklesu 3,9 procenta. Tržby obchodníků klesají 15 měsíců za sebou.