Steven A. Schwartz mířil spokojeně do soudní síně. Zastupoval naštvaného pasažéra letecké společnosti a na protistranu měl desetistránkový spis neprůstřelných dřívějších rozsudků, díky kterým cítil vítězství v kapse.

Když dotyčný právník ještě ten samý den ze soudní síně odcházel, už tak spokojený nebyl. Použité judikáty proti jiným aerolinkám, mluvící jasně ve prospěch Schwartzova klienta, měly malý háček – nikdy se nestaly. A sám Schwartz dnes stojí před soudem.

Advokát, kterého případ proti kolumbijské aerolince Avianca vynesl mezi nejvyhledávanější právníky světa, si v zápalu nadšení do nových technologií u přípravy klientovy argumentace pomohl umělou inteligencí. Podání smyšlených judikátů a falešných soudních stanovisek, které mu pomohl sestavit jazykový model ChatGPT, pak suverénně přednesl během soudního slyšení.

Až poté, co se advokát zástupce zmateně probíral všemi databázemi a zmiňovaná rozhodnutí nenašel, nařídil soudce Schwartzovi prozradit, kde na ně přišel. Právníkovi nezbývalo než přiznat, že si dopomohl umělou inteligencí.

Forbes Digital Premium

Chcete číst dál? Tento článek je součástí sekce Forbes Premium

Pořiďte si exkluzivní čtení už od 139 Kč měsíčně! Bez limitů a kdykoliv.