Automobilka Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku zastavila v pátek na jeden den výrobu. Důvodem je nízká poptávka po elektromobilech. V pondělí půjdou zaměstnanci standardně do práce.

„Elektromobily se neprodávají tak, jak čeká Evropská unie. Rozhodně to není problém náš a našeho jednoho dne, ale je to otázka hlavně dalšího roku nebo nejbližších let, kdy nemůžeme čekat, že se poptávka zázrakem zvedne. Budeme pod tlakem emisních limitů a byli bychom rádi, kdyby se s tím podařilo ještě něco udělat,“ řekl mluvčí automobilky Petr Michník.

Předseda základní odborové organizace Kovo Hyundai Czech Patrik Fupšo řekl, že by z jednodenní odstávky „nedělal drama“.

„Odstávky u nás byly a budou i v budoucnosti. Fabrika pružně reaguje na vývoj na trhu. Teď by se třeba lépe prodávaly hybridy, ale zase subdodavatelé nemají kapacity na hybridy, protože kapacitu upravili na elektromobily. Nic zvláštního se ale neděje,“ řekl Fupšo.

Loni slezská továrna vyrobila 340 500 aut, o osmnáct tisíc vozů více než předloni, přičemž letošní plán výroby je 330 890 vozů.

Firma plánovala, že sedmnáct procent vyrobených vozů bude letos čistě elektrických. Reálně je to však jen deset procent, což je proti loňsku pokles o tři procentní body, protože poptávka po elektrických autech je nižší. Podle mluvčího to představuje velký problém pro plánování výroby a objednávky od subdodavatelů.

Rozdíl v ceně

Proč se elektroauta neprodávají? Podle experta na elektromobilitu Jana Staňka je konkrétně u Hyundai problém s cenou vozů. „Evropský zákazník už začíná být edukovaný v oblasti elektromobility. Vidí, že v segmentech sedanů a vyšší střední třídy jsme se už dostali do bodu, kdy nastala cenová rovnost mezi elektromobilem velikosti jako Tesla Model 3 a obdobně velkým spalovacím vozem.“ Jako příklad automobilky, která drží ceny relativně podobné, uvádí BMW.

„V případě Hyundai Kona, které se vyrábí v Nošovicích, stojí spalovací verze 509 tisíc korun. V případě té elektrické vůz začíná na cenovce 819 tisíc korun. To je 310 tisíc korun rozdíl. Dnes už poučenému zákazníkovi v Evropě nevysvětlíte, že je tento rozdíl ospravedlnitelný,“ dodává Staněk, který je znám také díky svému kanálu Electrodad, kde elektromobilitu popularizuje.

info Foto Hyundai
Hyundai Kona, která se vyrábí právě v Nošovicích.

Staněk v souvislosti s tím upozorňuje, že je výroba hnacího motoru elektromobilu jednodušší a levnější než u spalovacích motorů. Rok od roku navíc klesají i ceny bateriových článků.

Potíže automobilky se navíc mohou kupit. Od příštího roku mají platit zpřísněné emisní normy a automobilkám hrozí pokuty, pokud neprodají dostatek nízkoemisních aut.

„Nemá smysl sankcionovat automobilky, které ty peníze potřebují na to, aby je investovaly právě do vývoje elektroaut. My ta auta samozřejmě můžeme vyrobit, ale nemůžeme je přece vyrábět jenom tak na sklad, musíme mít zákazníky,“ uzavřel mluvčí Hyundai Michník.