Bude to jedno z nejsledovanějších aut roku 2026. První čistě elektrické ferrari. Italská automobilka už ale spustila jeho postupné odhalování. Začala technikou. Finále s kompletním odtajněním nastane nejspíš v květnu.
Elektromobil. Radikální krok, k němuž se Ferrari odhodlávalo roky. Rozhodně ještě radikálnější, než když se na podzim roku 2022 se čtyřdveřovým modelem Purosangue pustilo mimo třídu čistě sportovních aut a přeskočilo do kategorie SUV, ačkoli v Maranellu zásadně používají označení FUV (Ferrari Utility Vehicle).
Jaký to byl s Purosangue tah, dokazuje skutečnost, že objednávkové knihy byly pár měsíců po spuštění prodejů auta za minimálně deset milionů korun plné až do plánovaného ukončení výroby.
Foto Ferrari
Jenže s Purosangue už mělo Ferrari cestu prošlapanou. Porsche Cayenne, Lamborghini Urus, Bentley Bentayga, Rolls-Royce Cullinan. Jakmile nějaká ze sportovních nebo luxusních značek postavila SUV, stalo se tím nejprodávanějším, co daná automobilka nabízí.
O elektřině už se to říct nedá. Porsche rozhodně čekalo větší zájem především o Taycan, Lamborghini příchod elektromobilu raději odkládá, to samé hlásí manufaktura Pagani a menší hráči jako Rimac s modelem Nevera, případně Pininfarina s modelem Battista, kteří sázejí jen na elektřinu a brutální výkon, prodejní čísla pro jistotu ani nezveřejňují. Téměř jistě se totiž není čím chlubit.
Vlažný zájem rozhodně není způsobený tím, že by dané značky nevěděly, jak vyrobit dokonalý elektromobil. Problém je v hlavách potenciálních zákazníků, kteří zatím nejsou ochotni platit za taková auta sedmimístné sumy. Bavíme se v korunách.
Ferrari by ale v čistě sportovní kategorii mohlo prorazit. K dokonalé technice a téměř jistě i líbivému designu totiž přidá obrovskou globální sílu vlastního jména.
Foto Ferrari
I Ferrari jde ale na zákazníky pomalu. Představení elektromobilu proto dávkuje v několika krocích. Purosangue byl z pohledu marketingu cvičením na úrovni úkolu pro žáky základní školy, zatímco Elettrica odpovídá spíš postgraduálu, byť černou práci za Ferrari v uplynulých plus minus pěti letech odmakali jiní.
„Proč představujeme inovace modelu Elettrica postupně? Protože chceme zajistit, aby veškerá práce inženýrů nepřišla nazmar. V tomto voze je totiž tolik nových funkcí, že chceme zajistit, aby každá z nich byla našim zákazníkům dostatečně vysvětlena,“ uvedl generální ředitel Ferrari Benedetto Vigna při komentování posledních čtvrtletních výsledků.
Byl evidentně spokojený, protože Ferrari třetí kvartál uzavřelo s tržbami 1,77 miliardy eur (asi 43 miliard korun), což je meziroční nárůst o 7,4 procenta, a provozní zisk vyskočil prakticky stejně na 503 milionů eur (tedy asi přes dvanáct miliard korun).
To všechno při téměř stejném počtu prodaných aut, kterých za letošních prvních devět měsíců bylo 3401. Dlouhodobě tak platí, že Ferrari netlačí na objem. Zásadní je marže, která se stabilně pohybuje kolem 35 procent, což je údaj, o němž další automobiloví hráči můžou jen snít.
Foto Ferrari
Ferrari v souvislosti s elektromobilem zatím detailně popsalo jeho techniku. Podle italského magazínu Quattroruote v lednu naváže odhalení čtyřmístného interiéru a celý vůz pak před oči veřejnosti vyjede na jaře, pravděpodobně v květnu.
Alespoň základní představa, jak bude vypadat, se dá ale vytvořit podle testovacích prototypů, které už se podařilo vyfotit. Z produkce ferrari bude mít nejblíž k už zmíněnému čtyřdveřovému Purosangue. Jeho rozměry ale budou o něco menší.
Ale zpět k tomu, co je jasné. Dvanáct válců především vystřídají čtyři synchronní motory s permanentními magnety odvozené z technologie využité ve formuli 1. Ferrari si je už vyzkoušelo také v supersportu F80. Maximální výkon auta, které má díky nim přesáhnout tisíc koní, zrychlení z nuly na stovku nastane za 2,5 sekundy a nejvyšší rychlost bude 310 kilometrů za hodinu.
Přední nápravu s celkovým výkonem 210 kilowattů půjde odpojit při jakékoli rychlosti, čímž se Elettrica přepne na pohon zadních kol, tentokrát s celkovým výkonem 620 kilowattů, čímž se bude šetřit energie uložená v baterii. Šetřit se bude i díky lehkému hliníkovému monokoku, který bude ze tří čtvrtin z recyklovaného materiálu. K celkové hmotnosti auta se Ferrari ale zatím nevyjadřuje.
Jasné je to, že řidič bude mít k dispozici tři dostupné jízdní režimy – Range, Tour a Performance, které budou určovat, jak auto bude hospodařit s energií, výkonem a trakcí. Pádla pod volantem pak umožní přístup k pěti postupně se zvyšujícím úrovním točivého momentu a výkonu, což nahradí pocit, který nabízí klasická převodovka.
Foto Ferrari
Ferrari uvádí, že dojezd auta na jedno nabití by měl přesáhnout 530 kilometrů. Umožnit to má hlavně baterie navržená a montovaná přímo v Maranellu s celkovou kapacitou 122 kilowatthodin a energetickou hustotu téměř 195 watthodin na kilogram, což je nejvíc ze všech dostupných elektromobilů. Maximální nabíjecí výkon pak bude 350 kilowatt.
Baterie bude složena z patnácti modulů, přičemž třináct jich je integrovaných do podlahy mezi nápravami. Místo pro další dva se pak našlo pod zadními sedadly. Takové řešení dovolilo zkrátit rozvor, minimalizovat setrvačnost a naopak těžit z téměř ideálního rozložení hmotnosti na nápravy v poměru 47 versus 53 procent.
Předmětem nekončících debat bude samozřejmě zvuk, jejž bude Elettrica, pro niž v Maranellu postavili novou část závodu, nabízet uším cestujících i svému okolí.
Ve Ferrari se rozhodli, že se nebudou snažit uměle replikovat zvuk spalovacího motoru. Za normálních situací tak přednost dostane ticho. Pokud ale posádka po hluku přece jen zatouží, při akceleraci nebo řazení pádly u volantu, dostane transformovaný zvuk vycházející přímo z elektromotorů.
Ferrari k tomu použije senzor umístěný na zadní nápravě, který snímá frekvence hnacího ústrojí. Ty pak podobně jako u elektrické kytary, kde zvuk není přirozeně zesilovaný samotným tělem kytary, ale zesilovačem, pošle do interiéru i okolí auta. Jak bude znít Elettrica v reálu, je zatím tajemstvím. Nejspíš se to dozvíme až za půl roku.