Prahu a Brusel propojil přímý noční vlak. První spoj společnosti European Sleeper vyrazil z belgické metropole a sídla evropských institucí v pondělí 25. března večer, na pražské hlavní nádraží přijel v úterý před polednem.
Vlak pojede každým směrem třikrát týdně a bude zastavovat i ve stanicích Antverpy, Rotterdam, Amsterdam, Berlín, Drážďany, Bad Schandau, Děčín a Ústí nad Labem, sdělila mluvčí agentury CzechTourism Kateřina Beránková. Cesta podle jízdního řádu zabere přes patnáct hodin.
Z Prahy bude spoj odjíždět každé úterý, čtvrtek a neděli v 18:04, do Bruselu dorazí následující den v 10:27. Zpět z Bruselu bude vlak vyjíždět v pondělí, středu a pátek v 19:22 a do Prahy přijíždět další den v 10:56. Cestující mohou pro jízdu zvolit sedačky, lehátka nebo lůžka. „Cena jízdenek s místenkou začíná na 49 eurech (asi 1240 korun) v sedačkovém oddílu a 79 eurech (zhruba dva tisíce korun) za lůžko ve sdíleném lůžkovém oddílu,“ informovala Beránková.
Brusel a Prahu propojil noční vlak necelých deset měsíců po spuštění přímé železniční linky z Bruselu do Berlína. Praha byla vždy zamýšlenou cílovou destinací, kvůli rozsáhlým pracím jižně od Drážďan ale začala jezdit do českého hlavního města až nyní.
Příznivci železniční dopravy poukazují mimo jiné na to, že je mnohem šetrnější k životnímu prostředí než cestování letadlem či autem. Další významnou výhodou nočních vlaků je podle Beránkové jejich schopnost přeměnit dlouhé vzdálenosti na noční jízdu, což cestujícím umožňuje efektivně cestovat, když spí.
„Cena jízdenky zahrnuje i ubytování, a tak noční vlak šetří peníze za hotel. Další výhoda a úspora času i peněz pramení rovněž z faktu, že vlak staví obvykle přímo v centru měst. Není tedy nutné často zdlouhavě cestovat na letiště a z letiště,“ dodala mluvčí.
Nová linka také podle CzechTourismu podpoří cestovní ruch v regionech, například v Českém Švýcarsku či podél Labské stezky oblíbené u cyklistů. „Součástí soupravy je též cyklovagon a bude zastavovat mimo jiné v Děčíně a Ústí nad Labem,“ uvedl ředitel státní agentury František Reismüller.
Lůžkové vlaky byly kdysi v Evropě populární, později je ale vytlačily nízkonákladové letecké společnosti. Nyní ale noční železniční linky spojující evropské metropole zažívají renesanci.