skip to main content
BrandVoice
BrandVoice jsou speciálně označené články a další typy obsahu, které připravuje kreativní studio Forbes BrandVoice Lab ve spolupráci s obchodními partnery. Jejich cílem je informovat o zajímavých produktech a tématech a propojit partnery se čtenáři. Pokud se chcete o BrandVoice dozvědět více, napište na jana.viskova@forbes.cz.

Pražská burza přivítá nevídanou emisi. Je to zkratka na akciový trh, říká její šéf Petr Koblic

Pražská burza přivítá nevídanou emisi. Je to zkratka na akciový trh, říká její šéf Petr Koblic

Na Burze cenných papírů Praha se chystá emise, kterou nejen čeští, ale ani středoevropští investoři zatím neviděli. Pod taktovkou společnosti Wood & Company na akciový trh s úvodem dubna vstoupí titul v podobě „prázdné“ schránky (SPAC), do které až později vstoupí některá z firem.

Úplně prázdná ale nebude, zprvu bude naplněna penězi od investorů. A ty také budou zpočátku jediným podkladovým aktivem titulu, s kterým se bude obchodovat.

„Je to investiční koncept, který se zrodil v devadesátých letech ve Spojených státech,“ vysvětluje v dalším Forbes BrandVoice podcastu manažer investičního bankovnictví Wood & Company Oliver Polyák, který má tuto emisi na starosti.

„Vznikne prázdná firma, která nemá žádné zaměstnance, odběratele, nevyvíjí žádnou byznysovou aktivitu. Tato firma vydá akcie, které si upíšou investoři.“

Hosté podcastu šéf pražské burzy Petr Koblic (vpravo) s manažerem investičního bankovnictví Wood & Company Oliverem Polyákem (uprostřed).

Wood & Company pak bude po dva roky hledat vhodnou společnost, jejíž část by do SPACu mohla koupit a usnadnit jí tak vstup na akciový trh. Od investorů by nyní ráda vybrala vyšší stovky milionů korun.

„Je to skutečně inovace. Historicky nikoho nenapadlo to takto udělat,“ říká k tomu šéf pražské burzy Petr Koblic. Podle něj SPAC může zajímat firmy, které se kvůli regulaci spojené s primární emisí akcií (IPO) nechtějí hned finančně obnažovat. Navíc s nejistotou, že emise vyjde dle jejich představ.

„Napravuje to situaci, kdy se IPO může zdát v některých zemích přeregulované a kdy je pro některé transakce až těžkopádné. Je to vlastně taková zkratka a pro některé firmy usnadnění cesty na trh,“ dodává Koblic.

Jaké jsou výhody a nevýhody SPACu oproti klasickému primárnímu úpisu akcií? Pro které firmy je SPAC vhodný a jakým způsobem se do něj dá investovat? To vše se doslechnete v dalším Forbes BrandVoice podcastu.