Mobilní telefon? Měsíční paušál. Netflix, HBO GO nebo Apple TV+? Tři kliky v aplikaci, jasná částka za měsíc a hurá pro popcorn. Poslední Forbes do schránky? Měsíční předplatné a hotovo, stačí už jen číst. Trend předplatného teď pomalu vstupuje i do mikromobility, tedy způsobu, jakým se miliony lidí po celém světě začínají pohybovat po svých městech.
(Elektro)kolo jako služba
Kolo jako služba. Ať už zrovna nemáte na slušné kolo volný rozpočet, nebo jen z principu nechcete kolo kupovat a vlastnit. Chcete se jen volně pohybovat po městě, a když se něco pokazí, nechcete hledat mechanika. Chcete dál jezdit, starosti a opravu ať obstará někdo jiný. Oproti bikesharingu to má výhodu, že nehledáte v aplikaci, zda je nějaké kolo poblíž, protože máte to své. Na předplatné.
Připomíná to operativní leasing aut? Možná, a přitom jsou tu podstatné rozdíly: zaprvé je dnes jednoduché městské kolo v mnoha přeplněných městech světa spolehlivější dopravní prostředek než sebeluxusnější auto, zadruhé to stojí pár eur měsíčně a zároveň lze předplatné na kolo kdykoli zrušit, žádné roční, nebo dokonce čtyřleté leasingy. O endorfinech a hlavě vyčištěné z jízdy na kole místo poskakování v kolonách a hledání parkování ani nemluvě.
Na miliardový trh s městskou mobilitou teď vstupuje nový hráč. Francouzský Decathlon, firma s přátelskou atmosférou, 1500 pobočkami ve 49 zemích a zároveň světová jednička v prodeji sportovního vybavení. Zatím spouští tzv. D Rent v pilotním programu v prvních dvou městech, Paříži a Lyonu, s pěti různými koly, za měsíční paušál v rozmezí 15 až 75 eur.
Mezi nabízenými koly si to své do města vybere každý, ať by chtěl hipsterskou fixku, nebo komfortní městské elektrokolo, které žehlí každý kopec. Prozatím D Rent začíná schůzkou ve vybraných prodejnách Decathlonu, do budoucna je v plánu přesun do digitálního prostředí a aplikací. Na konci roku 2020 Decathlon pilot vyhodnotí a dá se čekat, že poté kola jako službu rozjede po celém světě.
Proměny měst nahrávají
Proměny chytrých měst, která v reakci na pandemii koronaviru přerozdělují veřejný prostor, tomu jenom nahrávají. Jen za poslední měsíc dala Paříž do provozu nových 50 kilometrů provizorních, od ostatního provozu fyzicky bezpečně oddělených cyklostezek v místech, kde dříve byly pruhy pro auta.
Celkem plánuje primátorka Anne Hidalgo a její tým zprovoznit v krátké době 650 kilometrů cyklostezek v Paříži a bezprostředně přiléhajícím regionu Île-de-France, aby statisíce lidí denně dojíždějících za prací mohly vyrazit po svých a ulevily ulicím i veřejné dopravě, která se bude muset popasovat s dramaticky nižší kapacitou danou dodržováním bezpečného dvoumetrového odstupu mezi lidmi.
Stejnou situaci řeší všechna města po světě; některá jako Milán, Berlín, Budapešť, Londýn či Tirana si to již uvědomila a nové cyklostezky a širší chodníky pro lidi, kteří jdou po svých či jedou na kole, intenzivně budují. Na českých a moravských radnicích zatím vládne ticho a nečinnost.
Koronavirová krize a předpokládané propady ve veřejných rozpočtech by mohly k rozumu přivést i je; jak říká někdejší dlouholetý náměstek starosty Kodaně pro dopravu Morten Kabell, stavět infrastrukturu pro cyklodopravu je ten nejlevnější způsob, jak lidem – tedy i voličům – zajistit rychlý, komfortní a bezpečný pohyb po městě.
Decathlon ve stopách Swapfiets
Nový program Decathlonu nabízet kolo za měsíční paušál zapadá do potřeb mnoha obyvatel města a zároveň v mnohém navazuje na již roky úspěšně fungující projekt Swapfiets z nizozemského Delftu. Ten v roce 2014 založili tři spolužáci z tamní univerzity a motto bylo jednoduché a účinné stejně jako dnes: radosti z ježdění na kole po městě jdou za vámi, my na sebe bereme starosti. Zkráceně: když bude potřeba, kolo (fiets) vyměníme (swap). Zkrátka Swapfiets. Pestré barvy, jednoduché, ale kvalitní bicykly, ikonický modrý přední plášť a aplikace, z níž obsloužíte 99 procent všeho.
Obyčejné nizozemské městské kolo můžete mít na měsíc už za 16,50 eura, v ceně je kompletní servis i pojištění proti krádeži či zničení. Nejdražší městské elektrokolo potom za 75 eur měsíčně. Stalo se s vaším kolem něco? Stačí zavolat, poslat e-mail nebo nahlásit v aplikaci, mechanik Swapfiets během 24 hodin dorazí a bicykl s ikonickým modrým předním pláštěm vám jednoduše vymění za jiný, abyste mohli dál jezdit, jak jste zvyklí. Opravy se dělají až v dílně.
Minimální doba předplatného? Zkraje to býval měsíc, dnes si můžete vybrat mezi měsícem a šesti s tím, že ve druhé variantě je měsíční předplatné o něco málo nižší. Pořád dost parádní volnost zareagovat, když se v životě člověka něco změní. Za pět let vyrostly Swapfiets ze studentské firmy pár přátel v podnik, který zaměstnává 1300 lidí, funguje v bezmála 60 městech čtyř zemí (Nizozemsko, Dánsko, Belgie a Německo) a pomýšlí na další expanzi, mimo jiné do Spojených států, Japonska či Austrálie.
Ve
Francii teď tedy předplatné na kolo rozjíždí Decathlon, na
jehož elektrokole jezdí i pařížská primátorka Anne Hidalgo. Už
loni největší světový prodejce sportovního zboží investoval
do nové továrny na kola v Rumunsku. Kapacita: 1,5 milionu kol
ročně. Tím, že jeho 1500 prodejen už dnes zároveň provádí
servis kol, má pro rozjezd nové služby ideální zázemí.
Uvidíme, za jak dlouho se D Rent dostane i do nabídky v České
republice.
Autor je mezinárodní konzultant, dlouhodobě se věnuje městské mobilitě a trendům, které urbanizace a digitalizace přináší.