Jak vybudovat firmu, jež bude prosperovat po generace? Co si počít s rodinným podnikáním, které nechtějí převzít potomci, a kdy se vyplatí firmu raději prodat? Nejen o tom přišli do Forbes BrandVoice podcastu debatovat Martin Dančišin, zkušený právník a partner advokátní kanceláře Glatzova & Co., a majitel firmy s interiérovými doplňky Jiří Grund.
Budování úspěšné rodinné firmy i její předání další generaci může být velká výzva. Své o tom ví Jiří Grund, podnikatel a také majitel firmy Grund, kterou v devadesátých letech založili jeho rodiče. Zatímco on i jeho bratr se do rodinného podnikání začali zapojovat už jako studenti a podnik později coby druhá generace převzali do svých rukou, situace jejich potomků je jiná.
„Už teď vědí, že se nechtějí angažovat v každodenní operativě spojené s podnikem. Pro nás je proto teď na stole otázka, jak s firmou naložíme, abychom jejich přání respektovali a zároveň zajistili fungování rodinného podnikání i do budoucna,“ vysvětluje Jiří Grund.
Podle advokáta a partnera advokátní kanceláře Glatzova & Co. Martina Dančišina mají podnikatelé v těchto případech hned několik variant. „Nabízí se zde zejména možnost převést firmu do rodinné nadace či svěřenského fondu,“ říká.
Rodina Grundů se rozhodla pro druhou alternativu, tedy cestu svěřenského fondu, jejíž detaily aktuálně diskutuje. „Je zde řada faktorů, které je třeba vyřešit. Od toho, pro kolik generací se svěřenský fond tvoří, až po otázku, v jakých situacích mohou rodinní příslušníci s majetkem nakládat či jej využívat,“ vysvětluje právník.
Jaké výzvy nejčastěji řeší podnikatelé a podnikatelky v rámci rodinného byznysu? Jak vybudovat firmu, která vydrží po generace? Kdy začít řešit nástupnictví a jak mohou pomoci právníci? Nejen o tom je řeč v novém dílu Forbes BrandVoice podcastu.