Na Burze cenných papírů Praha se chystá emise, kterou nejen čeští, ale ani středoevropští investoři zatím neviděli. Pod taktovkou společnosti Wood & Company na akciový trh s úvodem dubna vstoupí titul v podobě „prázdné“ schránky (SPAC), do které až později vstoupí některá z firem.
Úplně prázdná ale nebude, zprvu bude naplněna penězi od investorů. A ty také budou zpočátku jediným podkladovým aktivem titulu, s kterým se bude obchodovat.
„Je to investiční koncept, který se zrodil v devadesátých letech ve Spojených státech,“ vysvětluje v dalším Forbes BrandVoice podcastu manažer investičního bankovnictví Wood & Company Oliver Polyák, který má tuto emisi na starosti.
„Vznikne prázdná firma, která nemá žádné zaměstnance, odběratele, nevyvíjí žádnou byznysovou aktivitu. Tato firma vydá akcie, které si upíšou investoři.“
Wood & Company pak bude po dva roky hledat vhodnou společnost, jejíž část by do SPACu mohla koupit a usnadnit jí tak vstup na akciový trh. Od investorů by nyní ráda vybrala vyšší stovky milionů korun.
„Je to skutečně inovace. Historicky nikoho nenapadlo to takto udělat,“ říká k tomu šéf pražské burzy Petr Koblic. Podle něj SPAC může zajímat firmy, které se kvůli regulaci spojené s primární emisí akcií (IPO) nechtějí hned finančně obnažovat. Navíc s nejistotou, že emise vyjde dle jejich představ.
„Napravuje to situaci, kdy se IPO může zdát v některých zemích přeregulované a kdy je pro některé transakce až těžkopádné. Je to vlastně taková zkratka a pro některé firmy usnadnění cesty na trh,“ dodává Koblic.
Jaké jsou výhody a nevýhody SPACu oproti klasickému primárnímu úpisu akcií? Pro které firmy je SPAC vhodný a jakým způsobem se do něj dá investovat? To vše se doslechnete v dalším Forbes BrandVoice podcastu.